سپیده نویدی دزفول، الزهراء

شناسه خبر : 10260

1392/08/25

تعداد بازدید : 677

سپیده نویدی دزفول، الزهراء
تحصیلات مدارک حوزوی: سطح3 دوره¬های مهارت افزایی: دوره های آموزشی و پژوهشی ویژه‌ی اساتید آثار پژوهشی پایان یافته مقالات: شناسایی و تحلیل بداء از دیدگاه وحی و عقل سوابق تدریسی، تبلیغی و اجرایی تدریس: چهار سال تدریس در حوزه‌ی علمیه خواهران (علوم قرآنی، مفردات قرآن، روش تحقیق، علوم بلاغت و تفسیر قرآن ) اجرا: استاد راهنمای تحقیقات پایانی سطح2 امتیازات و تشویقات شایسته‌ی تقدیر در دومّین جشنواره‌ی علامه‌ی حلی (سال 1388)؛ کسب رتبه‌ی دوم رساله در سومّین جشنواره‌ی علامه‌ی حلی(سال 1389).

آثار پژوهشی
پایان نامه
مقالات: شناسایی و تحلیل بداء از دیدگاه وحی و عقل
سوابق تدریسی، تبلیغی و اجرایی
تدریس:  چهار سال تدریس در حوزه‌ی علمیه خواهران (علوم قرآنی، مفردات قرآن، روش تحقیق، علوم بلاغت و تفسیر قرآن )
اجرا: استاد  راهنمای تحقیقات پایانی سطح 2
امتیازات و تشویقات
شایسته‌ی تقدیر در دومّین جشنواره‌ی علامه‌ی حلی (سال 1388)؛
کسب رتبه‌ی دوم رساله در سومّین جشنواره‌ی علامه‌ی حلی(سال 1389).

زبان

عربی:                   متوسط □                          خوب □                           عالی □
انگلیسی:             متوسط  □                         خوب □                            عالی □

گرایش­های مورد علاقه

اجتماعی □          سیاسی □               فقهی □          کلامی□            قرآنی □ 
تاریخی     □         فلسفی   □              اخلاقی - تربیتی□             روانشناسی□
 

چکیده

پژوهش حاضر با عنوان « شناسایی و تحلیل بداء از دیدگاه وحی و عقل» در صدد واکاوی «بداء» با رویکردی عقلی و دینی می باشد؛ چراکه در روایات دین مبین اسلام، بداء از مهمترین اصول توحیدی و از ارکان عبودیت الهی معرفی شده است.
ایمان و عقیده به بداء در واقع اقرار به این حقیقت است که خلق و امر، متعلق به ذات خداوند است و اوست که می تواند در عالم وجود، هر تغییر و تصرفی را با اراده و اختیار خود انجام دهد و این به معنای فقدان اختیار انسان در سرنوشت خود نیست؛ بلکه به این معناست که انسان می‌تواند با اعمال و رفتار خیر یا بالعکس، سرنوشت خود را به سمت سعادت و نیک‌بختی یا شقاوت و نگون‌بختی دگرگون سازد . از سوی دیگر «بدائی» که به ذات پروردگار متصف می شود، کوچکترین خدشه ای را به علم مطلق او وارد نمی‌کند بلکه بدین معناست که خداوند به اقتضای مصالحی، اموری را که در گذشته بر انسان مخفی بوده است، برای او آشکار می سازد؛ در حالی که آن امور از ازل برای خدا معلوم بوده و تغییری در علم الهی حاصل نشده است . 
نگارنده این مسأله را با مطالعات کتابخانه ای و روش تحلیل محتوا به دقت كاویده است.  نتایج این پژوهش گویای آن است که شناخت خداوند و پرستش حقیقی ذات او و ایمان به قدرت و اراده‌ی نامتناهی او، در پرتو اعتقاد به بداء می‌باشد. در پرتو این اعتقاد، انسان قادر است با تغییر اعمال و رفتار خود در مسیری صحیح، تلاش کند تا بهترین سرنوشت را در دفتر تقدیرات الهی برای خود رقم بزند .
 
کلید واژه : بداء،  لوح محو و اثبات،  لوح محفوظ،  قضا،  قدر،  علم الهی . 

اخبار مرتبط