استاد گرامی حجت السلام سید علی هاشمی، در ابتداء جلسه بیان داشتند، بالاتر از علم مقامی نیست مقام بلند، برای علمای دین است. (الاعلی). دلیل این که همراه با پیامبران در رفیق اعلی هستند؟ این است که همان کار آنان را انجام میدهند: العلماء ورثة الانبیاء. بنابراین اهمیت علوم حوزوی و هدف آن مشخص است، زیرا جانشین پیامبران و وظیفه هدایتگری و تربیت انسان ها را بر عهده دارند، که وظیفه پیامبران بوده است.
مراد از جنبش علمی، حرکت و نهضت علمی است. جنبش علمی در حوزه وجود داشته و دارد. مقصود در این بحث جهش علمی، تقویت و حرکت علمی در نظام آموزشی حوزه و نهضتی علمی برپا کردن است. در این نشست با تأمل و بررسی، به نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی حوزه، ان شا الله مشخص خواهد شد چه اموری سبب می شود که مسؤولان محترم و طلاب و فضلای ما با شتاب و قوت بیشتری به سمت اهداف و وظایف حوزوی، و نهضت علمی که تقویت بنیه و رشد علمی است گام بردارند.
پژوهشگر و معاون موسسه امام هادی (علیه السلام) با حدیثی از امام حسن عسکری (علیه السلام ) آغاز كردند و اهمیت و هدف علم آموزی را بيان كردند که رسیدن جنبش علمی با توجه به اهداف و اهمیت علم آموزی در نظام آموزشی تحقق خواهد یافت و بیان داشتند، اهداف علم آموزی را می توان در ابعاد مختلف جستجو کرد که هدف کلان آن تحقق بندگی خداوند: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون» است .
در بعد علمی: تلاوت، تعلم، تدبر، حکمت برای رسیدن به یقین؛
در بعد اخلاقی: ایمان و تقوا برای رسیدن به تزکیه و اخلاص؛
در بعد تبليغی: بیان، تبیین و ابلاغ برای اتمام حجت؛
در بعد اجتماعی: جهاد و اقامه دین، است.
جنبش علمی صرفا با تحقق اهداف که نوعی تربیت علمی انجام خواهد گرفت و این اهداف بدون توسل و دعا و عنایت پرودگار و اهل بیت (علیهم السلام) صورت نمی گیرید چون علم در نظام آموزشی حوزه، رسالت انبیاء است. مثل: علامه امینی صاحب الغدیر که این کار بزرگ خودشان که تالیف کتاب الغدیر و افتخار شیعه هست را با توسل و عنایت امیرالمومنین (علیه السلام) انجام دادند.
نظام آموزشی اگر هدف آن جنبش علمی است لازم است به مواردی توجه داشته باشد؛مانند:
اولاً؛ به روز بودن و توجه به نیازهای فرهنگی و اعتقادی روز در فرایند تعلیم و تعلم؛
ثانیاً؛ توجه به فضای علوم رایج در محافل علمی دنیا و هرچند در برخی از مسائل تاحدودی توانسته است گام های موثری بردارد، مانند: به روز بودن مباحث با زبان و نیاز دنیای معاصر از امتیازات حوزههای علمیه معاصر است که در قالب دهها رشته و گرایش تحصیلی ظهور یافته است. که انشاالله این ها باید گسترش یابد.
ثالثاً ؛ احساس نیاز و نگاه عالمانه مسؤولان، به تحول در برنامهها ی آموزشی، متون درسی و شیوههای آموزشی، مبارک و مهم است که سبب رشد و انجام وظیفه اصلی خواهد شد.
رابعاً؛ توجه به جذب طلاب با انگیزه و جهت دادن انگیزه و تقویت آنان در راستای جهش علمی است.
سپس اشاره به راهکاررها و آسیب هایی در مسیر حرکت و جنبش نمودند که باید نظام آموزشی به گونه ای طرح شود، به فرمایش رهبری که سبب پرورش طلاب بدون علم وت قوا نباشد بلکه سبب افزایش و تقویت روحیه پژوهشگری در طلاب و تقویت مبانی علمی و اخلاقی باشد و بر حذر بودن از رشتهسازیهای زیاد و کم توجهی به مبانی علم، عامل موثر دیگر در طرح نظام آموزشی، استعداد سنجی طلاب که باید مورد توجه قرار بگیرد.