چکیده
يادآوري نعمتهاي الهي يكي از راههاي رستگاري از منظر قرآن كريم است و چون اين موهبت بر اساس نيازهاي انساني فرود ميآيد تا مايه رحمت باشد نه موجب زحمت، بنابراين تنها راه برشماري نعمتهاي الهي شناخت حقيقي نيازهاي آدمي است. انسانها از دیرباز در پی کشف خویشتن، خود را نیازمند یافتهاند. برخی از نیازها آن چنان برای سلامت روانی مهماند که بیارضای آنها شخصیت انسان درهم کوبیده میشود و چیزی از انسانیت انسان باقی نمیماند. این مجموعه که با تصویری از نیازهای انسانی در آیینة سورة یوسف و مکتب انسان گرایی همراه است، با دو رویکرد دینی ـ روانشناختی و با روش اسنادی- کتابخانهای در پی ارائة الگوی شخصیت سالم از دو نظرگاه الهی قرآنی و الحادی مازلویی است. مجموعهای که در نهایت به این نتیجه میرسد که نیازمندی، اصل اساسی مشترک در ماهیت شناسی انسان از منظر قرآن کریم و مکتب انسانگرایی مازلوست. اما این دو مکتب در نوع و کیفیت ارضای این نیازها اختلاف مبنایی با یکدیگر دارند. در آموزههای قرآن کریم خدا در تمام مراحل ارضای نیاز حضور دارد و ارضای هیچ نیازی صرفا مادی نیست. اما مازلو ارضای نیازها را کاملا مادی و طبیعی میداند. ارزشهای والا که نتیجة ارضای شایستة نیازها به طریق مازلویی است، ماهیت زیست شناختی دارد. مکتب او التقاطی و اندیشههایش اومانیستی است. با این وجود، هرچند انتقادهای اساسی به سلسله مراتب نیازهای او وارد است اما وی در پرتو بازگشت به اصل انسانی خود، در برشماری بخشی از اساسیترین نیازهای انسانی موفق گشته است. همان اصلی که فطرت انسان را خوب و او را مختار میداند.
الگوهای شخصیتی که در سورة یوسف مطرح میشود معیاری برای ارزیابی شخصیتهای سالم از بیمار است. همان الگویی که میتوان از دریچة آن آگاهانه سراغ نظریههای شخصیت رفت. نیازهای انسانی را از نظرگاه خالق او جستجو کرد و ناآگاهانه سراغ تطبیقهای نابجا نرفت. به نظر میرسد اینها همان عناصری هستند که پژوهش حاضر را از سایر پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه متمایز میکند.
کلید واژه ها: نیازهای انسانی، سوره یوسف، مکتب انسان گرایی، آبراهام مازلو، روان شناسی.
نتایج
نیازمندی، اصل اساسی مشترک در ماهیت شناسی انسان از منظر قرآن کریم و مکتب انسانگرایی مازلوست. اما این دو مکتب در نوع و کیفیت ارضای این نیازها اختلاف مبنایی با یکدیگر دارند. در آموزههای قرآن کریم خدا در تمام مراحل ارضای نیاز حضور دارد و ارضای هیچ نیازی صرفا مادی نیست. اما مازلو ارضای نیازها را کاملا مادی و طبیعی میداند. ارزشهای والا که نتیجهی ارضای شایستهی نیازها به طریق مازلویی است ،ماهیت زیست شناختی دارد. مکتب او التقاطی و اندیشههایش شبه اومانیستی است.با وجود این هرچند انتقادهای اساسی به سلسله مراتب نیازهای او وارد است اما وی در پرتو بازگشت به اصل انسانی خود در برشماری بخشی از اساسی ترین نیازهای انسانی موفق گشته است .همان اصلی که فطرت انسان را خوب و او را مختار میداند.
منابع
· قرآن کریم
· نهج البلاغه
· صحیفه سجادیه
1. ابن بابويه،محمد بن علي،(1366) علل الشرايع،ترجمهي هدايت الله مستر همي ، (ششم) ، تهران : كتاب فروشي مصطفوي.
