مهاجرت علمی از دیدگاه قرآن کریم منیره سادات کامرانی- سکینه قنبرپورگروی بابل، مدرسه علمیه الزهرا

شناسه نوشته : 12347

1393/07/20

تعداد بازدید : 1997

مهاجرت علمی از دیدگاه قرآن کریم منیره سادات کامرانی- سکینه قنبرپورگروی بابل، مدرسه علمیه الزهرا
چکیده
هجرت مورد نظر قرآن و سنت دو مرحله دارد: مرحله اول هجرت از وطن براي فراگيري علم و مرحله دوم، رجعت  و  بکارگیری آموخته­ها. همواره موانعي بر سر راه هجرت­هاي علمي وجود داشته است از قبيل ترس و راحت طلبي، تعلقات و وابستگي، فقدان خودباوري و نشناختن ظرفيت­ها. وقتي هجرت علمي از مسير صحیح خود خارج شود با آسيب­هايي مواجه مي­شود. فرار مغزها كه يك هجرت منفي است  قطعا زيان آور خواهد بود؛ چرا که دانشمندان، عالمان و متخصصان، سرمايه­هاي يك كشور و جامعه هستند و پرورش هر یک از آنها هزينة گزافي براي يك ملت داشته و دارد.
ایجاد شرایط مناسب کار، تحقیق و پژوهش، نظارت صحيح و ارتباط عاطفی، از جمله راه­های  جذب نخبگان و پیشگیری از هجرت منفی آنهاست. مصاديق زيادي از مهاجرت هاي علمي را مي­توان نام برد. قبل از ظهور اسلام در زمان انبيای بزرگوار و يا زمان رسول خدا و ائمه اطهار Dاز هجرت به عنوان وسیله­ای برای تبلیغ و ترویج معارف الهی استفاده می­کردند و يا آنجا كه خود این بزرگواران به خاطر اوج خیرخواهیشان عده­ای را ماموریت می­دادند به سرزمين­هاي ديگر هجرت كنند و آموزه­هاي ناب الهي را تعلیم دهند. بعد از غيبت هم می­توان به هجرت علماي بزرگواري چون شيخ صدوق و شيخ كليني اشاره داشت.
اگر هجرت علمی مورد نظر قرآن و روايات محقق شود آثاري چون خروج از ركود فكري، بالندگي انديشه و بهره­مند شدن از ديد وسيع و واقع نگري را به دنبال دارد. مهاجران علمي مي­توانند با تقویت تقوی و تزكیه نفس، افزایش بصیرت و آگاهی، در تمام جوانب و افزایش سطح علمی خویش، راه  اعتلا و پيشرفت جامعه اسلامي و عزت و سرافرازي اسلام را در پیش گیرند.
 
كليدواژه­ ها: هجرت، مهاجرت علمي، موانع هجرت علمی، آسيب­ هجرت، حوزه علمیه.
 
نتیجه گیری:
مهاجرت در راه علم و دانش، مهاجرت علمي ناميده ميشود، كه يكي از موضوعات مورد توجه جهان امروز است.هجرت علمی لازمه ی یک جامعه ی پویاست و اسلام که دین انسان ساز و جامعه ساز است به این مسئله توجه و نظر دارد. هجرت علمي دو مرحله دارد هجرت اول هجرت از وطن براي فراگيري علم و هجرت دوم رجعت وبه کارگیری آموزه ها ست.
با پژوهش پیرامون مهاجرت علمی می توان نتیجه گرفت که:
1-هجرت علمي موجب رهايي از ركود فكري، بالندگي فكر و انديشه و بهره مند شدن از ديد وسيع و واقعنگري ميشود.
2-در صورت بازگشت مهاجرین آ نها می توانندموجب افزایش سطح علمی و فنی وکمک به انتقال فن آوری های جدید کشور گردند.
3-ترس وراحت طلبي، تعلقات و وابستگي، فقدان خودباوري و نشناختن ظرفيتها ، و همراهي نكردن خانواده از جمله موانع مهاجرت علمي است.قرآن کریم راهکارهای زیبایی برای این مقابله با این مانع ارائه می دهد.
4-يك نوع هجرت علمي داراي اثر منفي وجود دارد، و آن مهاجرت نخبگان است، که  از آن تعبیر به فرارمغزها میشود. البته این هجرت ، با هجرت علمی  مورد نظر قران و سنت در تضاد است.
فرار مغزها  قطعا زيان آور است.چرا که دانشمندان و عالمان و متخصصان سرمايه هاي يك كشور هستند ، و تربيت هر كدام هزينه گزافي براي يك ملت داشته و دارد البته  اين هجرت با آن مهاجرت علمي مورد نظر اسلام در تضاد است چرا كه مراد از هجرت علمي  اسلامی در واقع هجرت در راه خدا و براي اعتلاي مسلمانان و جامعه اسلامي است.
5-ایجاد شرایط مناسب کارو  تحقیق و پژوهش، نظارت بر فارغ التحصیلانی که به خارج عزیمت می کنند و ارتباط عاطفی با آنان،  از جمله راههای  جذب نخبگانو پیشگیری از هجرت منفی آنهاست.
6- خوشبختانه مصادیق زیادی از مهاجران علمی از زمان پیامبر اکرم ص می توان نام برد که می توانند الگوهای شایسته ای برای جوانان امروز باشند.
 
