بررسی معنا و ادله واسطه فیض بودن اهل بیت علیهم السلام در احادیث کافی شریف
مطابق آموزههاي ديني خداوند افعال خود را بر اساس نظام اسباب و مسببات و از طريق واسطه انجام ميدهد
توجه بهضرورت وجود واسطه قرارگرفتن اهلبيت (عليهمالسلام) افزون بر داشتن شرايط طبيعيِ مربوط به خود، بسترساز افزايش معرفت بيشازپيش به جايگاه ايشان در نظام آفرينش و به دنبال آن گشوده شدن افقهاي تازه در مقابل چشمان افراد را موجب ميگردد. از اين رهگذر با تأكيد و محوريت احاديث كتاب كافي، واسطه فيض بودن ايشان در سه مرحله: قبل از ايجاد اين عالم؛ در زمان ايجاد عالم؛ بعد از بستهشدن پرونده اين عالم براي هر فرد و برچيدهشدن نظام خلقت؛ موردتوجه قرار گرفته است. در فصل دوم به بخشي از مباني نظري همانند: فاعليت خداوند؛ توحيد افعالي و فاعليت ساير موجودات؛ اصل وساطت در جهان هستي و نظام اسباب ومسببات؛ و... اشاره و توضيح مختصري ارائه گرديده است. در فصل سوم واسطه فيض بودن اهلبيت (عليهمالسلام) در ايجاد نظام آفرينش؛ و همچنين واسطه فيض بودن ايشان در ايجاد قابليت؛ مورد برسي قرار گرفته است. در فصل چهارم به برخي از كاركردهاي واسطه فيض بودن اهلبيت (عليهمالسلام) پس از خلقت جهان و انسان همانند واسطه بودن اهلبيت (عليهمالسلام) در دوام و بقاي موجودات و ايمن ماندن از بلايا؛ رسانيدن پيام خداوند به انسانها؛ رسانيدن بركات دنيوي به انسانها؛ در هنگام دعاكردن؛ در هدايت باطني انسانها و بالاخره واسطه بودن اهلبيت (عليهمالسلام) در زمان احتضار انسانها؛ توجه داده شده است و در فصل پنجم بهواسطه فيض بودن اهلبيت (عليهمالسلام) در برزخ و قيامت؛ پرداخته شده است. بهعنوان نمونه در بحث واسطه فيض بودن اهلبيت (عليهمالسلام) در برزخ؛ با پذيرش دستگيري ايشان در برزخ پاسخهاي متعددي نسبت به روايتي كه با استناد به آن شفاعت در برزخ نفي شده است، ارائه گرديده است.
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مدرسه علمیه تخصصی معصومیه