برنامه درسی فلسفه برای کودک بر اساس کلام شیعی

شناسه محتوا : 49664

1403/07/04

تعداد بازدید : 13

چكيده هدف از اين پايان‌نامه بررسي برنامه درسي فلسفه براي كودكان و نوجوانان در كلام اسلامي به‌ويژه از نظر متكلمين شيعه مي‌باشد. نقش و جايگاه عقل و تفكر در آيات و روايات بسيار مشهود و مورد تأكيد قرار گرفته ‌است و اين امر سبب قرارگرفتن و حركت صحيح در مسير زندگي مي‌شود. تفكر و تعقل و انديشيدن در فطرت و ذات انسان وجود دارد، كه در اين پژوهش به اين موضوع پرداخته ‌شده ‌است. از سويي ديگر، تفكر و تعقل و انديشيدن از مباني و اصول اصلي دين اسلام محسوب مي‌شود كه اسلام بر آن بنا شده‌است. آنچه كه در برنامه درسي فلسفه براي كودكان و نوجوانان ارائه شده‌ است نيز بر پايه خردورزي و تفكر كردن است. مباني اين برنامه درسي شامل تفكر انتقادي و تفكر خلاق و مراقبتي مي‌شود كه بسيار هم ‌سو و مرتبط با اصول و مباني كلام تشيّع است. روش پژوهش در اين پايان‌نامه به‌صورت كتابخانه‌اي و توصيفي بوده ‌است و منابع قديمي و جديد و مكتوب از متكلمين و دانشمندان پيرامون برنامه درسي فلسفه براي كودك و نوجوان مطالعه شد‌ه ‌است. يافته‌هاي عصر امروز در برنامه درسي فلسفه براي كودكان و نوجوانان به ‌صورت كارگاه ‌هاي عملي و يادگيري نحوة صحيح تفكر بروز و ظهور كرده ‌است. خصوصاً توجه خاص بر روي تفكر انتقادي و خلاق و مراقبتي به عنوان مباني اين علم سبب افزايش علاقه‌مندان به اين برنامه درسي شده‌ است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : كلام اسلامي
  • : تهران
  • : تهران
  • : تهران - تهران - مدرسه علمیه تخصصی قاسم بن الحسن «علیه السلام»