مدارس علمیه اسلا م آباد غرب ؛ دالاهو وقصر شیرین

کرمانشاه-کرسی آزاد اندیشی استانی با عنوان " نقش بانوان جهان معاصر در فعالیت های سیاسی "

شناسه خبر : 102367

1399/11/01

تعداد بازدید : 508

کرمانشاه-کرسی آزاد اندیشی استانی با عنوان
کرسی آزاد اندیشی استانی با عنوان " نقش بانوان جهان معاصر در فعالیت های سیاسی " با همکاری کادر ؛اساتید و طلاب مدارس علمیه اسلا م آباد غرب ؛ دالاهو وقصر شیرین درسامانه سیما برگزار گردید.

به مناسبت هفته پژوهش ؛کرسی آزاد اندیشی استانی با عنوان " نقش بانوان جهان معاصر در فعالیت های سیاسی " به هدف ارتقاء سطح علمی؛افزایش توان تحلیل و شناخت دیدگاه های مختلف در زمینه نقش بانوان جهان معاصر در فعالیت های سیاسی  م با حضور بیش از 90 نفر از کادر ؛اساتید و طلاب  مدارس علمیه اسلا م آباد غرب ؛ دالاهو وقصر شیرین درسامانه سیما برگزار گردید.

این کرسی با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شدوجمشیدی به عنوان دبیر این برنامه  ضمن عرض خیر مقدم ، به معرفی اجمالی موضوع و اهمیت برگزاری این کرسی پرداختند .  

اسدی به عنوان ارائه دهنده ؛ یکی از نقش های محوری زنان را حضور در عرصه سیاسی اجتماع  دانستند و بیان داشتند  که مصادیق حضور سیاسی زنان در دوران معاصر؛ نقش آفرینی آنها در بصیرت افزایی، ولایت پذیری و.... می باشد.

 وی  در ادامه ضمن بیان پیشینه تاریخی مشارکت سیاسی زنان  به بخشی از فرمایشات  مرحوم امام رحمه الله در تایید اثر بخشی حضور زنان در صحیفه نور اشاره داشتند که  در مملکت ما این طور شد که بانوان هم دوش بلکه جلوتر از مردان از خانه ها بیرون آمدند و در این راه اسلامی زحمت کشیدند و رنج دیدند.

ایشان از منظر حضرت امام "ره"  تعریف جامعی از سیاست ارائه دادند وفرمودند: سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه و ابعاد انسان را در بر گیرد و اینها را هدایت کند به طرف آن چیزی که به صلاحشان است.

اسدی درپایان گفت: زنان زیباترین جلوه پاسداری از حریم حق و ولایت را  می توانند به تصویر بکشند و در دوران معاصر به فراخور اقتضائات زمانه حمایت آنها جلوه عینی یافته است .

 البته چایش به عنوان منتقد برنامه  نقش بانوان در فعالیت های سیاسی را به صورت صد در صدی و مطلق نقض نکرده و بلکه با توجه به دلایلی نقش آن ها را در این فعالیت ها کمرنگ تلقی نمودند.

 وی بیان داشت که در علوم اجتماعی مشارکت سیاسی ؛  به دخالت مستقیم در مسائل سیاسی مثل :  حضور در انتخابات چه به منزله رای دهنده وچه به منزله انتخاب شونده؛فعالیت سیاسی در قالب احزاب وگروههای سیاسی برای تایید یا اعتراض به روندها یا اشخاص سیاسی و.... گفته می شود،که  می تواند با هرگونه تاثیر گذاری در مسایل سیاسی هرچند با شرکت در راهپیمایی ها و اعلام نظر همراه باشد.

