«قمار و اثار ان با تأکید بر مصادیق نوپدید»

شناسه محتوا : 49336

1403/02/11

تعداد بازدید : 7

پديده شوم قمار، از گذشته‌هاي دور، همواره در ميان جوامع بشري به‌عنوان يك معضل اجتماعي و اقتصادي مطرح بوده است؛ قمار، از جمله رفتارهاي نابهنجاري است كه با دخيل كردن شانس در دستيابي به منافع مورد نظر اشخاص، آنان را از كار و فعاليت اقتصادي مولد باز مي‌دارد... اديان الهي در طول تاريخ و در راستاي هدايت بشر به مقابله با ناهنجاري‌ها و رفتارهاي غلط و زيان‌بار پرداخته و انسان‌ها را از ارتكاب چنين رفتارهايي بر حذر داشته‌اند. عمل قمار نيز ازجمله رفتارهايي است كه به جهت زيان‌هاي آشكار آن در كليه اديان و مذاهب الهي عملي قبيح و مذموم دانسته شده و از ارتكاب آن نهي شده است. دين اسلام نيز به‌عنوان كامل‌ترين اديان الهي، جدي‌تر از ديگر اديان به مقابله با اين عمل قبيح پرداخته است. پيشرفت تكنولوژي و گسترش روزافزون ارتباطات مجازي موجب شده تا اشكال جديدي از اعمال مجرمانه، ظهور و بروز پيدا كنند. امروزه ارتكاب بزه قمار به شيوه سنتي كمتر اتفاق مي‌افتد؛ اما جلوه‌هاي متنوع و جديدي از آن در بستر فضاي مجازي رخ نموده است. با پيشرفت فناوري‌هاي نوين ارتباطي، اين قبيل جرايم، از اشكال سنتي خود در قالب آلات قمار خارج شده و در فضاي مجازي با سامانه‌هاي رايانه‌اي شبيه‌سازي شده است؛ به‌نحوي‌كه بسيار متنوع و سهل‌الوصول‌تر از قمار سنتي، بدون نياز به مكان مشخص و محدوديت‌هاي جغرافيايي، در سطح بسيار گسترده‌تري اقشار مختلف جامعه و به‌ويژه جوانان را اسير اين سوداگري و فعاليت شيطاني نموده است و علاوه بر ورود آسيب‌هاي كلان اقتصادي، موجب ازهم‌گسيختگي خانواده‌ها و بروز يك پديده شوم فرهنگي شده است. از اين‌رو، اين پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش توصيفي و تحليلي و منابع نقلي و روايي به بيان موضوع قمار و آثار آن با تأكيد بر مصاديق نوپديد بپردازد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : مرکزی
  • : ساوه
  • : مرکزی - ساوه - مدرسه علمیه تخصصی ریحانة الرسول «علیها السلام»