آثار تربیتی شب زنده داری در نگاه قرآن و حدیث زلیخا سعید محمدی قروه، مدرسه علمیه الزهرا 

شناسه نوشته : 12313

1393/07/19

تعداد بازدید : 1372

آثار تربیتی شب زنده داری در نگاه قرآن و حدیث زلیخا سعید محمدی قروه، مدرسه علمیه الزهرا 
چکیده
از آنجا که انسان موجودی دو بعدی است و یک بعد وجودش تجرد و روحانیت است؛ می­بایست همواره در پی رسیدگی به این بعد وجودیش نیز باشد تا بتواند قوای آن را به فعلیت برساند. یکی از اموری که انسان باید برای پرورش روح به آن توجه داشته باشد، خلوت کردن با خود و مناجات با خالق می­باشد که شب هنگام، به دلیل فقدان اموری که باعث غفلت می­گردند، این خلوت و راز و نیاز و توجه به خود و خدا بیشتر است؛ به طوری که تداوم این مساله باعث آرامش روحی و پرورش قوای آن می­گردد.
پروردگار عالمیان برای رسیدن به این هدف والا دو ظرف زمانی شب و روز را مقرر فرموده است. روز به عنوان ظرفی برای رسیدگی به امور مادی، ارتباطات اجتماعی و سیاسی، سامان بخشیدن به نیازهای زندگی و شب بهترین زمان برای تزکیه و خودسازی است.
در قرآن کریم و فرمایش­های ائمه معصومین (علیهم السلام)، مطالب گرانسنگی در رابطه با موضوع شب و شب زنده داری و بهره گیری از الطاف رحمت پروردگار مطرح شده است. روح انسان آفریده­ای بسیار لطیف و حساس که در اثر برخوردهای روزانه و اهتمام به امور مادی (به فرموده قرآن کریم «سبح طویل»)خسته شده و نیاز به استراحت دارد؛ لذا استراحت شبانه یکی از شاخصه­هایی است که می­تواند تن را به آرامش برساند و قوای بدن را برای فعالیت­ها آماده سازد. اما اگر به همین شیوه پیش برود به موجودی مادی تبدیل می­گردد که تمام همش رسیدگی به امور دنیوی و جسمی خواهد بود بنابراین باید در فاصله­ای از زمان برای ارتقاء روح خود و لقای پروردگار فرصت ویژه ای قرار دهد؛ که البته شب و تهجد در آن مناسب­ترین زمان می­باشد.
از شب زنده داری و تهجد به «احیاء» هم تعبیر می­شود. انسان مختار، با تاثیر پذیری از محیط، تربیت و... مسیرش خالی از این دو طریق نیست، یا راه هدایت را طی می کند که نتیجه اش بهشت و قرب خداوند است یا طریق ضلالت را، که نهایتش دوزخ و غضب الهی است. یکی از راه­هایی که موجب رساندن انسان به مقام قرب و نیل به مقام محمود می­گردد، به صراحت قرآن کریم بهره­گیری از شب می باشد.
 
کلید واژه ها: تهجد، شب زنده داری، اخلاق، تربیت قرآنی، نماز شب.
 