ایشان ادامه دادند گرچه آیات وروایات فراوانی درباره جواز مشارکت سیاسی بانوان وارد شده اما درزمینه فعال یا غیر فعال بودن زن در مشارکت سیاسی اقتضائات زمانی امری حائز اهمیت شناخته شده است،زیرا اسلام این اجازه را داده که وقتی فرهنگ سیاسی جامعه تغییر کند زنان و مردان متناسب با آن به وظیفه سیاسی خود عمل کنند.یعنی ممکن است در یک زمان مشارکت سیاسی برای زن مشارکتی منفعل  و ضعیف باشد  و حال اینکه در زمانی دیگر مشارکت برای او واجب باشد .به عنوان نمونه حضرت زهرا (س) در زمان رسول خدا(ص) از ایشان خواستند که کارها را میان ایشان وحضرت علی(ع) تقسیم کنند اما بعد از رحلت پدر بزرگوارشان با طرفداری از ولایت حضرت علی (ع ) در سیاست جامعه و تصمیم سازی سیاسی مشارکت کردند.

 چایش درپایان بیان نمود که اسلام نظام خانواده را با محوریت زن موجب ارج و قرب قرار داده است زیرا تمام انسان های مسئول توسط مادر پرورش پیدا می کنند، پس محوریت اصلی وظیفه زن از نگاه اسلام ،نظام خانواده است که با تربیت نسل آگاه  و ولایت مدار به صورت غیر مستقیم می تواند در فعالیت سیاسی سهیم باشد.

جمشیدی بعد از بیانات واستدلال های اساتید ارائه دهنده ومنتقد؛ پرسش های شرکت کنندگان در جلسه را مطرح نموده و هریک از اساتید متناسب با نوع پرسش پاسخگوی سئوالات بودند. 

 بعد از اتمام پرسش وپاسخ ؛ موسوی به عنوان داور کرسی بیان داشت که سیاست  دارای معنای وسیعی است که اگربه معنای عام و گسترده آن یعنی حراست ونگهداری توجه شود پی خواهیم برد که حراست و نگهداری از خانواده که مهم‌ترین رکن هر جامعه‌ای است بر عهده زنان می باشد یعنی اگر خانواده را به عنوان عنصری مؤثر در تغییر و تحولات جامعه بدانیم این نقش مهم و کلیدی بر عهده زن هست اما اگر معنای اصطلاحی سیاست یعنی همان حضور مستمر در اجتماع و گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی لحاظ گردد؛ قطعاً حضور زنان نسبت به مردان کم‌رنگ تر خواهد بود.

وی افزود یک دیدگاه حداقلی ویک نگاه حداکثری نسبت به حضور زنان در اجتماع وجود دارد که هیچ یک مورد پذیرش اسلام نیست. دیدگاه اسلام نسبت به زنان یک دیدگاه مثبت بوده و نگاه منفعلانه‌ای نسبت به حضور آن‌ها در جامعه نداردالبته با دیدگاه حداکثری که زنان باید در جامعه حضور کامل داشته باشند نیز موافق نیست ، چراکه اولین و مهم‌ترین وظیفه زن حراست و حفاظت از کیان خانواده است. باید گفت که زنان  نیمی از جامعه هستند و به عبارت دیگر پرورنده‌ی نیم دیگر جامعه؛ بنابراین حضور آن‌ها در عرصه‌های اجتماعی لازم و واجب است حالا این مشارکت می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم باشد،

ایشان ادامه دادند در تاریخ نمونه‌های بسیاری وجود دارد که حتی زنان جلوتر از مردان حرکت کردند؛ ازجمله در جنبش تنباکو که منجر شد به لغو قرارداد ننگین تالبوت و همچنین تشییع جنازه بی‌نظیری که زنان برای امام رضا علیه‌السلام به ارمغان آوردند و..، بنابراین باید گفت که عدم شناخت بانوان فعال دلیلی بر نقش کم‌رنگ آن‌ها نیست .

موسوی درپایان اظهار داشت که از نظر اسلام این فعالیت‌ها نباید نقش همسری و مادری را زیر سوال ببرد یعنی منعی برای حضور اجتماعی وسیاسی زنان وجود ندارد اما اولویت برای بانوان حفاظت از خانواده است ؛ درنتیجه باید گفت که به علت نقش های جنسیتی وتفاوتی که بین  زن و مرد وجود دارد، اَشکال حضورآنها در جامعه متفاوت است .