چکیده
توبه و استغفار دو راه برای تکامل هستند تا انسان از راه نادرست باز گردد و گذشته را جبران کند. این دو امر فقط مربوط به امت مسلمان نیست بلکه آیینهای آسمانی دیگر نیز پیروان خود را به توبه، استغفار و بازگشت به سوی خدا تشویق میکنند تا به این وسیله دنیا و آخرت ویران خود را آباد سازند؛ لذا در قرآن کریم توبه و استغفار به پیامبران و اولیا نیز نسبت داده شده است. توبه و استغفار در ظاهر با یکدیگر تفاوتی ندارند اما در عمل برخی خصوصیات خاص آن دو را ازهم جدا میسازد. مبحث توبه و استغفار مربوط به تزکیه انسان و فرصتهایی دوباره برای جبران کاستیهای گذشته او است. توبه قابل طرح در علوم مختلفی چون عرفان، اخلاق، کلام و ... میباشد لیکن این پژوهش به دنبال بررسی استشهادهای قرآن و نهجالبلاغه در جهت اثبات مدعا پیش رفته است.
از آنجا که شناخت توبه و استغفار زمینه را برای بررسی رابطة آن دو مهیا میکند لذا بعد از بررسی مفهوم توبه و استغفار و شناسایی این دو مقوله، تفاوتها و شباهتهای آنها نیز بیان گردیده تا روابط منطقی و تأثیر و تأثری ذکر شده از سوی مفسران قرآن و شارحان نهج البلاغه، قابل درک باشد. روابط منطقی چون تساوی، تباین یا عمومیت استغفار و از جهت تأثیر و تأثری، استغفار به عنوان شرط، مقدمه یا تکمیل توبه قرار میگیرد به نحوی که توبه، استغفار مداوم است.
استغفار شرطی برای قبول توبه است. استغفار درخواست بخشش گناهان است اما در توبه علاوه بر توفیق الهی، کوشش خود انسان نیز برای زوال گناه لازم است. استغفار تطهیر و پاکسازی جان است و توبه مداومت بر این امر است.
استغفار مقدمه ای بر توبه است و درخواست آمرزش از خداوند توفیق توبه عبد را فراهم می کند. تا در نهایت از سوی پروردگار مورد پذیرش قرار گیرد.
کلید واژهها: توبه، استغفار، تطهیر روح، تزکیه.
نتیجه گیری
معنای لغوی توبه رجوع است و این لفظ مشترک میان خداوند و بندگان به کار رفته است. لیکن در بحث تزکیه توبه مربوط به بندگان است لذا معنای بازگشت از گناه و ندامت می دهد. توبه رجوع و بازگشت از اعمال گذشته ای است که به سبب بدی و زشتی بنده را از معبود خویش دور کرده است و البته توبه رجوع از مرتبه پایین تر به مرتبه والاتر نیز معنا می شود در نتیجه توبه انبیا و اولیا قابل توجیه می شود زیرا با لحظه ای دور شدن از خدا با توبه به او تقرب می یابند و اختیاری بودن توبه سبب ارزشمند شدن آن می شود. و معنای استغفار طلب آمرزش و مغفرت از خداوند برای بخشش خود و دیگران است.
ارکان توبه پشیمانی از گذشته و عزم بر عدم بازگشت به گذشته است که با استغفار در رکن اول مشترک است. هردو آثار و برکات بسیاری در زندگی دنیوی و اخروی تائب و مستغفر دارند. هر دو خیر هستند و رفع عذاب می کنند و سبب ورود به بهشت شده موجب ریزان شدن رحمت الهی وبرخورداری از نعمات فراوان می شوند.
توبه و استغفار از برخی جهات تفاوت دارند: استغفار مقدمه ای بر توبه است و توبه به جای فردی دیگر ممکن نیست یعنی امری شخصی است در حالی که می توان به جای فردی دیگر استغفار کرد. مسیر توبه بعد از مرگ بسته می شود اما دیگران بعد از مرگ میت می توانند برای او استغفار کنند. استغفار پوزش از گذشته است اما توبه علاوه بر پشیمانی از گذشته تعهد بر ترک گناه در آینده نیز است.