استنادات:
* قرآن کریم
* نهج البلاغه
مكارم شيرازي. ناصر. ترجمه قرآن كريم. دار القرآن كريم.انتشارات آل علي (ع)، چاپ اول
كتب:
ابن شعبه حراني، حسن بن علي، (1382 ه ش)، تحف العقول،  صادق حسن زاده، قم:
ابن منظوم، محمد بن مكرم، (1414 هـ ق )، لسان العرب(چاپ سوم )، دار صادر.
احسانبخش، شیخ صادق، (1375 هـ ش)، آثارالصادقین،(چاپ اول) نشر صادق.
الجر،دكتر خليل، (1382هـ ش)،  فرهنگ لاروس عربي فارسي،  ترجمه سید حمید طبيبيان، (چاپ سیزده) انتشارات امير كبير.
علامه امینی نجفی،  شیخ عبدالحسین، (بی تا )، شهیدان راه فضیلت،  زندگینامه 130 شهید عالم شیعه  ترجمه ف ج،  ، تهران:  انتشارات روزبه.
ايراني، حسين، (1362 هـ ش )، تاريخ و تحليل پنج سال هجرت پيامبر ص، دفتر انتشارات اسلامي.
بابایی، احمد علی، (1382هـ ش)، برگزیده تفسیر نمونه، ،  تهران:دارالکتب الاسلامیه.
تهامی، سید غلامرضا،(1385 هـ ش)، فرهنگ اعلام تاریخ اسلام،  تهران: شرکت سهامی  انتشارات.
تميمي آمدي، عبدالواحدبن محمد، (1410ق) ، غررالحكم و دررالكلم، سيد مهدي رجائي، قم: دارالكتاب الاسلامي، چاپ دوم
حسابی، ایرج، (1390، هـ ش)  استاد عشق، نگاهی به زندگی و تلاش های پروفسور سید محمود حسابی، (چاپ شصت و دوم )، تهران:سازمان چاپ و انتشارات.
حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد،(1363 هـ ش) تفسیر اثنا عشری،( چاپ اول)، تهران:  انتشارات میقات.
منسوب به جعفر بن محمد امام ششم، (1400 ق) مصباح الشريعه، بيروت ، چاپ اول
جعفري،يعقوب،(بي تا)،تفسير كوثر.
جيلاني، رفيع الدين محمد بن محمد مومن،( 1387 ش)، الذريعه الي الحافظ، محمد حسين درايتي، قم: دارالحديث، چاپ اول
دایره المعارف تشیع، ( 1383 هـ ش)،  تهران: نشر شهید سید محبی .
ديلمي، ابي محمد حسن، ارشادالقلوب، ترجمه سير عباس ديلمي، دفتر انتشارات اسلامى
وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم
راغب اصفهاني، حسين بن محمد، (1412هـ ق )،المفردات في غرايب القرآن، (چاپ اول) دارالعلم الدارالشاميه.
ري شهري، محمد ،(1377 هـ.ش)، ميزان الحكمه،  ترجمه حمید رضا، شيخي،( چاپ اول)  دارالحديث.
صفار، محمد بن حسن، (1404 هـ.ق) بصائر الدرجات في فضائل آل محمد،(چاپ دوم) ، قم: مكتبه آيه الله مرعشي نجفي .
طباطبايي،سيد محمد حسين،( 1374هـ ش) الميزان في تفسير القرآن،  ترجمه موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلاميه جامعه مدرسين حوزه علميه قم.
طبرسی، فضل بن حسن،( 1360 هـ.ش )، مجمع البيان في تفسير قرآن، ترجمه گروهی از مترجمان،( چاپ اول) تهران:  انتشارات فراهاني.
فراهيدي، خليل بن احمد،1410  هـ.ق) العين،( چاپ دوم)، قم: انتشارات هجرت.
قرائتي، محسن،تفسير نور، تهران: مركز فرهنگي درسهايي از قرآن.
قرشي، سيد علي اكبر،1371هـ ش)، قاموس قرآن،( چاپ ششم)، دارالكتب اسلاميه.
قرشي، سيد علي اكبر،( 1377)،تفسير احسن الحديث، (چاپ سوم)، تهران: بنياد بعثت.
