کرمان برگزاری کارگاه پژوهشی با عنوان: «مطالعة کاربردی با رویکرد پژوهشی»توسط مدرسه فاطمیه کهنوج در سامانه سیما

شناسه خبر : 106023

1400/01/31

تعداد بازدید : 101

کارگاه پژوهشی با عنوان: «مطالعة کاربردی با رویکرد پژوهشی»توسط مدرسه فاطمیه کهنوج در سامانه سیما برگزار شد.

در ابتدای کارگاه ، استاد مربوطه ، سرکار خانم دکتر ماهرو زاده ، آسیب های پژوهشی ناظر به شیوه های مطالعه را بیان کرد که عبارتند از :

متناسب نبودن میزان مطالعه باموضوع

 پایین بودن سرعت وکیفیت

عدم تناسب شیوه مطالعه با نوع متن

ضعف دریادآوری واستفاده ازآموخته ها

مجبور شدن به تکرارمطالعه

کلمه خوانی به جای عبارت خوانی

پراکندگی وعدم سازماندهی آموخته ها

سپس به راهبردهای  تقویت پژوهش اشاره کرد و اذعان نمود: اگرقراراست تحول وتکاملی رخ دهد، باید درفرایند مطالعه وپای کتاب برایمان اتفاق بیفتد. درمطالعه،مهندسی وارونه)معکوس( داشته باشیم. قراراست هرچه را نویسنده رشته کرده، پنبه کنیم ودوباره رشته کنیمتسلط درسی داشته باشیم وروش تدریس پژوهش محوررابه ویژه روش سقراطی وروش کارگاهی رااجراکنیم.

معرفی کتاب،گزارش کتاب،مقایسه منابع را تمرین عملی بدهیم و آموزش را دریابیم؛ چرا که پژوهش ازآموزش ناشی میشود.

 ایشان تاکید کرد: برشیوه های دقیق خوانی، تجسسی وانتقاد یتأکیدکنیم و به سازماندهی مطالب فکرکنیم، نه فقط پرکردن حافظه.

وی سپس به اقسام حافظه و راهبردهای شناختی حافظه پرداخت و در ادامه به عوامل تأثیرگذاردرمطالعه، روش های عبارت خوانی ،  دقیق خوانی ، فنون مربوط به روش دقیق خوانی، تلخیص به صورت نقشه کشی، تفاوت خلاصه نویسی با یادداشت برداری، تفاوت خلاصه نویسی با بازنویسی،  اهداف خلاصه نویسی،  مراحل خلاصه نویسی و..  اشاره کرد و در پایان به صورت عملی خلاصه نویسی متن را به طلاب آموزش داد .

اخبار مرتبط