شیوه های غیر مستقیم تربیت اخلاقی در قرآن کریم
تربيت اخلاقي يكي از اقسام تربيت است و به حوزه تربيت مربوط است نظير تربيت اجتماعي، تربيت سياسي و .... . تربيت اخلاقي در حيطة تربيت قرار دارد و از حوزه اخلاق خارج است .
تربيت اخلاقي برانگيختن، فراهم ساختن ساز و كارهاي آموزشي و پرورشي در جهت دريافت گزارههاي اخلاقي و شناختن و شناساندن فضايل و رذايل و زمينهسازي براي ايجاد نگرش و روي آوردن به اخلاق حسنه و تقيد و پايبندي ارزشهاي اخلاقي به منظور رسيدن به سعادت است.
مسائل تربيت اخلاقى در هر زمان از اهميت فوق العادهاى برخوردار بوده، ولى در زمان ما اهميت ويژهاى دارد، زيرا : عوامل فساد در عصر ما از هر زمانى بيشتر است و اگر در گذشته براى تهيه مقدمات بسيارى از مفاسد اخلاقى هزينهها لازم بود در زمان ما از بركت پيشرفت صنايع بشرى همه چيز در همه جا و در دسترس همه قرار گرفته است!
يكي ازشيوه هاي تربيتي ارائه شده در قرآن، شيوه ي تربيتي غير مستقيم است.
ازجمله شيوهاي غير مستقيم تربيت اخلاقي ، توصيف الگوهاي عيني،بهره يابي از قصه هاوداستانهاي قرآن و يادآوري نعمتهاي الهي مي باشد.
يكي از اصول راهبردي قرآن در تربيت اخلاقي، استفاده از روحيّه الگوپذيري انسان است، بهترين مفاهيم و رساترين انديشهها زماني كه در قالب نمونهاي عيني ارائه ميشود، كاملا ادراك و تصديق ميگردد.
داستان هاي قرآني سجايا و خصايل پسنديده را در انسان پرورش مي دهد و او را به حسن اعتدال ، زهد ، كرامت نفس ترغيب مي نمايد كه اين خود بهترين روش غير مستقيم براي تكوين اخلاق صحيح مي باشد.
يادآوري نعمتهاالهي از مؤثرترين روشها در تربيت اخلاقي انسان به شمار ميرود كه ، مربّي ميكوشد،غفلت متربّي را نسبت به الطاف گسترده خداوند برطرف ساخته و محبت الهي را در دل او ايجاد و تقويت كرده، او را به عبادت پروردگار ترغيب نمايد.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن