چکیده نظرات استاد ارائه کننده بحث:
تبلیغ به معنای رساندن پیام و مبلغ کسی است که این پیام را به دیگران می رساند .انقلابی به معنای پایبندی به ارزشهای اساسی انقلاب و به دنبال آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها ،پایبندی به استقلال همهجانبهی کشور، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و تقوای دینی و سیاسی است. موضوع مورد بحث مبلغ انقلابی،تبلیغ انقلابی،بایدها و نبایدها است. درباره اهمیت تبلغ خداوند در سوره توبه آیه 122 می فرماید:«وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ »و شايسته نيست مؤمنان همگى [براى جهاد] كوچ كنند. پس چرا از هر فرقهاى از آنان، دستهاى كوچ نمىكنند تا [دستهاى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند و قوم خود را -وقتى به سوى آنان بازگشتند بيم دهند- باشد كه آنان [از كيفر الهى] بترسند؟
اگر شخصی طلبه باشد و خود را انقلابی نیز بداند وظیفه سنگین تری خواهد داشت. تبلیغ ابعاد گسترده ای از نظر مکانی و زمانی دارد. تبلیغ در دین مبین اسلام ابتدا از شخص شروع می شود و بعد نوبت به خانواده می رسد. سپس در عرصه محله ای ،شهری و حتی کشوری هم انجام می گیرد. گاهی اوقات برای تبلیغ دین اسلام به مکانی می روی ودر آنجا به تبلیغ می پردازی و گاهی اوقات ممکن است افرادی به سراغت بیایند و از شما سوال داشته باشند. وقتی به سراغ طلبه آمدند اگر طلبه سال اول هم باشد باید وظیفه تبلیغی خود را انجام دهد و به دنبال پاسخگویی به مراجعه کننده باشد.گاهی اوقات هم ممکن است وقتی شرایط حضور وجود نداشته باشد وتبلیغ در فضای مجازی صورت بگیرد . در هر شرایطی که می تواند باید تبلیغ را انجام دهد.
چکیده نظرات استاد منتقد:
مبلغ انقلابی باید خود را به سلاح علم و تقوا مجهز سازد تا بتواند تبلیغ انقلابی داشته باشد. طلاب پایه های اول ابتدا باید به خود سازی برسند تا بتوانند اثر گذار باشند.شخصی ممکن است تا قبل از ورود به حوزه بسیاری از مسائل شرعی را رعایت نکرده باشد.به عنوان مثال به موسیقی گوش داده باشد و در مجالس غیر اسلامی شرکت کرده باشد، حال چگونه وقتی وارد حوزه شده و سال های اول را می گذراند ، می تواند برای مردم الگو باشد که در این صورت به هنگام تبلیغ ، با بی مهری جامعه مواجه خواهد شد. پس اول باید به خویشتن بپردازد بعد سراغ جامعه برود. از طرفی علم کافی هم ندارد تا پاسخگوی سوالات مردم باشد.
طلاب پایه های دوم و سوم نیزضرورتی ندارد وارد تبلیغ شوند، چون هنوز به خود سازی نرسیده اند و علم کافی ندارند. درسوره تحریم آیه مبارکه«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا......»ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود وخانواده خویش را به واسطه اطاعت خداوند و ترک گناهان از آتش دوزخ نگاه دارید. یعنی طلاب همان تبلغ در منزل برایشان کافی است
البته برای پایه های بالاتر هم چندان ضرورتی ندارد به تبلیغ برود، چون با رفتن به تبلیغ از خانه داری و همسر داری و حتی رسیدگی به والدین خویش باز می مانند.در ضمن وقتی برای درس خواندن و موفقیت در دروس حوزوی نخواند داشت و به همه مباحث اشراف نخواهد داشت.طلبه ای که مجهز به علم نباشد نمی تواند پاسخگوی نیاز های جامعه و سوالات و شبهات باشد.
از سویی انقلابی گری به این معنی نیست که خانواده تو آسیب ببیند تا جامعه هدایت شود.قرآن کریم در سوره شعرا آیه 214 می فرماید: « وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ » یعنی ابتدا از خانواده خود شروع کن سپس به سراغ جامعه برو.اگر خانواده شخص منحرف شود ، تبیلغ او چه سودی خواهد داشت.چه بسا بحث تبلیغ واجب کفایی است و اگر عده ای به تبلیغ بروند از دیگران ساقط خواهد شد.پس نیازی نیست که بعد از اتمام سطح دو نیز به تبلیغ رفت.بنابر این فقط شخصی می تواند به تبلیغ برود که توانایی علمی و شراط مساعد خانوادگی و خود سازی داشته باشد.