نتیجه گیری
انسانها مخلوقاتی هستند اجتماعی که هم از اجتماع تاثیر می پذیرند و هم تاثیر می گذارند اما نکته مهم در این است که این تاثیرات صبغه الهی دارند یا غیر الهی؟. انسان در ارتباطات روزمره با افراد مختلفی برخورد می نماید لذا اگر از همه آنها تاثیر بپذیرد قطعا همه آنها موثرات مثبتی نخواهندبود در نتیجه منجر می شود که با کسالت روحی روز خود را سپری کند در این رابطه خداوند راه حلی برای انسان گشوده و آن بر خاستن در دل شب و به راز ونیاز با معبود پرداختن است تا آن تاثیرات و غرق شدن در مسائل مختلف را از بین ببرد.چنانکه قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم که در حقیقت آن بزرگوار یک مصداق هستند برای کل بشریت می فرماید: ای پیامبر تو در روز تلاشی مستمر و طولانی خواهی داشت لذا در شب نماز بخوان تا نیروی مجددی به دست آوری.
«اُِِِِِِن ناشئة اللیل هی اشد وطئا و اقوم قیلا،ان لک فی النهار سبحا طویلا»(6,7 مزمل)
با این حال اگر فردی که  اطرافیانش که در طول روز با القائات منفی خود و رفتارهایی که باعث می شود رنگ خداوند در دل و کارش کم شود با خستگی به منزل باز گردد وشب را بخوابد آن تاثیرات منفی او را از توفیق سخن با معبود باز خواهد داشت و اگر هم توفیقی به دست آورد کوله باری از گفتارها و رفتارها و خاطره های رنگارنگ در ذهن او نقش خواهند بست و با این حالت در محضر معشوق خود حاضر می شود لذا بهترین عمل آن است که فرد در تمام طول روز از تمام اعمال و گفتارش مراقبت نماید و خداوند را در همه چیز حاضر و ناظر ببیند و شب هنگام با خیالی آسوده و روانی آرام به ملاقات رب نائل آید.چنانکه قرآن کریم می فرماید:در میان مردم باش اما از آنها صبغه مگیر.
«واهجرهم هجرا جمیلا»( مزمل/ 10)
در حقیقت با این سخنان مقصود این است که بگوییم نماز شب نعمتی است که اگر کسی توفیق خواندن آن را به دست آورد تمام کارهای دنیوی و اخرویش تنظیم می شود از بوی خوش گرفته تا زیبایی چهره ،زیاد شدن روزی، نوری در قبر، همراهی در قیامت و شفیعی در محشر و....
جا دارد در پایان از حی لایزال و قادر حنان نهایت تشکر و سپاسگذاری را نمایم همچنین از پدر و مادر بزرگوارم که بهترین پشتیبانم بوده اند و از اساتید گرامی ام سرکار خانم ملاولی و خانم منتشلوکه با آرامش و حوصله کمک چشمگیری به بنده نمودند قدر دانی می کنم.  ( والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست منابع و ماخذ
- ابن فارس،احمدبن فارس باتصحیح عبدالسلام محمدبن هارون،1404ق، معجم مقاییس اللغة،قم، مکتب العلام السلامی
- ابوالفتح رازی،حسین بن علی،1408ق، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن،مشهد بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
- ابن منظور،محمدبن مکرم،1414ق، لسان العرب،بیروت،دارصادر،
- ابن بابویه،محمدبن علی، ترجمۀ محمدعلی مجاهدی،1390ش، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال(فارسی)، قم
سرور
- ابن بابویه،محمدبن علی، 1413ق، من لایحضره الفقیه، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
- ابن بابویه،محمدبن علی، 1385ش، علل الشرایع، قم، کتابفروشی داوری
- ابن بابویه، محمدبن علی، بی تا ، الخصال، تهران،علمیه اسلامیه
- ابن بابویه، علی بن حسین،1404ق، الامامةو التبصره من الحیره، قم، مدرسه الامام المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
- ابن بابویه،محمدبن علی، بی تا ، صفات الشیعه، تهران، انتشارات زراره
- الفقه المنسوب الی الامام الرضا(علیه السلام) ،1406ق ،مشهد، انتشارات موسسه آل البیت(علیهم السلام)
- ابن بابویه، محمدبن علی،1362ش ، الخصال،قم، جامعه مدرسین
- ابن بابویه، محمدبن علی،1403ق ، معانی الاخبار،قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
- ابن طاوس،علی بن موسی، 1411ق ، المجتنی من الدعاء المجتبی، قم، دارالذخائر
-  احمدی میانجی، علی، 1426ق ، مکاتیب الائمه علیهم السلام، قم، دارالحدیث
- بانوی اصفهانی،سیده نصرت امین،1361ش ،مخزن العرفان در تفسیرقرآن،تهران
- بخشایشی،عقیقی،چاپ سوم1375ش ، صدیقه طاهره(س)بانوی بزرگ اسلام،قم،دفترنشرنویداسلام
    - برقی، احمدبن محمدبن خالد، 1371ق ،المحاسن، قم، دارالکتب الاسلامیه
- حلوانی،حسین بن محمدبن حسن بن نصر،1408ق ،نزهةالناظر و تنبیه الخاطر،قم،مدرسةالامام المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
-  حاجی پروانه، محمد مهدی، بی تا، اثرات سحرخیزی و نماز شب در انسان، منبع سایت سبطین، بی جا
