چکیده دیدگاه ارائهکننده
سند 2030 هفده هدف اصلی و بیش از صدوشصت هدف فرعی دارد بهظاهر سندی خوب و کاربردی است؛ پایان دادن به همه انواع فقر هدف اصلی این سند است؛ فقر مطلق نیز که شامل همه جنبه ها است در تمام بندهای این سند «بنا بر تعاریف ملی» بیانشده است؛ سند 2030 با ادبیات بیگانگان نوشتهشده است؛ زیرا امکان ندارد که مذهب و عقاید هر کشوری در نظر گرفته شود، بلکه مسائل بهصورت کلی مطرح میشوند. در چهار جای این سند حق شرط برای کشور تعهد دهنده در نظر گرفتهشده است؛ پس می توان با استفاده از حق شرط از اجرای بعضی موارد صرفنظر کرد؛ زیرا این سند یک معاهده کاری بین المللی است و هیچ تعهد حقوقی برای کشورها به دنبال ندارد؛ کشور ما در پزشکی پیشرفت کرده و می تواند واکسن بیماری های مقاربتی را تولید کند؛ موضوع جنسیت در این سند به جز در چند مورد خاص چالشبرانگیز نیست؛ مانند برطرف کردن موارد تبعیض از زنان؛ اجرای بندهای این سند تا آنجا که با دین و فرهنگ کشور ما در تضاد نباشد، قابلاجراست؛ پس صحیح نیست که تمام اهداف این سند را زیر سؤال برده و آن را تفسیر به رأی کنیم.
چکیده دیدگاه منتقد
دو کشور آمریکا و اسرائیل معاهده را امضاء نکرده اند؛ به علاوه اگر آنان نیز این سند را امضاء کرده باشند، به اهداف این سند دست نیافته اند؛ زیرا بخشی از این معاهده در مورد حقوق کودک و آموزش است حال آن که تعرض به کودکان وزنان در این کشورها آمار بالایی دارد؛ عناوین این سند بهظاهر مشکلی ندارد، اما اجرای مصادیق آن که در پیوست های این سند و سایر سندها آمده در کشورما آسیب زاست؛ یکی از اهداف سند 2030 پایان دادن به فقر است، نخستین شکل فقر، فقر اقتصادی است؛ حالآنکه یونسکو تاکنون برای رفع آن در کشورها اقدامی نکرده است؛ سند 2030 بیشتر به فقر فرهنگی توجه می کند و بر این باور است که آنچه با دیدگاه تدوینکنندگان این سند، مطابق باشد همان فرهنگ است و آنچه مخالف با آن باشد، فقر فرهنگی است؛ تدوینکنندگان این معاهده می خواهند فرهنگ موردنظر خود را در کل جهان اعمال کنند؛ گرچه در ظاهر می-گویند به فرهنگ ها احترام می گذاریم؛ ولی حقیقت چیز دیگری است؛ هم چنین موضوع جنسیت در این سند پر رنگ است و تقریباً با اهدافشان هماهنگ است؛ این بیانیه الزام آور است؛ کشورها باید گزارش اجرای آن را بفرستند و نمایندگان این معاهده باید بر اجرای آن در کشورها نظارت کنند؛ حق شرط نیز در این سند جنبه نمادین دارد و قابلاستفاده نیست؛ اشاعه بیبندوباری و به دنبال آن هزینه های هنگفت درمان بیماری های مقاربتی و حتی عقیم شدن و کاهش جمعیت از نتایج اجرای این سند است؛ ما باید بهجای اجرای این قوانین آسیب زا و منطبق بر منافع استکبار، سندهایی را مطابق با اعتقادات دینی خودمان اجرا کنیم؛ مانند سند تحول آموزشی؛ حتی می توانیم این سندها را به دیگر کشورها نیز انتقال دهیم.
نتایج دیدگاه موافق
1. این سند اهداف بسیار خوبی دارد و اجرای آن به جز در چند مورد خاص مشکلی برای کشور ایجاد نمی¬کند؛ این سند معاهده ای بین المللی است که هیچ تعهد حقوقی برای کشورها ندارد.