2. ابن سینا ،(1370) ، قانون در طب، ترجمه عبد الله شرفكندي (هه ژار) ،( چ چهارم) تهران :انتشارات سروش ،،ج3.
3. ابن عربي، (1998)الفتوحات المکیه فی معرفة اسرار المالکیة والملکیة، (چاپ اول)،بیروت: دار احیا التراث العربی ،4 جلدی،ج 2.
4. ------،(1386)،الانسان الکامل، با ترجمه ی گل بابا سعیدی (چاپ اول)،تهران : نشر جامی.
5. اتكينسون، ريتا ال و ديگران ، (1385)،زمينه روانشناسي هيلگارد،با ترجمه محمد نقي براهني و ديگران (چاپ چهاردهم)، تهران: انتشارات رشد .
6. آذر بایجانی ، مسعود و دیگران،(1390) روان شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی،( چ چهارم) ،قم : انتشارات سمت.
7. احمدي ، علي اصغر،(1371) روانشناسي شخصيت از ديدگاه اسلامي(چاپ دوم) ، تهران :انتشارات امير كبير .
8. استيس، والتر . تي، (1389)در بيمعنايي معنا هست،( مجموعه مقالات : معناي زندگي ) ،ترجمهي اعظم پويا (چاپ دوم) قم: پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي.
9. افلاطون،(1381) ضيافت، ترجمهي محمود صناعي،(چاپ اول)،تهران: انتشارات فرهنگ.
10. -----، (بی تا)دوره آثار افلاطون، رسالهي فايدروس، ترجمهی محمدحسن لطفی(بی جا)، انتشارات خوارزمی، ج 3.
11. آمدی،عبدالواحد،(1379)غررالحکم و دررالکلم،(چاپ سوم )،تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی،ج1.
12. آلوسی،سید محمود ،(1415)،روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم(چاپ اول) بیروت :دار الکتب االاسلامیه،ج6.
13. الهي قمشهاي، مهدي، (1363)حكمت الهي عام و خاص، (چاپ سوم)، تهران: انتشارات اسلامي، ج 2.
14. بستاني،محمود ، اسلام و روان شناسي،(1387) با ترجمهی محمود هويشم،(چاپ چهارم)،آستان قدس رضوي، انتشارات بنياد پژوهشهاي اسلامي.
15. بهشتي ، احمد(1384)، نقد و بررسي اومانيسم، ( مجموعه مقالات وحيانيت و عقلانيت عرفان از ديدگاه امام خميني)،(چاپ اول)، قم : بوستان كتاب.
16. --------،(1367)، اسلام و بازی کودکان ،(چاپ دوم)،تهران : انتشارات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش.
17. بلخی،مولانا جلال الدین، (1384) ،مثنوي معنوي،براساس نسخه رينولد نيكلسون، (چاپ اول)، تهران : انتشارات سراب نيلوفر.
18. بيات ، محمد رضا ،(1390) دين و معناي زندگي در فلسفهي تحليلي،(چاپ اول)، قم : انتشارات دانشگاه اديان .
19. پتری ، هربرت ال ،(1382) آبراهام مازلو وخود شکوفایی، با ترجمهی جمشید مطهری طشی، مجلهی علمی ـ تخصصی معرفت ، ش 6، سال دوازدهم ،صص94-100.
20. پورمقدس ، علی ،(1348) ، روان شناسی انگیزهها و عواطف،(چاپ اول)، اصفهان : مؤسسه انتشارات مشعل.
21. پیاژه ، ژان ،(1382) شکل گیری نماد در کودکان، ترجمهی زینت توفیق(چاپ دوم ) ،تهران : نشر نی .
22. پيتر هيوز ،فرگاس ،(1387)، روان شناسي بازي( كودكان ، بازي و رشد) ، با ترجمهي كامران گنجي ،(چاپ دوم) ، تهران : انتشارات رشد..