علما و مفسران روابط منطقی و تأثیر و تأثری میان توبه و استغفار بیان نموده اند از روابط منطقی برخی این رابطه را تساوی می دانند و نظرات خود را در مورد علت جمع آن دو (در برخی آیات) بیان کرده اند. گروهی دیگر رابطه تباین را در مورد توبه و استغفار پذیرفته اند. تباین به لحاظ مفهومی کاملا قابل توجیه و قبول است اما از حیث مصداق گاهی توبه و استغفار جدا از هم و گاهی منطبق بر یکدیگرند، ضمن آن که وجوه اشتراکی و شباهتهای میان توبه و استغفار، تباین مصداقی را نفی می کند.از روابط منطقی عام بودن استغفار نسبت به توبه نیز نظر یکی از علما است. خلاصه آن که از لحاظ لفظ، توبه و استغفار تباین دارند اما از حیث مفهوم با توجه به نقاط اشتراکی، که میان آن دو یافت می شود، استغفار شرطی برای قبول توبه است. استغفار درخواست بخشش گناهان است اما در توبه علاوه بر توفیق الهی، کوشش خود انسان نیز برای زوال گناه لازم است. استغفار تطهیر و پاکسازی جان است و توبه مداومت بر این امر است.
استغفار مقدمه ای بر توبه است و درخواست آمرزش از خداوند توفیق توبه عبد را فراهم می کند. تا در نهایت از سوی پروردگار مورد پذیرش قرار گیرد.
منابع و مآخذ
قرآن کریم
نهج البلاغه
نهج الفصاحه، (1386) مترجم حسین ردایی آملی، (چاپ نهم)، قم: نسیم حیات.
صحیفه سجادیه، (1379)ترجمه و شرح سید علینقی فیض الاسلام، (چاپ هشتم)، تهران: انتشارات فیض الاسلام.
کتابها
الف- فارسی
1. آمدی، عبد الواحد، (1387) غررالحکم، ترجمه محمد علی انصاری، تصحیح مهدی انصاری، ( چاپ پنجم) قم: مؤسسه انتشاراتی امام عصر(عج).
2. امين، سيده نصرت، (1361)مخزن العرفان در تفسير قرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان.
3. بابايى، احمد على، (1382)برگزيده تفسير نمونه، (چاپ سيزدهم)، تهران: دار الكتب الاسلاميه.
4. بحرانی، کمال الدین میثم بن علی بن میثم، (1389) شرح نهج البلاغه، مترجم قربانعلی محمد مقدم و علی اصغر نوایی یحیی زاده، (چاپ چهارم)، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
5. البستانی، فؤاد افرام، (1375)فرهنگ جدید عربی –فارسی(ترجمه منجد الطلاب)، ترجمه بندر ریگی، (چاپ دوازدهم)، تهران: انتشارات اسلامی.
6. جبران، مسعود، (1383)الرائد، ترجمه دکتر رضا انزابی نژاد، (چاپ چهارم)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، شرکت به نشر.
7. جعفری، محمد تقی، (1367)ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، (چاپ سوم)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
8. ــــــــــــــــ،(1359) ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
9. ــــــــــــــــ، (1366)ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
10.ــــــــــــــــ، (1377)ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، (چاپ چهارم)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
11.ـــــــــــــــ، (1376)ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، (چاپ سوم)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
12.جعفرى، يعقوب، (بی تا)كوثر، بی جا، بی نا،.
13.جوادی آملی، عبد الله، (1385) تسنیم تفسیر قرآن کریم، تنظیم احمد قدسی، (چاپ سوم)، قم: مرکز نشر اسراء.
14.ــــــــــــــــ، (1387) تسنیم تفسیر قرآن کریم، تحقیق و تنظیم عبد الکریم عابدینی، (چاپ اول)، قم: مرکز نشر اسراء.
15.ــــــــــــــــ، (1388)تسنیم تفسیر قرآن کریم، تحقیق و تنظیم عبد الکریم عابدینی، (چاپ اول)، قم: مرکز نشر اسراء.
16.ــــــــــــــــ، (1389) تسنیم تفسیر قرآن کریم، تحقیق سعید بند علی و عباس رحیمیان محقق، ج19، (چاپ اول)، قم: مرکز نشر اسراء.
17.ــــــــــــــــ، (1382)مراحل اخلاق در قرآن تفسیر موضوعی قرآن کریم، مرکز نشر اسراء، قم.
18.ــــــــــــــــ، تفسیر سوره هود، جلسه4،www.esra.ir 15/7/91.
19.حر، خلیل، (1380)فرهنگ لاروس عربی فارسی(ترجمه المعجم العربی الحدیث)، ترجمه سید حمید طبیبیان، (چاپ یازدهم)، تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر.
20.حرعاملی، محمد بن حسین، (1386)جهاد با نفس(کتاب جهاد النفس وسائل الشیعه)، مترجم علی افراسیابی، (چاپ دهم)، قم: انتشارات نهاوندی.
21.حسن زاده آملی، حسن، (1387)توبه(الاوبة الی التوبة من الحوبة)، تحقیق و ترجمه ابراهیم احمدیان، (چاپ سوم)، قم: انتشارات الف.لام.میم.
22.حسينى شاه عبدالعظيمى، حسين بن احمد، (1363)تفسير اثنا عشري، (چاپ اول)، تهران: انتشارات ميقات.
23.حسينى همدانى، سيد محمد حسين، (1404)انوار درخشان، تحقيق محمد باقر بهبودى، (چاپ اول)، تهران: كتابفروشى لطفى.
24.خانى، رضا و رياضى، حشمت الله، (1372)ترجمه بيان السعادة فى مقامات العبادة، (چاپ اول)، تهران: مركز چاپ و انتشارات دانشگاه پيامنور.
25.خمینی، روح الله، (1373)شرح چهل حدیث، (چاپ پنجم)، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
26.دهخدا، علی اکبر، (1377)فرهنگ دهخدا، (چاپ دوم)، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران و همکاری انتشارات روزنه.
27.رازى، ابوالفتوح حسين بن على، (1408)روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن، تحقيق دكتر محمد جعفر ياحقى- دكتر محمد مهدى ناصح، مشهد: بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى.
28.سرمدی، محمود، (1380)واژگان پژوهی قرآنی(تحقیقی در وجوه ونظایر قرآن کریم)، (چاپ اول)، قم: انتشارات الهادی.
29.شبر، سید عبدالله، (1382)اخلاق شُبر(کتاب الاخلاق)، ترجمه محمد رضا جباران، (چاپ نهم)، قم: موسسه انتشارات هجرت.
30.شجاعی، محمد، (1380)مقالات( طریق عملی تزکیه1)، (چاپ چهارم)، تهران: سروش(انتشارات صدا وسیما).
31.طباطبایی، محمد حسین، (1374) ترجمه تفسیر المیزان، مترجم سيد محمد باقر موسوى همدانى، (چاپ پنجم)، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه.
32.طيب، سيد عبد الحسين، (1378) أطيب البيان في تفسير القرآن، (چاپ دوم)، تهران: انتشارات اسلام.
33.عیاض، فضیل، (1398)مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة، ترجمه حسن مصطفوى، تهران، بی نا.
34.فیض کاشانی، ملا محسن، (بی تا)المحجة البیضاء فی تهذیب الأحیاء، بی جا، دفتر انتشارات اسلامی.
35.ـــــــــــــــــ، (1366)راه نجات ترجمه منهاج النجات، مترجم:رضا رجب زاده، (چاپ سوم)، تهران: پیام آزادی.
36.قرائتى، محسن، (1383)تفسير نور، (چاپ يازدهم)، تهران: مركز فرهنگى درسهايى از قرآن.
37.قرشى، سيد على اكبر، (1371)قاموس قرآن، (چاپ ششم)، تهران: دار الكتب الإسلاميه.
38.قمی، شیخ عباس،(1381) کلیات مفاتیح الجنان، مترجم مهدی الهی قمشه ای، (چاپ دوم)، قم: نسیم حیات.
39.کلینی، محمد، (1375) اصول کافی، ترجمه محمد باقر کمره ای، (چاپ سوم)، بی جا:انتشارات اسوه.
40.گروه تفسیر یک بنیاد باقر العلوم علیه السلام، (1370)معیارها و عوامل تمدن از نظر قرآن، (چاپ اول)، قم: دار القرآن الکریم.
41.مدرسی، سید محمد تقی، (1377)تفسير هدايت، مترجم احمد آرام، (چاپ اول)، مشهد: بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى.
42.مصطفوى، حسن، (1380) تفسير روشن، تهران: مركز نشر كتاب.
43.ـــــــــــــــ، (1360)التحقیق فی کلمات القرآن، (چاپ اول)، تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
44.مظاهری، حسین، (1375)جهاد با نفس، (چاپ ششم)، قم:انجمن اسلامی معلمان.
45.مظفر، محمد رضا، (1381)اصول الفقه، تحقیق علی شیروانی، (چاپ دوم)، قم:مؤسسه انتشارات دارالعلم.
46.مکارم شیرازی و همکاران، ناصر، (1379)اخلاق در قرآن، (چاپ دوم)، قم:مدرسه الامام علی ابن ابیطالب علیه السلام.
47.ـــــــــــــــــ، (1374)تفسیرنمونه، (چاپ اول)، تهران: دار الكتب الإسلاميه.
48.ـــــــــــــــــ، (1387)پیام امام امیرالمومنین علیه السلام، ج2، (چاپ چهارم)، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
49.ـــــــــــــــــ، (1386)پیام امام امیرالمومنین علیه السلام، (چاپ سوم)، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
50.ـــــــــــــــــ، (1386)یکصد موضوع اخلاقی در قرآن و حدیث، تدوین حسین حسینی، (چاپ چهارم)، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
51.ملکی تبریزی، میرزا جواد، (1390) اسرار الصلوة، ترجمه صادق حسن زاده و علی خلیلی، (چاپ دهم)، قم: اندیشه هادی.
52.مهيار، رضا، (بی تا)فرهنگ ابجدى عربى- فارسى، بی جا، بی نا.
53.ميبدى، رشيدالدين احمد بن ابى سعد، (1371)كشف الأسرار و عدة الأبرار، تحقيق على اصغر حكمت، (چاپ پنجم)، تهران: انتشارات امير كبير.
54.نجفى، خمينى، محمد جواد، (1398)تفسير آسان، (چاپ اول)، تهران: انتشارات اسلاميه.
ب-عربی
1. آلوسى، سيد محمود،(1415) روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، تحقيق على عبدالبارى عطية، (چاپ اول)، بيروت: دارالكتب العلميه.
2. ابن عاشور، محمد بن طاهر،( بی تا) التحرير و التنوير، بی جا، بی نا.
3. ابن فارس، أبی الحسین،(1418) معجم المقاییس فی اللغة، تحقیق شهاب الدین أبوعمرو، (چاپ دوم)، بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
4. ابن منظور، محمد بن مكرم،(1414) لسان العرب، (چاپ سوم)، بيروت: دار صادر.
5. اندلسى، ابو حيان محمد بن يوسف،(1420) البحر المحيط في التفسير، تحقيق صدقي محمد جميل، بيروت: دار الفكر.
6. تسترى، ابومحمد سهل بن عبدالله،(1423) تفسير التستري، تحقيق محمد باسل عيون السود، (چاپ اول)، بيروت: منشورات محمدعلى بيضون / دارالكتب العلميه.
7. ثعالبى، عبدالرحمن بن محمد، (1418)جواهر الحسان في تفسير القرآن، تحقيق شيخ محمدعلى معوض و شيخ عادل احمد عبدالموجود، بيروت: داراحياء التراث العربى.
8. جوهری الفارابی، ابی نصر، اسماعیل بن حماد،(1430) الصحاح(تاج اللغة و صحاح العربیة)، تصحیح مکتب التحقیق بدار احیاء التراث العربی، (چاپ پنجم)، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی.
9. حجازى، محمد محمود، (1413) التفسير الواضح، (چاپ دهم)، بيروت: دار الجيل الجديد.
10.حسينى شيرازى، سيد محمد، (1424)تقريب القرآن إلى الأذهان، (چاپ اول)، بيروت: دار العلوم.
11.خطيب، عبدالكريم،( بی تا) التفسير القرآني للقرآن، بی جا، بی نا،.
12.ديلمي، حسن بن أبي حسن، (1398)إرشاد القلوب إلى الصواب، (چاپ چهارم)، بيروت: مؤسّسة الأعلمي.
13.راغب اصفهانى، حسين بن محمد،(1412) مفردات في غريب القرآن، تحقيق صفوان عدنان داودى، (چاپ اول)، دمشق - بيروت: دارالعلم الدار الشامية.
14.زحيلى، وهبة بن مصطفى، (1418)، التفسير المنير في العقيدة و الشريعة و المنهج، (چاپ دوم)، بيروت –دمشق: دار الفكر المعاصر.
15.زمخشرى، محمود، (1407)، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، (چاپ سوم)، بيروت: دار الكتاب العربي.
16.شبر، سيد عبد الله، (1412)، تفسير القرآن الكريم(شبر) ( چاپ اول)، بيروت: دار البلاغة للطباعة و النشر.
17.ـــــــــــــــ، (1407)، الجوهر الثمين في تفسير الكتاب المبين، (چاپ اول)، كويت: مكتبة الألفين.
18.صادقى تهرانى، محمد، ()الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن، ج14، چاپ دوم، ()قم: انتشارات فرهنگ اسلامى، 1365ش.
19.طبرسى، فضل بن حسن،(1360) مجمع البيان في تفسير القرآن، ( چاپ سوم)، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
20.طريحى، فخر الدين، (1375)مجمع البحرين، تحقيق سيد احمد حسينى، ( چاپ سوم) تهران: كتابفروشى مرتضوى.
21.طوسى، محمد بن حسن، (بی تا)التبيان في تفسير القرآن، تحقيق احمد قصيرعاملى، بيروت: دار احياء التراث العربى.
22.عروسى حويزى، عبد على بن جمعه، (1415)تفسیر نور الثقلین، تحقيق سيد هاشم رسولى محلاتى، ( چاپ چهارم) قم: انتشارات اسماعيليان.
23.فراهيدى، خليل بن احمد،(1410) العين، ( چاپ دوم) قم: انتشارات هجرت.
24.فيض كاشانى، ملا محسن، (1415)تفسير الصافي، تحقيق حسين اعلمى، ( چاپ دوم)، تهران: انتشارات الصدر.
25.ــــــــــــــــ،(1418) الأصفى في تفسيرالقرآن، تحقيق محمدحسين درايتى و محمدرضا نعمتى، (چاپ اول)، قم: مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى.
26.قشیری، عبد الکریم بن هوازن،( بی تا)، لطایف الاشارات، تحقیق ابراهیم بسیونی، (چاپ سوم)، مصر: الهیئة المصریة العامه للکتاب.
27.قمی، شیخ عباس، (1373)، سفینة البحار، ( چاپ سوم) بی جا، دار الاسوة الطباعة والنشر.
28.كاشانى، ملا فتح الله، (1336)، تفسير منهج الصادقين في إلزام المخالفين، تهران: كتابفروشى محمد حسن علمى.
29.ــــــــــــــــ، (1423)زبدة التفاسير، تحقيق بنياد معارف اسلامى، ، (چاپ اول)، قم: بنياد معارف اسلامى.
30.كرمى حويزى، محمد،(1402) التفسير لكتاب الله المنير، (چاپ اول)، قم: چاپخانه علميه.
31.مجلسی، محمد باقر، (بی تا)بحارالانوار، تهران: شرکت طبع بحار الانوار.
32.ــــــــــــــــ، (1385)مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول، تصحیح سید هاشم رسولی محلاتی، ج1، (چاپ پنجم)، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
33.مشکینی، علی، (1384)اصطلاحات الاصول و معظم أبحاثها، (چاپ نهم)، قم: دفتر نشر الهادی.
34.مظفر، محمد رضا، (1426)المنطق، تحقیق رحمت الله رحمتی اراکی، ( چاپ چهارم) قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
35.مغنيه، محمد جواد،( بی تا) التفسير المبين، قم: بنياد بعثت.
36.ـــــــــــــــ، (1424)تفسير الكاشف، (چاپ اول)، تهران: دار الكتب الإسلامية.
37.نيشابورى، نظام الدين حسن بن محمد، (1416)تفسير غرائب القرآن و رغائب الفرقان، تحقيق شيخ زكريا عميرات، (چاپ اول)، بيروت: دار الكتب العلميه.
ج- مجموعه مقالات
رشاد، علی اکبر، (1382)، دانشنامه امام علی علیه السلام(مبانی فلسفی نظام اقتصادی)تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
د- مقالات