2. در این سند حق شرط برای کشور اجراکننده وجود دارد؛ ما می توانیم تا جایی که ضربه ای به امور فرهنگی و دینی ما وارد نشود؛ آن را اجرا کنیم؛ پس نباید تمام اهداف آن را زیر سؤال ببریم و تفسیر به رأی کنیم.
3. نباید برای اجرای این سند کاملاً مخالفت کنیم؛ این سند با ادبیات بیگانگان نوشتهشده است؛ زیرا امکان ندارد که مذهب و عقاید هر کشوری در نظر گرفته شود؛ بنابراین مسائل بهصورت کلی مطرح می¬شوند.
4. ما بسیاری از اهداف اصلی این سند موافقت کلی داریم؛ در چند مسئله مناقشه برانگیز نیز می توانیم از حق شرط استفاده نماییم.
نتایج دیدگاه مخالف
1. اینکه آمریکا و اسرائیل با سند 2030 فرهنگ واحدی را برای دیگر کشورها تعیین می کنند اما حتی خود نیز آن را اجرا نمی کنند تأملبرانگیز است.
2. آنان در راستای منافع خودشان می خواهند فرهنگ جوامع را تغییر دهند؛ بنابراین با این سند، فرهنگ کشورها را نشانه گرفته اند.
3. اجرای بعضی از بندهای این سند برای کشورها مشکلات و آسیب هایی را مانند بی بندوباری، تضعیف بنیان خانواده و حتی کاهش جمعیت به دنبال دارد.
4. ما در کشور خودمان سندهایی را مانند طرح تحول آموزشی داریم که بر اساس مبانی اسلام تدوینشده است و حتی می-توانیم آن را به کشورهای دیگر انتقال دهیم.
جمع¬بندی داور
1. بی شک تمام سندهایی که از سوی آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی و سایر دولت های استکباری ارائه می شود با منافع خودشان هماهنگ است؛ هرچند این سند بهظاهر مفاد خوبی دارد، اما اجرای آن برای کشور ما آسیب زا است.
2. با پذیرش این سند، سالانه باید در مورداجرای آن گزارش بدهیم؛ ممکن است این گزارش ها ابزاری برای عناصر ضدانقلاب و زمینهساز مسئله نفوذ گردد.
3. ما در کشور سند تحول بالادستی آموزشوپرورش داریم که تنظیم آن پنج سال طول کشیده است؛ پذیرش سند 2030 به معنای کنار گذاشتن سند تحول خودمان است.
4. در این سند کلمات زیبایی مانند آزادی و توسعه وجود دارد؛ اما نهتنها اجرای مفاد آن ثمری برای ما ندارد، بلکه با تغییر باور مردم، آنان را از هویت اصلی خود دور خواهد کرد.
5. حقوق بشری که در این سند آمده است وسیله ای برای استعمار است و ممکن است که در سایه این سند مجبور شویم سایر سندهای سازمان ملل را نیز بپذیریم؛ اگر روحیه انقلابی داشته باشیم سندهای زیرمجموعه سند 2030 مانند cft و fatf را نیز نمی پذیریم؛ سند 2030 نکات مثبت و منفی فراوانی دارد؛ ما که می خواهیم بگوییم یک حرف تازه ای در جهان زدیم و آن انقلاب اسلامی و اجرای عدالت است باید مراقب باشیم با این قوانین و مقررات از هدفمان دور نشویم.
کلیدواژه ها: سند 2030، فرهنگ اسلامی، مطابقت، مغایرت.
كرسي آزاد انديشي، 2030 و فرهنگ اسلامی؛ مطابقت یا مغایرت در مدرسه حضرت زينب س يزد
- : يزد
- : يزد
- : حضرت زینب س
- : خانم رخشنده آبیار
- : خانم بتول حسینی زاده
- : احمد علی زارع