عدم آگاهی طلاب از نحوه مشابهت یابی و آدرس دهی صحیح به مقالات در تحقیقات باعث می شود میزان مشابهت مقاله طلاب با سایر منابع بیش از اندازه استاندارد نشان داده شود و همین امر باعث رد مقاله آنان از سوی اساتید ارزیاب میگردد؛ به همین منظور کارگاهی با عنوان مشابهت یابی با حضور استاد محسن خوشفر از سوی گروه پویندگان دانش برگزار شد.
در ابتدا این کارگاه جناب آقای خوشفر، سرقت علمی را استفادهی غیرعمدی یا دانسته و یا بیملاحظه از کلمات، ایدهها، عبارات، ادعا و یا استنادات دیگران بدون قدردانی و توضیح و استناد مناسب به اثر، صاحب اثر یا سخنران ایده معرفی نمود و اظهار داشت: باید دقت کرد که سرقت علمی تنها هنگام استفاده از مختص مقاله یا کتاب رخ نمیدهد، هرگونه استفاده ی بیملاحظه از متن، تصویر، ایده یا طرح مضبوط و غیرمضبوط که خالق اصلی آن شما نباشید را در بر میگیرد.
وی با اشاره به اینکه در تحقیقات بخشی از کار تحقیقی استفاده از آثار دیگران است، یادآور شد: آفرینندگان آثار علمی و ادبی باید هنگام خلق آثار خود استفاده از آثار دیگران را با دقت ثبت کنند و این استفاده را به نحو متناسب به آگاهی مخاطبان برسانند تا علاوه بر حفظ صداقت، از اتهام فریبکاری و سهلانگاری مصون بمانند.
استاد خوشفر در ادامه به انواع سرقت علمی اشاره کرد و گفت: پژوهشهای مختلف مصادیق متنوع و بسیاری را برای سرقت علمی ذکر کردهاند که با یک دستهبندی کلی انواع آن را به صورت زیر معرفی کرد:خود سرقتی علمی (انتشار و ارسال چندگانه، پراکندهنگاری)؛کپی برداری و نقل قول؛ انتشار به زبان دیگر بدون توجه به قوانین چگونگی استفاده (ترجمه)؛ استناد ندادن و استناد نامتناسب؛ خودسرقتی علمی.
وی ضمن معرفی سایت های مشابهت یابی از جمله سمیم نور، همانند جو، ایرانداک به صورت آنلاین و تصویری کار با سامانه سمیم نور را آموزش دادند و در پایان نحوه ارجاع دهی مناسب را برای طلاب تبیین نمودند