23. ترخان ، مرتضی و دیگران (1389)، نظریههای مشاوره و روان درمانی،(چاپ اول)، تهران : نشر دانشگاه پیام نور.
24. الجبعي العاملي ، زين الدين ( شهيد ثاني) ، (1385)، الروضةالبهية في شرح اللمعه الدمشقية،(چاپ نهم)، قم : انتشارات دار التفسیر،ج2.
25. الجرير الطبري ، ابي جعفر ابن محمد،(بی تا) تفسير طبري،( جامع البيان فی تأويل القرآن )، (چاپ اول)،بیروت: دار احياء التراث العربي ، ج11-12.
26. جامی، عبدالرحمن ،(بی تا) سه رساله در تصوف، (لوامع و لوایح و شرح رباعیات در وحدت وجود)،(بی جا) ، تهران : کتابخانهی منوچهري.
27. جامي، عبدالرحمن، (1383)اشعه اللمعات، (چاپ اول)، قم : بوستان كتاب.
28. جان بزرگي ، مسعود و ديگران ،(1390) آموزش اخلاق ، رفتار اجتماعي ، و قانون پذيري به كودكان ،(چاپ سوم)، تهران : انتشارات ارجمند.
29. جوادي عاملي ، عبد الله، (1384)، تفسير انسان به انسان، (چاپ سوم)، قم : نشر أسراء .
30. جورارد ، سيدني، (1387)، شخصيت سالم از ديدگاه روان شناسي انسانگرا، ترجمهي فرهاد منصف ،(چاپ اول)، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهي واحد تهران .
31. حسن زاده آملي، حسن، (1359)، انسان كامل از ديدگاه نهج البلاغه، (بی جا) ، تهران : انتشارات بنياد نهج البلاغه.
32. حر عاملی،محمد بن حسن،(1409)،وسائل الشیعه،(چاپ اول)، قم : مؤسسه آل البیت علیهم السلام.
33. حرانی،ابن شعبه،(1404)تحف العقول،با تصحیح علی اکبر غفاری ،(چاپ دوم)، قم :جامعه ی مدرسین.
34. دو وي مينگ و ديگران ،(1379)آيينهاي كنفسيوس، دائو ، بودا، با ترجمه ي غلامرضا شيخ زين الدين ، (چاپ اول)، تهران : انتشارات فيروزه .
35. رضوان طلب، محمد رضا، رؤيا از نظر دين و روان شناسي، انتشارات شفق، چ دوم ، قم ، 1372.
36. روزن ، دیوید ایچ وکراوس، الن ام ، (1385)،دائوی فرزانگی، (تلفیق آیین دائو و روانشناسیهای یونگ ، اریکسون و مازلو)(چاپ اول)،تهران: نشر نگاه معاصر.
37. سبحانی ، جعفر ،(1387)، سیمای انسان کامل در قرآن،(چاپ یازدهم)، قم : انتشارات بوستان کتاب .
38. سيوطي، جلالالدين،(1421)، الدر المنثور في التفسير بالمأثور، با تصحيح شيخ نجدت نجيب،(چاپ اول) بیروت : دار احياء التراث العربيه، ج5.
39. سیف، علی اکبر ، (1389)، روان شناسی پرورشی نوین، ( روان شناسی یادگیری و آموزش )، (چاپ دهم) ،تهران : نشر دوران .
40. سوزوكي ، د.ت،(1391) ذِن چيست،با ترجمه ي ع. پاشايي،(چاپ اول) ، قم : نشر اديان .
41. شرايدن ، ماري، (1382)كودكي و بازي، با ترجمه ی سیمین عرب، (چاپ اول)، تنکابن : نشر دانشگاه آزاد اسلامي
42. شرقاوی ، حسن محمد،(1366) گامی فرا سوی روان شناسی اسلامی یا اخلاق و بهداشت روانی در اسلام، با ترجمهی محمد باقرحجتی، (چاپ سوم)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
43. و شولتز سيدني الن، (1388)تاريخ روان شناسي نوين، ترجمه علياكبر سيف و ديگران ،(چاپ دوازدهم)، تهران : نشر دوران .
44. ----------- ، نظريههاي شخصيت،(1389) ترجمه يحيي سيد محمدي ،(چاپ شانزدهم)، تهران : نشر ويرايش.
45. شولتز ، دوآن ، (1380)روان شناسي كمال : الگوي شخصيت سالم، ترجمه گيتي خوشدل (چاپ نهم) ، تهران : نشر پيكان.
46. ----------،(1378) نظريههاي شخصيت، ترجمهي يوسف كريمي ،(چاپ اول)، تهران : نشر ارسباران.
47. شاملو ، سعيد ، (1370)مكتبها و نظريهها در روان شناسي شخصيت،(چاپ سوم)، تهران : انتشارات رشد.
48. شی هی، نوئل ، (1388)پنجاه اندیشمند بزرگ روان شناسی، ترجمهی ژاله افشاری منفرد و دیگران ،(چاپ اول)،تهران:نشر دانژه.
49. شیرازی، صدرالمتألهین،(1380) فی الاسفار العقلیة الاربعه، با تصحیح مقصود محمدی،(چاپ اول)، تهران : بنياد حكمت اسلامي صدرا ،ج 7 .
50. صادق،جعفر بن محمد،(1400)،مصباح الشریعه،(چاپ اول)،بیروت:انتشارات اعلمی.
51. صفار، محمد بن حسن، (1404) ،بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد،تصحيح محسن كوچه باغي، (1404):قم: مكتبة آية الله المرعشي النجفي.
52. طباطبايي، محمدحسين،(1387) ترجمه تفسير الميزان، ترجمهی سيد محمدباقر موسوي همداني،(چاپ بیست و هفتم)، قم: دفتر انتشارات اسلامي ، ج11.
53. ---------،(1389) انسان از آغاز تا انجام، با ترجمهی صادق لاريجاني ،(چاپ سوم) قم :نشر بوستان كتاب.
54. الطبرسي ، ابي علي الفضل الحسن ، (1425)مجمع البيان في تفسير القرآن،(چاپ دوم)، بیروت:مؤسسه الاعلمي للمطبوعات ،ج5.
55. طباطبايي،علي، (1382)انسان كامل و معرفت امام و امامت در كلمات درر بار حضرت ثامن الحجج عليبن موسي الرضا،(چاپ اول) ،قم: انتشارات مطبوعات ديني.
56. طوسي، شیخ محمد،(1414) الأمالي للطوسي،(چاپ اول)، قم : انتشارات دار الثقافه.
57. طوسي،خواجه نصير الدين، (1369) اوصاف الاشراف ،به اهتمام سيد مهدي شمس الدين ، (بیجا )،تهران : سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي .
58. الطرابلسي، الكراجكي، (بیتا)،كنز الفوائد، با تحقيق شيخ عبدالله نعمت،(بی جا)، بينا، ج2.
59. عسكري سليماني اميري،(1389) خدا و معناي زندگي(مجموعه مقالات: معناي زندگي)(چاپ دوم) قم : نشر پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي.
60. عراقي، فخرالدين ابراهيم، (1384)، اللمعات،با مقدمه و تصحيح محمد خواجوي، (چاپ سوم) تهران : انتشارات مولي.
61. عياشي،محمد بن مسعود، (1380) ،تفسير العياشي، تصحيح سيد هاشم رسولي محلاتي،(چاپ اول) ، تهران: المطبعه العلميه، ج2.
62. غزالی، احمد،(1358)، مجموعه آثار فارسی احمد غزالی، به اهتمام احمد مجاهد، (چاپ اول) ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران .
63. غزالي طوسي ، ابو محمد، (1382) حسن يوسف(تفسير سورهي يوسف) ، با ترجمهي مسعود انصاري ،(چاپ اول)، تهران : نشر رسانش.
64. ----------،(1361)،کیمیای سعادت،(چاپ اول)،تهران : مركز انتشارات علمي و فرهنگ.، ج 2.
