در هم انديشي اعضاي شوراهاي علمي-پژوهشي اسفند 93
الف)آسيب شناسي پژوهش در حيطه :
يک) نظام برنامه ريزي حوزه :
1. فرد گرايي ؛
دو) پژوهش :
1. ضعف پژوهش؛
2. طولاني بودن مراحل تدوين پايان نامه و آثار پژوهشي؛
سه) شوراهاي علمي- پژوهشي:
1. ضعف سطح تخصصي اعضا؛
2. کمبود ها و کاستي ها؛
ب) راهکارها
يک) اصلاح نظام برنامه ريزي حوزه :
تهيه ساز وکار جمع گرايي و تقويت روحيه جمعي حوزه هاي علميه به منظور برون رفت از آسيب هاي فرد گرايي:
1. برنامه ريزي به منظور ارتقاي ظرفيت هاي حوزه هاي علميه؛
2. کاهش زمان تصميم گيري طرح و برنامه هاي ارسالي از استانها در ستاد ( مرکز) ؛
3. واگذاري کارهاي ستادي به مرکز و مديريت هاي استاني و کارهاي اجرائي به مدارس ؛
4. بررسي توانمندي استانها جهت واگذاري امور؛
دو) پژوهش :
1. برنامه ريزي به منظور ارتقاي ظرفيت هاي پژوهشي طلاب؛
5. فرهنگ سازي پژوهشي در سطح کارگزاران ستاد ، صف ، اساتيد و طلاب در طول سال؛
6. آموزش پژوهش اساتيد مدارس ؛
7. آموزش پژوهش طلاب؛
8. ارتقاي سطح پژوهش هاي در حال اجراء؛
9. . نظارت و پشتيباني مادي و معنوي از امور پژوهشي؛
10. پيشنهاد و تصويب موضوعات کاربردي؛
11. هماهنگ بودن شاخصه هاي امور پژوهشي معاونت پژوهش با شاخصه هاي معاونت آموزش؛
12. فرهنگ سازي پژوهشي با هدايت ،نظارت و پشتيباني در امور آموزشي و پژوهشي؛
13. روان سازي وکاهش زمان مراحل تصويب موضوعات و طرح نامه هاي پايان نامه و آثار پژوهشي طلاب در ستاد( مرکز)؛
سه) شوراهاي علمي-پژوهشي:
1. . تقويت سطح تخصصي اعضاي شوراها؛
2. جذب و عضويت افراد توانمند در شوراها؛
3. عطف توجه بيشتر به مسائل مورد ابتلاء منطقه اي و بومي به وسيله شورا؛
4. تقويت و رفع کمبودها و ضعف هاي شوراهاي علمي- پژوهشي ناکار آمد؛
5. هدايت ،نظارت و کمک به مديريت هاي استاني در امور پژوهشي به وسيله شوراهاي علمي- پژوهشي ؛
6. پيشنهاد و تصويب موضوعات کاربردي توسط شورا؛
7. برنامه ريزي جهت ارتقاي سطح آموزشي و پژوهشي به منظور راه اندازي کرسي هاي نظريه پردازي؛
8. برنامه ريزي به منظور تحقق شعار ملي توليد علم در سطح استاني، ملي و بين المللي؛
9. افزايش اختيارات شوراها؛
ج) برنامه هاي ميان مدت و دراز مدت:
1. اولويت بخشي به امور پژوهشي و فرهنگي و تربيتي؛
2. ايجاد هماهنگي بيشتر بين معاونت ها خصوصا آموزش، پژوهش، فرهنگي و تربيتي؛
3. تحوّ ل در متون آموزشي؛
4. تحقق شعار آموزش پژوهش محور ؛