قمی، ابراهیم، ( 1367 هـ ش )، تفسیر قمی ، (چاپ چهارم) ، قم: دارالکتاب.
عروسی حویزی،  عبدعلی بن جمعه،( 1415 هـ ق) تفسیر نورالثقلین، (چاپ چهارم)،قم: انتشارات اسماعیلیان  
كرجكي، محمد بن علي،(1410ه.ق)، كنز الفوائد، (چاپ اول )، قم: دارالذخائر .
كليني، اصول كافي، انتشارات اسلاميه .
مجلسی،محمد باقر، (1404 ق)، بحارالانوار، بیروت: موسسه الوفا .
مقدسی، سید محمد تقی ،(1377ه.ش)، تفسير هدايت ،ترجمه گروهی از  مترجمان ،( چاپ اول)، مشهد: بنياد   پ‍ژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي.
مصطفوي، حسن،( ال1360 هـ. ش )،تحقيق في كلمات قرآن كريم، بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
مصطفوي، حسن، تفسير روشن، تهران: مركز نشر كتاب.
مطهري، مرتضي،(1362) خدمات متقابل اسلام و ايران،  ، قم: انتشارات اسلامي
مطهري، مرتضي،(1364ه ش)، حماسه حسيني،(چاپ اول)،تهران: انتشارات صدرا
مطهري ، مرتضي، (1364ه ش)پيرامون جمهورى اسلامى،(چاپ اول)،تهران: انتشارات صدرا
مكارم شيرازي، ناصر، (1374 هـ.ش) ، تفسير نمونه، ( چاپ اول)، تهران: دارالكتب الاسلاميه.
مکارم شیرازی،ناصر،(1389)، پیام امام امیرالمومنین ع شرح تازه و جامعی بر نهج البلاغه،دارالکتب الاسلامیه.
نجفی خمینی، محمد جواد، (1398 هـ ق ) ،تفسیر آسان،( چاپ اول )، تهران: انتشارات اسلامیه.
نوري، حسين بن محمد تقي، (1408 ق) مستدرك الوسائل، قم: موسسه آل البيت عليهم السلام، چاپ اول
ولایتی، علی اکبر،( 1383ه ش) ، پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، (چاپ سوم ) ،مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
مقالات:
هجرت بلندمدت، فعالیتهای گذشته و چشم انداز آینده، مجله علمي خبري مبلغان 45 ، مهر 1382 هـ ش، معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم.
هجرت، عامل تحول و پیشرفت، مجله علمي خبري مبلغان 31 ، مرداد 1381 هـ ش، معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم.
 سیره علمی و عملی حضرت آیت الله مرعشی نجفی (ره( ،  غلامرضا گلیزوار ، مجله علمي خبري مبلغان 57 ، شهريور 1383 هـ ش، معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم.
آشنایی با دوره آموزشی سفیران هدایت،  مجله علمي خبري مبلغان 1 ،آذر 1378 هـ ش، معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم.
، مجله علمي خبري مبلغان 130،تير و مرداد 1389هـ ش، معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم.
  پیرامون مهاجرت نخبگان، اسماعیلی ، مهدی، نشریه اقتصادی راهبرد یاس، بهار1385 شماره 5
 بررسی نگرش اعضای هیات علمی نسبت به علل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور ، صالحی عمران، ابراهیم، نشریه جامعه شناسی و علوم اجتماعی نامه علوم اجتماعی پاییز 1382 شماره 28

نوشته های مرتبط