- حلی،احمدبن محمدبن فهد، 1407ق ، عدةالداعی و نجاح الساعی، بی جا، دارالکتب الاسلامی
- حسینی شیرازی،سیدمحمد،1424ق ،تقریب القرآن الی الاذهان،بیروت،دارالعلوم
- خویدکی، شرف الدین، بی تا ، کاشف الاستار، تهران، کتاب فروشی اسلامی
- دیلمی، حسن بن محمد،1408ق  ، اعلام الدین فی صفات المومنین، قم، موسسه آل البیت(علیهم السلام)
- دیلمی، حسن بن محمد،1412ق ، ارشادالقلوب الی الصواب، قم، الشریف الرضی
- رضوی،سید جواد،1385ش ،سیمای امیرالمومنین درقرآن،قم،راه سبز
- رحیمی اردستانی، مصطفی،1377ش ، ترجمه المنجد،تهران،صبا
- راغب اصفهانی،حسین بن محمد،1412ق ، المفردات فی غریب القرآن،دمشق،بیروت،دارالعلم الدارالشامیه
- سلیمیان،خدامراد،1377ش ،دستان سبزنیایش،قم،زائر
- سیوطی،جلال الدین،1404ق ،الدر المنثور فی تفسیبر الماثور،قم، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی
- سید محمد باقرموسوی همدانی،1374ش ،ترجمه تفسیر المیزان، قم، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
- سمرقندی،نصربن محمدبن احمد،بی تا ،بحرالعلوم،بی جا
- شیخ حر عاملی، محمدبن حسن، 1409ق ، وسائل الشیعه، قم، موسسه آل البیت(علیهم السلام)
- شیخ حر عاملی، محمدبن حسن، 1418ق,1376ش ، الفصول المهمه فی اصول الائمه(علیهم السلام) ، قم، موسسه امام رضا(علیه السلام )
- طوسی، محمدبن الحسن، 1407ق ،تهذیب الاحکام، تهران، دارالکتب الاسلامیه
- طوسی،محمدبن حسن،بی تا ،التبیان فی تفسیرالقرآن،بیروت،دارالحیاءالتراث العربی
- طریحی،فخرالدین،1375ش ، مجمع البحرین،تهران،کتاب فروشی مرتضوی
- طبرسی، حسن بن فضل،1412ق ، مکارم الاخلاق، قم، الشریف الرضی
- طبرسی، علی بن الحسن، 1385ق ، مشکاة الانوار فی غررالاخبار، نجف، المکتبة الحیدریه
- طبرسی،فضل بن حسن،1372ش ، مجمع البیان فی تفسیر القرآن،تهران،ناصرخسرو
- طباطبایی،سیدقنبر،1388ش ،اسراروفوایدپزشکی نمازشب،قم،محمدامین
- علی قلی،محمدمهدی،1379ش ،سیمای نهج البلاغه،تهران،نشر تاریخ و فرهنگ
- ابن طاووس، علی بن موسی،1379ش ،فلاح السائل،ادب حضور،ترجمۀ محمد روحی،قم،انتسارات انصاری
- فتال نیشابوری، محمدبن احمد،1375ش ، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، قم، انتشارات رضی
- فراهیدی،خلیل بن احمد،1410ق ،العین،قم،انتشارات هجرت
- فیض کاشانی، محمد محسن بن شاه مرتضی، 1406ق ، الوافی، اصفهان، کتابخانه امیرالمومنین(علیه السلام)
- قطب الدین راوندی، سعیدبن هبةالله،1407ق ، الدعوات، قم، انتشارات مدرسه امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
- قرشی،سید علی اکبر،1371ش ، قاموس قرآن،تهران دارالکتب السلامیه
- قرائتی،محسن،1383ش ،تفسیرنور،تهران،مرکزفرهنگی درسهایی از قرآن
- قمی، عباس،1414ق ، سفینة البحار و مدینةالحکم وآثار، قم، انتشارات اسوه
- قنبری،حیدر،1386ش ،داستانهای شگفت انگیزی از نماز شب،قم،فاتح خیبر
- قنبری،حیدر،چاپ سوم1388ش ،داستانهای شگفت انگیزی از نمازشب،قم فاتح خیبر
- کلینی، محمدبن یعقوب،1439ق ، الکافی، قم،دارالحدیث
- مفید، محمدبن محمد، 1413ق ، المقنعه، قم،کنگره جهانی هزاره شیخ مفید(رحمه الله علیه)
- ملکی تبریزی،میرزاجوادآقا،چاپ سوم1380ش ،رساله لقاءالله،ترجمه سیداحمدفهری،تهران،طلوع آزادی
- مهیار، رضا،1377ش ،فرهنگ عربی-فارسی دانشیار،تهران،دانشیار
    - مترجمان،1360ش ،ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن،تهران،فراهانی
- مسعود،جبران،1384ش ، فرهنگ الفبایی الرائد،ترجمه رضا انزابی نژاد،مشهد،آستان قدس رضوی
- مصطفوی،حسن،1360ش ،التحقیق فی کلمات القرآن الکریم،تهران،بنگاه ترجمه و نشرکتاب
- مکارم شیرازی،ناصر،1374ش ،تفسیر نمونه،تهران،دارالکتب السلامیه
- مجلسی، محمدتقی،1406ق ، روضةالمتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، قم، موسسه فرهنگی اسلامی کوشانبور
- مجلسی، محمدباقر،1403ق ، بحارالانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی
- مجلسی،محمدباقر، 1404ق ، مرآة العقولفی شرح اخبار آل الرسول، تهران، دارالکتب الاسلامیه
- مترجمان،1377ش ،تفسیرهدایت، مشهد، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
- نبی نژاد،محمدباقر،1380ش ،آثارعجیب نماز، قم، انتشارات زائر
- نوری، حسین بن محمدتقی،1408ق ، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، انتشارات موسسه آل البیت(علیهم السلام)
- نهج البلاغه،ترجمه محمد دشتی،1386ش ،قم، موسسه تحقیقاتی امیرالمومنین(ع)
 

نوشته های مرتبط