به گزارش معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران میبد حجت الاسلام والمسلمین رجبی در این نشست به بیان ضرورت داشتن هدف در مدیریت اشاره کردند و افزودند:
در هر کار مدیریتی اول تعیین اهداف و شناخت فرصت ها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف مطرح است، مدیر باید بداند زیرمجموعه خود را به کدام طرف میخواهد ببرد و تا کجا مقصد اوست، اهداف مهم است؛ تهدیدها را بشناسد تا به فرصت تبدیل کند.
وی شناخت نقاط قوت و ظرفیتهای مجموعه مدیریتی را ضروری دانست و افزود: بدون این نوع شناخت هیچ موفقیتی روی نمی دهد چنانکه علامه مصباح(ره) در عرصه برنامه راهبردی هم به دلیل وجود این عناصر بسیار موفق بود وی از همان ابتدای تأسیس مؤسسه اهداف مشخصی داشت.
ایشان اذعان کرد: علامه مصباح(ره) نقاط ضعف و قوت حوزه علمیه، نیازهای جامعه و تهدیدهای جامعه اسلامی را به ویژه قشر تحصیل کرده و فرهیخته را که دامن گیرش شده بود می دانستند و بر اساس شناخت فرصت ها و ظرفیت ها برنامه مؤسسه را طراحی کردند.
مدیر پژوهشکده امام خمینی(ره) بیان کرد: علامه می فرمود من بررسی کردم و دیدم حوزه علمیه در آن مقطع زمانی یعنی سال ۱۳۵۴ با دروسی که طلبه ها می خوانند نمی تواند این خروجی نظام آموزشی پاسخگوی نیازهای نسل جوان ما و جامعه ما با شرایطی که در آن قرار دارند باشیم و این خلاء را در حوزه های علمیه احساس کرده بودند
وی افزود: ایشان در مورد فرصت هایی که وجود دارد تأمل کرده بودند و به دنبال جوانانی که با نشاط و با استعداد بالا بودند، با مصاحبه علمی برترین ها را انتخاب کردند و یک برنامه آموزشی که بتواند پاسخگوی پرسشها و نیازهای فکری جامعه باشد در آن برنامه برای آن فضلاء اجرا کردند.
عضو جامعه مدرسین قم اضافه کرد: علامه در این مسیر برای استفاده از تجارب دیگران و آشنایی با نظام های آموزشی مختلف و به کار گیری نقاط قوت مجموعه آموزشی سفرهایی به خارج از کشور داشتند و با حضور در جلسات مختلف، با یک شناخت کامل با آن شرایط علمی آن مقطع زمانی و به لحاظ روشها و نوع برنامهها و برنامهریزی موسسه، یک برنامه ۷ ساله ای را طراحی کردند.
رجبی بیان کرد: این نشان درایت و مدیریت بالای این عالم بزرگوار بود در اهداف دقت های لازم را کرده بودند اولاً اهداف روشن و شفاف بود می دانستند که این مجموعه را به کجا برسانند.
ایشان افزود: آیت الله مصباح علاوه بر لزوم فهم علوم روز و آشنایی با زبان های انگلیسی و عربی به مباحث حوزوی اهتمام ویژه ای داشتند. حضور طلاب در درس خارج و نوشتن جزوه و ارائه آن مورد توجه ایشان بودهمچنین بر روی مباحث اخلاقی سرمایه گذاری ویژه ای می کردند.