65. فرانكن ، رابرت، (1384)،انگيزش و هيجان، با ترجمهي حسن شمس اسفند آباد و ديگران،(چاپ اول)، تهران : نشر ني.
66. فروزانفر، بديعالزمان، (1370)،احاديث مثنوي،(چاپ پنجم)،تهران : مؤسسهي انتشارات اميركبير.
67. فرويد ، زيگموند، (1378)، تعبيرخواب و بيماريهاي رواني، با ترجمهي دكتر ايرج پورباقر،(چاپ پنجم)، تهران :انتشارات آسيا.
68. كارور،چارلز و اف. شيير،مايكل، (1387)، نظريههاي شخصيت، ترجمه احمد رضواني،(چاپ دوم)، آستان قدس رضوي : شركت به نشر.
69. كاشاني، ملا محسن فيض، (1387) ،الاصفي في تفسير القرآن، (چاپ دوم)، قم :مؤسسه بوستان كتاب ،ج1.
70. كاشاني،عزالدينمحمود،(1382) مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه،با تصحيح عفت كرباسي و دكتر محمدرضا برزگر خالقي،(چاپ اول)، تهران: نشر زوّار.
71. کبری، نجمالدین،(1388) نسیم جمال و دیباچهی جلال (فوائح الجمال و فواتح الجلال)،ترجمهی قاسم انصاری،(چاپ اول)تهران: نشر طهوری.
72. كبير، يحيی،(1384) ،انسان شناسي،( انسان كامل)، در مكتب فلسفي – عرفاني صائن الدين ابن تركه،(چ اول)، قم : انتشارات مطبوعات ديني.
73. کراجکی، محمد بن علی ،(بيتا)گنجينه معارف شيعه اماميه(ترجمه كتاب كنز الفوائد و التعجب)، ترجمه و تصحیح ، محمد باقر كمرهای (بیجا )، تهران :چاپخانه ی فردوسی ،ج2.
74. کلینی،(1407) ، محمد بن یعقوب ، الکافی ،غفارى على اكبر و آخوندى، محمد ، (چاپ چهاردهم)،تهران : دار الکتب الاسلامیه،ج1.
75. گيدنز،آنتوني ،(1387)،جامعه شناسي، با ترجمهي منوچهر صبوری،(چاپ بیست و دوم)، تهران : نشر ني.
76. لارنس ، پِروين و اوليور ، جان ، (1381) ، شخصيت: نظريه و پژوهش ، انتشارات آييژ ، چ اول ، تهران ، 1381 .
77. مازلو ، آبراهام هرولد،(1379) ، زندگي در اينجا و اكنون( هنر زندگي متعالي) ،ترجمهی مهين ميلاني ،(چاپ اول)، تهران : انتشارات فراروان.
78. ------------،(1386)، مذاهب ، ارزشها و زندگي والا، ترجمهی علي اكبر شاملو،(چاپ اول)،تهران : انتشارات آگه.
79. ------------،(1373)،انگيزش و شخصيت،ترجمهی احمد رضواني ،(چاپ سوم)،مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
80. -----------،(1369)، انگيزش و شخصيت، ترجمهی احمد رضواني، انتشارات آستان قدس رضوي ، چ دوم ، مشهد ، 1369.
81. ------------،(1371)، به سوي روان شناسي بودن، ترجمهی احمد رضواني، (چاپ اول)،مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
82. ------------،(1374)،افقهاي والاتر فطرت انسان، ترجمهی احمد رضواني،(چاپ اول)،مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
83. ------------،(1366) ،روان شناسي شخصيت سالم،ترجمهی شيوا رويگريان،(چاپ اول)،تهران : سازمان چاپ هدف .
84. مالينوفسكي، برانيسلاو، (2535شاهنشاهی)، میل جنسی و فرو نشانی آن در جوامع نامتمدن، ترجمهي محسن ثلاثي،(چاپ اول)، انتشارات كتابهاي سيمرغ.
