محورهای سخنرانی جناب آقاي زيبائي نژاد

شناسه نوشته : 14326

1394/01/30

تعداد بازدید : 895

حجه الاسلام و المسلمين جناب آقاي زيبائي نژاد از سخنرانان ويژه صبح نهم اسفند اين هم انديشي بوده و در محورهاي ذيل افاضه نموده اند:
نخستين هم انديشي اعضاي شوراهاي علمي- پژوهشي استاني را با هدف تعامل، تبادل تجربيات و ارتقاي کار آمدي شوراها در روزهاي نهم و دهم اسفند 1393، در شهر قم برگزار گرديد.
حجه الاسلام و المسلمين جناب آقاي زيبائي نژاد از سخنرانان ويژه صبح نهم اسفند اين هم انديشي بوده و در محورهاي ذيل افاضه نموده اند:
الف)آسيب هاي پژوهش در عرصه :
يک) نظام  برنامه ريزي حوزه :
1.    نظام آموزشي ناکارآمد؛
2.    وجود بروکراسي پژوهش ودر پي آن ايجاد اختلال در امر پژوهش؛
3.    اداره سيستم پژوهش با انگيزهاي فردي و سليقه اي؛
4.    عدم برنامه ريزي در همسويي توانمندي پژوهشي طلاب در رفع نيازهاي پژوهشي؛
5.    عدم رويکرد حوزه به پاسخ گويي نيازهاي فرهنگي، علمي و پژوهشي جامعه؛
6.    ناآگاهي از پرونده علمي- پژوهشي استان ها؛
7.    عدم رويکرد حوزه به مسائل نوپديد پژوهشي و پاسخگويي به آنها ؛
دو) آثار پژوهشي :
1.تامين نشدن نيازهاي پژوهشي با پژوهش هاي موجود حوزه؛
2. روشن نبودن موتور پژوهش در حوزه؛
سه) طلاب :
1. به دور بودن ذهن طلاب از نيازهاي پژوهشي جامعه؛
چهار) اساتيد:
1. پژوهشگر نبودن اساتيد پژوهش حوزه؛
ب) راهکارها پيرامون :   
يک) برنامه ريزي پژوهشي :
1. تشکيل ميز منطقه اي از نهادهاي مختلف منطقه اي، مسئولين فرهنگي، علمي و افراد پژوهشگر به منظور تدوين تصوير ي از فضاي فرهنگي  منطقه به منظور ارائه کار پژوهشي تاثير گذارتر؛
2. ايجاد ميزهاي پژوهشي و تربيتي با حضورمشاوران با تجربه حوزوي و ارائه نظرات، راهکارها، تصميم گيري ها وتصوير سازي هاي مناسب براي انجام کارهاي پژوهشي فاخر و ارزشمند؛
3. تصويب مصوبات پژوهشي توسط افراد و گروه هاي پژوهشگر نه افراد و گروه هاي آموزشي؛
4. زيرساخت سازي پژوهشي با تقويت زير ساخت هاي آموزشي ؛
5. استاندارد سازي فعاليت هاي پژوهشي؛
6. جذب نيروهاي انساني ازميان نيروهاي درون حوزوي؛
7. راه اندازي حلقه هاي منطقه اي از مديران، اساتيد، طلاب ممتاز و ويژه به منظور تهيه تصويري از طلاب منطقه، گرايش فرهنگي، علمي، ضعف نظام آموزشي، پژوهشي، و بيان پيشنهادات ، راهکارها و بيان تجربيات ( به طوري که مشکلات حوزه مشکلات همه مديران ، مسئولان، اساتيد و طلاب... باشد)؛

دو) اساتيد:
1. باز نگري در جذب اساتيد و آموزش پژوهش به آنان؛
2. روشن کردن موتور پژوهش با تاسيس و راه اندازي مدارس نخبگان به منظور تربيت اساتيد نخبه پژوهشي؛
سه) طلاب:
1. فراهم کردن زمينه دغدغه پژوهشي و حل مسئله در طلاب حوزه؛
2. تسلط پژوهشگران بر استفاده از منابع پژوهشي با جستجو کردن در سايت هاي مختلف و کتابخانه ها؛
3.آموزش روش ها( روش انتخاب موضوع ، روش تبيين مسئله و........)؛
چهار) شوراهاي علمي – پژوهشي :
1. اصلاح ضعف پژوهش و پژوهشگران حوزه با عضويت پژوهشگران مجرّب در شوراهاي علمي – پژوهشي؛
2. ايجاد انگيزه و نشاط براي مديران و مسئولين استاني و اعضاي شوراها با واگذاري اختيارات بيشتر به آنان؛
3. جذب پژوهشگران ماهر براي عضويت درشوراهاي علمي-پژوهشي به منظور نظارت موثر برامور پژوهشگران استاني؛






 


 

نوشته های مرتبط