رجبی خاطر نشان کرد: برنامه علامه مصباح از قبل از انقلاب شروع شده بود و با آغاز انقلاب بسیاری از جزواتی که ایشان در دوران تحصیلشان نوشته بودند توانست به کار این انقلاب بیاید و جزوه هایی که در همان دوران تحصیل شان می نوشتند به طور مکرر از صدای جمهوری اسلامی به عنوان مباحث دینی و نظام تفکر دینی عرضه میشد
ایشان اذعان کرد: اهداف آینده نگر علامه سبب شده بود که نیروهایی تربیت شده ایشان به کمک انقلاب بیایند و همچنین وقتی نظام مستقل شد مجلس شورای اسلامی شکل گرفت تعدادی از همین نیروها در سنگر مجلس شورای اسلامی مسئولیت کمیسیون های تخصصی را برعهده گرفتند برخی از آنها تا امروز هم در دورههای مختلف در مجلس حضور داشتند و از ردههای نایب رئیسی مجلس تا نمایندگان روسای کمیسیون ها توانستند نقش بازی کنند و این نشان از این بود که برنامه آینده نگرانه بوده است
رجبی تصریح کرد: علاوه بر این برنامه، برنامههایی بود که تحول گرایانه بود یعنی پا به پای تحولات جامعه پیش می رفت وقتی انقلاب فرهنگی رو داد باید یک جمعی میآمدند به بازسازی علوم انسانی میپرداختند طرح بازسازی علوم انسانی را خود علامه مصباح ارائه داد شورای انقلاب فرهنگی به جامعه مدرسین آن را تایید کردند امام عزیز تایید کرد و همین فارغ التحصیلان توانستند در آنجا نقش بازی کنند عناصر اصلی و فعال و برنامه بازسازی علومانسانی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه که الان به عنوان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه فعالیت میدهد از همین افرادی بود که خروجی های دوره اول نظام آموزشی موسسه بودند
وی در پاسخ به این سؤال که تعیین برنامه های آموزشی توسط نهاد بالادستی سبب منتفی شدن یک برنامه راهبردی از سوی مدیران می شود افزود: این برنامهای که نهادهای بالادستی در اختیار شما قرار داده شما در مرحله اجرای آن مداخله کنید یعنی اول هدف را یادآوری کنید
رجبی افزود: یک مدیر باید نقشه راه خودش را بپیماید به مجموعه تحت امر خود را به جایی برساند دقیقاً که برای او تعریف شده باشد.
وی افزود: محور مهم مسئله تصمیمگیری است، علامه در تصمیم گیری ها دو مسئله را متذکر می شدند اولا به لحاظ مسائل دینی اطمینان داشته باشند که بر خلاف موازین دینی نیست ثانیا رعایت قوانین و مقررات زیر نظر ولایت فقیه مشروعیت داشته باشد.
ایشان اذعان کرد: علامه در جاهایی که قانون سکوت کرده بود می فرمودند ببینید رویه نوع مراکز چیست کما اینکه در هر سازمانی یک مدیر هم باید مصالح سازمان را در نظر بگیرد و هم مصالح نیرو و پرسنل را علامه مصباح دقیقاً به این دو مسئله اهمیت ویژه داشتند.
رجبی ادامه داد: خیلی از مدیران به خاطر روحیه اخلاقی خودشان گاهی مساله را از دست میدهند اما علامه مصباح با نهایت اخلاقمداری حتی با نهایت آداب محوری در مصالح جامعه به مساله سازمان کاملاً دقیق بودند در تعامل با نیروها و مدیران بسیار مهم است که تعامل یک مدیر با نیروی زیرمجموعه چگونه باید باشد.
عضو جامعه مدرسین قم در مورد تعامل با نیروها بیان کرد: در تعامل با نیروها و مدیران بسیار مهم است که تعامل یک مدیر با نیروی زیرمجموعه چگونه باید باشد علامه در تعامل با نیروهای خود بسیار دوستانه، بسیار متواضعانه بودند، از آن ها مشورت میخواستند و بسیار روحیه اعتماد به نفس را در افراد زیرمجموعه خودش تقویت میکردند
وی ادامه داد: ایجاد انگیزش مسئله بسیار مهمی است که علامه مصباح در سیستم مدیریت خود به مسئله انگیزش عنایت بیشتری داشتند، انگیزه ها های دینی و معنوی را تقویت می کردند
رجبی افزود: شایسته سالاری در گزینش نیروها و سعه صدر نیروها، در مقابل مشکلات و کم کاری ها و بسیار سعه صدر عظیمی داشتند گاهی سراسیمه
ایشان در پایان به شیوه های مدیریتی آیت الله مصباح اشاره کرد و افزود: شیوه مدیریتی ایشان چنین بود که نسبت به نیروهای تحت مدیریت خودشان عنایت ویژه ای در ابعاد مختلف داشتند و سعی می کردند استعدادها شکوفا شود، تهدیدها تبدیل به فرصت شود، نقاط ضعف تقویت و در عین حال انگیزه ها افزایش یابد.