قسوری در این دوره به بالابردن کیفیت و توانایی پژوهشگر پرداخت و گفت: هدف از این کارگاه پژوهشگر سازی در کنار پژوهش سازی است که این امر فارغ از محصول است تا پژوهشگر بتواند محصول با کیفیت ارائه دهد، اما به محصول پژوهشگر نظام آموزشی و اساتید باید دقت کنند.
وی در شخصیت شناسی افراد گفت: کسانی که همیشه مصرف کننده هستند و کسانی که شخصیت متچسّب دارند و کسانی که خود فریب هستند، مخاطب دوره نیستند؛ زیرا این افراد دچار روز مرگی شدید شده اند و خالی از استرس، چالش هستند و از جهت اتفاقات جدید در زندگی، نیاز به معرفت، رشد و تعالی در درجه ی صفر قرار دارند.
وی گفت هر شخص به لحاظ موقعیت علمی، معنوی، ارتباطات می تواند در سه منطقه قرار گیرد: 1. روزمرگی 2. سازندگی 3. سوزندگی.
در منطقه ی سازندگی فرد استرس کم دارد، امیدوار است، عموم مشکلات برای وی قابل پیش بینی است، در مسیر رسیدن به اهداف، با خطرها و ضررهای غیرمهلک مواجه می شود و دارای روحیه با نشاط و در مسیر رشد است. محدوده ی سوزندگی، محدوده ای پر استرس است و فرد همواره دچار ترس، استرس، اضطراب، یاس، ناامیدی و افسردگی است.
استاد مشاور پژوهشی در این دوره گفت: بعد از ارزیابی شخص از خود و بررسی این مسئله که در کدام حیطه قرار دارد قدم اول ریسک پذیری است؛ پژوهشگر باید بداند ممکن است در کارخود با شکست مواجه شود اگر ریسک پذیر باشد از این شکست برای قدم های بعد استفاده می کند. قدم دوم ابهام زدایی است؛ کاری که شیطان می کند ایجاد ابهام است و کاری که پژوهشگر باید انجام دهد برطرف کردن ابهامات یا هدف نگاری است که در این مسیر فوائد، موانع، بایسته ها و محاسبه ی نفس داشته باشد.
ایشان در این کارگاه عملی گفت: نوشتن نامه ای به آینده و بیان اهداف و فعالیت های خود در این نامه و توجه به قانون پنج ثانیه در انجام فعالیت ها مخصوصاً در امور پژوهشی بسیار مفید است.
وی گفت: از جمله امور مهم دیگر نوشتن برنامه ی روزانه و مشخص کردن اهمیت هر فعالیت است در این برنامه باید زمان انجام هر کدام از فعالیت های روزانه، میزان اهمیت آنها، منفعت فعالیت ها و اینکه توسط خود شخص باید انجام شود یا توسط غیر مشخص شود. نوشتن برنامه روزانه به بهینه سازی وقت پژوهشگر کمک می کند.
دو جلسه از این کارگاه به مشاوره ی پژوهشی اختصاص پیدا کرد و طلاب در این جلسات به مطرح کردن مشکلات پیش روی پژوهشی و راهکارهای عملیاتی در جهت رفع موانع پیش روی خود پرداختند.