زهرا یوسفی روشناوند

شناسه خبر : 10493

1392/09/10

تعداد بازدید : 618

زهرا یوسفی روشناوند

تحصیلات

مدارک حوزوی : سطح 2
مدارک دانشگاهی: فوق لیسانس فلسفه و کلام اسلامی   
دوره­های مهارت افزایی: شرکت در همایش‌های پژوهشی

آثار پژوهشی

پایان یافته

کتاب: وحی از منظر شیخ اشراق، اخلال گری های مارقین و برخورد امام علی با ایشان(پایان نامه)

مقالات: سیر تطور تبیین فلسفی وحی از فارابی تا صدرا، رسالت در نهج البلاغه، غلات وبرخورد ائمه با ایشان

در دست انجام

سوابق تدریسی، تبلیغی و اجرایی

15 سال سابقه‌ی تدریس، تبلیغ و اجرا در آموزش و پرورش

امتیازات و تشویقات

رتبه‌ی دوّم در سومّین جشنواره‌ی علامه‌ی حلی(سال 1389).

زبان

عربی:                  متوسط n                          خوب □                         عالی □
انگلیسی:             متوسط □                        خوب □                          عالی □

گرایش­های مورد علاقه

اجتماعی□           سیاسی □       فقهی □        کلامی□        قرآنیn
تاریخی□        فلسفیn                اخلاقی – تربیتی n                  روانشناسی□
 

چکیده

نگارنده در پژوهش حاضر تحت عنوان «وحی از منظر شیخ اشراق» در صددتبیین اقسام وحی (وحی الهامی، وحی من وراء حجاب و وحی رسالی) در فلسفه‌ی اشراق است؛ چرا که وحی یکی از منابع معرفتی انسان است که از دیر باز مورد توجه اندیشمندان مسلمان بوده است. شیخ اشراق، سهروردی، نیز هم‌چون فلاسفه‌ی نامدار قبل از خود به تبیین این مسأله پرداخته است. او در نظام هستی شناسی خود، به عوالم اربعه (عالم انوار قاهره‌، عالم انوار مدبره‌، عالم مثل معلقه و برازخ یا جواهر غاسقه) معتقد است. عالم انوار قاهره خود دارای دو طبقه‌ی طولیه و عرضیه بوده که عظیم ترین انوار قاهره‌ی عرضیه همان روح القدس‌، جبرئیل یا فرشته‌‌ی وحی است‌، که می‌تواند چون سایر انوار، دارای مظهری در عالم مثل معلقه باشد.
رؤیت فرشته‌ی وحی (وحی رسالی) در عالم مثال معلقه - که یکی از مراتب هستی است‌ - صورت می‌پذیرد. شیخ اشراق با طرح این عالم، حقیقتی خارجی و عینی برای فرشته‌ی وحی قائل شده که نبی به علت طهارت باطن‌، پس از صعود به این عالم، توان رؤیت این شبح ربانی و استماع الفاظ وحیانی اش را می‌یابد. شایان ذکر است الفاظی را که نبیoدر این مرتبه از وحی استماع نموده، همان قرآنی است که ایشان به کاتبان وحی، املا فرموده‌اند و اینک بدون هیچ کم و زیادی به ما رسیده است.
مهم ترین دستاورد پژوهش حاضر که با مطالعات کتابخانه ای واکاوی شده، این است که با طرح عالم مثل معلقه از سوی شیخ اشراق و نقش این عالم در تبیین وحی، احتمال طرح شبهاتی نظیر وابستگی الفاظ وحی به خیال نبی منتفی می‌شود .
کلید واژگان : انوار قاهره‌ی عرضیه‌، مثل معلقه‌، هویت نوری نفس‌، نبی‌، وحی‌، سهروردی.

اخبار مرتبط