اصول و چالش‌های رفتار اقتصادی خریددر خانواده مبتنی براموزه های اسلامی

شناسه محتوا : 49721

1403/07/24

تعداد بازدید : 8

پژوهش حاضر با هدف بررسي و تحليل نقش اخلاق به عنوان يك سيستم ارزشي در تنظيم و تصحيح رفتارهاي اقتصادي خريد در خانواده انجام شده است. اين تحقيق تلاش مي‌كند تا با بهره‌گيري از مفاهيم اخلاقي و ديني، به ارائه راهكارهايي جهت بهبود الگوي مصرف و رفتارهاي اقتصادي در خانواده بپردازد. در اين راستا، با استفاده از منابع كتابخانه‌اي، مطالعات پيشين، و متون اسلامي از جمله آيات قرآن كريم و روايات، داده‌ها گردآوري و مورد تحليل عقلاني و منطقي قرار گرفته‌اند تا با نگاهي اخلاقي، مفهوم خريد در خانواده بازتعريف شود. در ابتدا، پژوهش به تعريف و مفهوم‌شناسي رفتار اقتصادي خريد پرداخته و مباحث كلي در اين حوزه را مطرح كرده است. سپس به ارائه مجموعه‌اي از ره‌آوردهاي اقتصادي، اعتقادي و فرهنگي پرداخته كه به الگوي مصرف و سبك زندگي مرتبط بوده و به عنوان پيش‌نيازهاي لازم جهت نيل به خريد اخلاقي در خانواده مطرح شده‌اند. در ادامه، اصول اخلاقي در سيستم‌هاي ارزشي مشابه مانند اخلاق مصرف، تجارت و بازار مورد بررسي قرار گرفته و چهار اصل بنيادين اخلاقي شامل اصل اولويت، اصل اتقان، اصل مسئوليت‌پذيري، و اصل اعتدال به‌عنوان چارچوب‌هايي براي تحقق خريد اخلاقي استخراج شده است. همچنين، پژوهش به برخي از چالش‌هاي موجود در عرصه خريد كه خانواده‌ها با آن‌ها مواجه هستند، از جمله تاثيرات تبليغات مصرف‌گرا، فشارهاي اجتماعي و اقتصادي، و مسائل مرتبط با پايداري مالي و محيطي اشاره كرده و راهكارهايي براي مقابله با اين چالش‌ها ارائه داده است. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد كه نهاد اخلاق، با تكيه بر مباني وحياني و عقلاني، مي‌تواند يكي از موثرترين راهكارها براي ساماندهي رفتارهاي اقتصادي و پاسخگويي به چالش‌هاي موجود در اين زمينه باشد. در نهايت، پژوهش تاكيد مي‌كند كه اخلاق، به‌عنوان يك ركن اساسي و كليدي، قادر است گره‌هاي كور موجود در مباحث اقتصادي را حل كند؛ مساله‌اي كه در نظام‌هاي اقتصادي معاصر كمتر به آن توجه شده و همين عدم توجه سبب بروز بي‌نظمي‌ها و رفتارهاي ناسالم اقتصادي و الگوي مصرف در خانواده‌ها شده است. اين پژوهش به اين نتيجه مي‌رسد كه بازگشت به اصول اخلاقي و تقويت آموزه‌هاي اخلاقي در تمامي سطوح تصميم‌گيري و رفتارهاي اقتصادي، به ويژه در حوزه خريد، مي‌تواند منجر به پايداري، تعادل و توسعه رفتارهاي اقتصادي خانواده‌ها شود.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : اخلاق و تربيت اسلامي
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مدرسه علمیه تخصصی معصومیه