نتایج دیدگاه موافق:
امام خمینی (رحمه الله علیه) سه شرط را برای تبلیغ بیان می کند.اول اخلاص دوم تبلیغ عملی سوم صیانت از آرمانها و ارزش های اسلام داشته باشد.وقتی کسی مهر طلبگی بر او زده شود از او انتظارمی رود تبلیغ کند .محور تعیین کننده تبلیغ خود مبلغ دینی است. خود او می تواند تعداد مخاطب خود را انتخاب کند که آیا جمعیت دو نفر یا بیشتر باشد؟ آیا تبلیغ در منزل یا در جمع فامیلی یا در مسجد محله، حلقه صالحین ، حضور در نماز جماعت و پاسخگویی به سوالات احتمالی و یا مدرسه یا دانشگاه را برای تبلیغ انتخاب کند و یا حتی در سطح کشوری یا جهانی بخواهد به تبلیغ بپردازد .
هیچ کس به پاسخ همه سوالات مجهز نیست.بلکه با مطالعه و مشورت می تواند پاسخ ها را بیابد.در ضمن گفتن کلمه« نمی دانم »چیزی از شخصیت طلبه کم نمی کند، بلکه مردم می دانند که آن طلبه با علم و آگاهی سوالات آنان را جواب می دهد و اتفاقا مقبولیت مردمی او بیشتر می شود. به هر حال تبلیغ ابتدا از خانواده شروع شود و اگر قائل به بیان احکام و اعتقادات از درون خانواده خود ، فرزند ، همسر ، والدین ، خواهر و برادر شدی ، پس شما تبلیغ را شروع کرده ای .در این جا نام مبلغ انقلابی بر شما صدق می کند که با تمام توان خود سعی در حفظ و صیانت از دین اسلام و انقلاب خواهی بود .
طلبه از سال اول هم می تواند با جدیت ،مطالعه و ممارست و شرکت در کلاس های اخلاق، فضائل اخلاقی را به دست آورد که مثلا چه مواردی ذی طلبگی را خدشه دار می کند، چه کارهایی را باید انجام دهد و از چه کاره ایی باید پرهیز کند.از شرایط یک مبلغ انقلابی داشتن روحیه جهادی و خستگی ناپذیری است.طلبه انقلابی علاوه بر وظیفه در س خواندن وظایف دیگری مثل به کارگیری توان خود در رساندن آنچه یاد گرفته است،دارد. باید به دیگران رحم کرد تا خدا هم به ما رحم کند.وقتی ما برای تبلیغ وقت صرف می کنیم خداوند هم به خانواده ما عنایت می کند.الگوهای عملی تبلیغ حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب کبری سلام الله علیهما هستند که علاوه بر خانه داری رسالت تبلیغ را هم به عهده گرفتند.طلاب باید تمام توان خود را برای حفظ انقلاب به کار گیرند.
نتایج دیدگاه مخالف:
تقویت بنیه علمی یكى از برنامه هایی است که مبلغ باید به آن توجه کند. در درجه اول ،طلبه باید خوب درس بخواند. شخصی که می خواهد تبلیغ برود باید درس بخواند و علمش را بالا ببردوسپس به عرصه تبلیغ وارد شود.شخصی که متاهل است هم هزینه وهم وقت صرف تبلیغ می کند چگونه و چه وقتی برای او باقی می ماند تا صرف درس خواندن کند؟.از طرفی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل »جهاد زن خوب شوهر داری کردن است درحالی که ممکن است تبلیغی که در خارج از منزل صورت می گیرد ، با این وظیفه مهم زن در تعارض باشد. حتی با تمام تلاشی که یک طلبه خانم انجام دهد با زهم همسرش راضی نباشد. بنابر این رسیدن به امور منزل و فرزندان واجب تر است تا اینکه برای تبلیغ وقت بگذارد. طلبه می تواند در عرصه های دیگر کار کند به عنوان مثال : مدرس وپژوهشگر شود و وارد عرصه تبلیغ نشود.
جمع بندی داور:
موضوع کرسی خوب و مورد نیاز جامعه بود ولی در کرسی برگزار شده پایه های بحث مشخص نشد که آیا به دنبال بیان ابزار تبلیغ است یا محتوا و یا مخاطب و یا ویژگی های خود مبلغ است؟در مباحث فقط به جنبه تعارض تبلیغ با حقوق اعضای خانواده پرداخته شد و از جنبه های دیگر بحث غفلت شد .باید بین مبلغ رسمی و غیر رسمی تفاوت قائل شد.عرصه های تبلیغ بسیار است فقط شامل سخنرانی نمی شود و اگر حیطه آن مشخص می شد گفتگو جذابیت بیشتری پیدا می کرد. فلسفه حجاب این است که زن وارد اجتماع وتبلیغ بشود. یکی از نظر هایی که برای طلبه انقلابی مناسب بود این بود که: طلبه ایی که وارد تبلیغ می شود هر آنچه که را که می داند تبلیغ کند و از گفتن کلمه نمی دانم باکی نداشته باشد .
هرمزگان کرسی آزاد اندیشی :مبلغ انقلابی،تبلیغ انقلابی،بایدها و نبایدها
- : هرمزگان
- : بندر عباس
- : الزهرا(س)
- : زینب عطاللهی
- : احمدی طیفکانی
- : داوری