تحصیلات
مدارک حوزوی: سطح 3
مدارک دانشگاهی: فوق لیسانس
وضعیت فعلی تحصیلی: دانشجوی دکتری
آثار پژوهشی
پایان یافته
مقالات: جامعه شناسی حضور زن در سینما، ترجمهی مقالاتها «فمینیسم و تربیت جنسی» و «نسبت عقل و دین از منظر حلقهی وین».
در دست انجام
مقالات: گفتگوی ادیان در قرآن و ترجمهی مقالات اخلاق فمنیستی
سوابق تدریسی، تبلیغی و اجرایی
تدریس: تدریس جامعه شناسی
تبلیغ: مبلغ نهاد رهبری در دانشگاه و مبلغ دفتر تبلیغات اسلامی
امتیازات و تشویقات
کسب رتبهی دوم در سومین جشنوارهی علامهی حلّی، سال 1389.
زبان
عربی: متوسط □ خوب n عالی □
انگلیسی: متوسط □ خوب □ عالی n
گرایشهای مورد علاقه
اجتماعی n سیاسی□ فقهی n کلامی□ قرآنی n
تاریخی□ فلسفی□ اخلاقی - تربیتیn روانشناسی□
چكیده
در رسالهی حاضر عرفی شدن در یک کلام به دنیوی شدن و دنیوی دیدن امور در مقابل قدسی دیدن امور تعریف شده است.«عرفی شدن» و یا همان «سكولاریزاسیون» یكی از مسائل اصلی در جامعه شناسی دین است كه بسیاری از اندیشمندان غربی و حتی اسلامی، آن را پیامد اجتناب ناپذیر مدرنیته و عقلانی شدن امور میدانند. انقلاب اسلامی ایران كه به دست پرتوان حضرت امام خمینی(ره) در دههیهفتاد میلادی به پیروزی رسید، همواره به عنوان پدیدهای خلاف جهت عرفی شدن تعبیر و تفسیر شده است. در این میان برخی از اندیشمندان و روشنفكران داخلی، انقلاب اسلامی و مبنای نظری آن را كه بر نظریهیولایت فقیه مبتنی است، راهی به سوی عرفی شدن قلمداد كردهاند؛ آنان با تكیه بر این نكته كه دین با ورود به عرصهیسیاست و به كارگیری عنصر مصلحت و عقلانیت، راه را به سوی سست شدن ارزشها و باورهای دینی و آغاز فرایند عرفی شدن هموار نموده است، چنین استنباطی کرده اند.
نگارنده در این رساله با استفاده از روش اسنادی ضمن ارایهیشناختی نسبتاً تفصیلی در خصوص فرایند عرفی شدن و مصلحت، نقش مصلحت را در عرفی كردن دین یا دینی كردن عرف به صورت توصیفی –تحلیلیتبیین کرده است. مهمترین یافتهی تحقیق حاضر این است که عرف و مصلحت جایگاه ویژه ای در دین مبین اسلام دارد و نظریهی ولایت فقیه نیز با نگاه الهی خود و با استفاده از عنصر مصلحت توانسته است در راستای دینی کردن عرف، سیاست و اجتماع گام بر دارد.
واژگان كلیدی: عرفی شدن، مصلحت، نظریهی ولایت فقیه، امام خمینی (ره)