85. متقيفر ، غلام رضا،(1388) ،درآمدي برنظام اخلاق جنسي در اسلام،(چاپ اول)،قم : انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
86. مجلسی، محمد باقر،(1403)، بحارالانوار(چاپ دوم)،بیروت: دار الإحیا التراث العربی ،ج61،58، 75.
87. محمدي ريشهري، محمد،(1379)، محبت در قرآن و حديث،ترجمهی حسن اسلامی، (چاپاول)، قم: انتشارات دار الحدیث.
88. محمود الغراب، محمود، (1412)،عشق و عرفان از دیدگاه ابنعربی، ترجمهی دکتر رادمنش(چاپ دوم)،دمشق :انتشارات نضر.
89. مصباح يزدي ، محمد تقي ،(1389)، انسان شناسي در قرآن،(چاپ دوم)،قم: انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
90. معین،محمد،(1388)، فرهنگ فارسی معین،(چاپ سوم)،تهران : انتشارات نامن.
91. معرفت ، محمد هادي ، (1386)، صیانة القرآن من التحريف(چاپ مختلف)قم، : انتشارات مؤسسه تمهيد.
92. مكارم شيرازي ، ناصر و ديگران ،(1389)، تفسير نمونه،(چاپ سی و پنج)، تهران : انتشارات دار الكتب الاسلاميه ،ج9.
93. ملکیان ، مصطفی، (1389)، حدیث آرزومندی، جستاری در عقلانیت و معنویت ،(چاپ اول)،قم: نشر نگاه معاصر.
94. موحد، عزيز،(1382)، عشق و عرفان در مكتب مولانا،(چاپ اول)، تهران : نشر آشيان.
95. مورالي دانينو ، آندره ،(1384) ، جامعه شناسي روابط جنسي، ترجمه حسن پويان ، (چاپ اول)، تهران :انتشارات توس .
96. ميزياك، هنريك و سكستون، ويرجينيا استاو ،(1371)،تاريخچه و مكاتب روان شناسی،ترجمهی محمد رضواني،(چاپ اول)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوي.
97. ناگوری، حسین، (1372)،سه شرح سوانح احمد غزالی، به اهتمام احمد مجاهد،(چاپ اول)،تهران : انتشارات سروش.
98. نجاتي، محمد عثمان ،(1377)، قرآن و روان شناسي، ترجمهی عباس عرب ،(چاپ چهارم)، آستان قدس رضوي: بنياد پژوهشهاي اسلامي.
99. نسفی، عزیز الدین، (1371)، کتاب الانسان الکامل، به تصحیح و مقدمهی فرانسوی ماریژان موله ، (چاپ سوم)، تهران : کتابخانه ی طهوری.
100. نصري ،عبد الله، (1376)،سيماي انسان كامل از ديدگاه مكاتب،(چاپ چهارم)،تهران: انتشارات دانشگاه علامه طبا طبايي.
101. ورام ،ابنابيفراس،(بیتا)،مجموعهي ورام(تنبيه الخواطر و نزهة النواظر)،ترجمهي سيد صادق توشخانگي،(بیجا)،قم: انتشارات مكتب الفقيه، ج5.
102. وولف ، ديويد. ام،(1386)، روان شناسي دين ، ترجمهی محمد دهقاني،(چاپ اول)،تهران: انتشارات رشد.
103. وولف ،سوزان،(1388)، معناي زندگي ، ترجمهي محمدعلي عبداللهی ، مجلهي نقد و نظر ، ش 1-2، سال هشتم.
104. همدانی،عینالقضات، (بیتا)،رسالهي لوايح، تصحيح دكتر رحيم فرمنش، (چاپ دوم)، تهران: نشركتابخانهي منوچهري.
105. هاپ واكر، لويس،(1389)،دين به زندگي معنا ميبخشد، ترجمهي اعظم پويا،(مجموعه مقالات: معناي زندگي)،(چاپدوم)،قم: :پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي.
يزدان پناه، يدالله،(1388)، مباني و اصول عرفان نظري ، با نگارش عطاء انزلي ،(چاپ اول)،قم :