امام علی علیه السلام

شناسه نوشته : 10518

1393/03/18

تعداد بازدید : 2602

امام علی علیه السلام
امام علی علیه السلام و احیای فرهنگ دینی
 
امام علی(علیه السلام)و احیای فرهنگ قرآنی
ایران محمد آبادی
عضو هسته پژوهشی رشد مدرسه فاطمیه (س) ،کرمان
استاد راهنما: حجه الاسلام و المسلمین سید رضا موسوی
پاییز 1392
 
چکیده
این مقاله با عنوان «امام علی (علیه السلام) و احیای فرهنگ قرآنی» با هدف تبیین آسیب­های اقتصادی، اخلاقی و سیاسی، اجتماعی بعد از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) در دوران خلافت خلفا و تشریح راهکارهای احیای فرهنگ قرآنی توسط امام علی (علیه السلام) در زمینه مسائل اقتصادی، اخلاقی و سیاسی، اجتماعی با روش توصیفی- تحلیلی گرد آمده و نتایج به دست آمده به این شرح می­باشد: تجمل­گرایی و اشرافي­گری اقتصاد نظام اسلامی را با خطر فساد و انباشت ثروت در دست قدرتمندان و ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه، بیکاری، تورم و فقر بحران­زا، مواجه می­سازد. یکی از عمده­ترین آفات مدیریت، حاکمیت رابطه به جای ضابطه در انتخاب کارگزاران است. اگر نااهلان زمامداری مردمان را به دست گیرند، نظام اداره­ی امور را تباه می­سازند. بسیاری از اختلافاتی که ریشه در هوای نفس، ظاهر­سازی، غرور و منفعت­طلبی­ها دارد در پرتو عمل به سنت­های پیامبر (صلی الله علیه و اله) از بین می­رود و وحدت و همدلی جایگزین اختلافات می­شود. كسي صلاحيت و شايستگي حكومت بر امت را دارد كه از هر جهت وارسته و مهذب باشد. امام علي (عليه السلام) آيينه تمام­نماي فضايل است كه در اداره­ي امور امّت بر اساس عدالت، گوي سبقت را از همگان ربوده بود. بر همه متصديان و مجريان امور لازم است كه در مقام عمل پيوند معنوي و وابستگي خود را به حضرت ابراز نمايند و كمك رساني به محرومين و مظلومين را به هر نحو ممكن انجام دهند و عدالت كه جزء اساسي­ترين دستورات ديني است را فراموش ننمايند و روش­هاي موفق و جامعه ساز حضرت را برگزيده و براي پيشبرد اهداف ديني و اسلامي به كار گيرند تا جامعه­اي سالم در پرتو فضيلت و معنويت فراهم گردد.
 
واژگان کلیدی :تضاد طبقاتی، بی­عدالتی، پارتی­بازی، فامیل­بازی، اشرافی­گری، حکومت موروثی، ظاهرسازی.
 
نتیجه گیری
- تجمل­گرایی و اشرافي گری که مترادف است با مصرف زدگی و اسراف و تبذیر- که حرام و از گناهان کبیره هستند- علاوه بر آسیب جدی به روابط مردم و حکومت و مسؤولان و رواج فرهنگ مصرفی و تجملاتی در جامعه، اقتصاد نظام اسلامی را با خطر فساد و انباشت ثروت در دست قدرتمندان و ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه، بیکاری، تورم و فقر بحران­زا، مواجه می سازد.
به طور قطع مسؤولان و مدیرانی که با زندگی و رفتار خود و عدم کنترل نزدیکان، چنین آسیب­هایی را متوجه نظام اسلامی می نمایند در محضر خدای تبارک و تعالی و در منظر مردم آگاه و مؤمن، محکوم و مطرود خواهند بود.
- کارگزاران دولت جمهوری اسلامی ایران موظفند با خودسازی و تزکیه نفس و با تجهیز سلاح قدرتمند «تقوی» خویشتن را برای خدمتگزاری به مردم مهیا سازند و در نشر و گسترش «انقلاب اسلامی» که پیوند ناگسستنی با مکتب انسان ساز علوی دارد) همت گمارند و در عمل و در مسند قدرت و انجام وظیفه­ي اداری، تجسم «قانون اساسی» باشند، عشق و جذبه­ي مراجعین خویشتن را به اسلام و انقلاب دو چندان کنند و باور نمایند که تناسب شخصیت آنان به اسلام و انقلاب به مراتب بیش از به خود آنان است و عملکردشان معیار داوری مردم در مورد نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
- یکی از عمده­ترین آفات مدیریت، حاکمیت رابطه به جای ضابطه در انتخاب کارگزاران است. انتخاب مدیران براساس منافع و گرایش های خاص جناحی و باندی یکی از ضعف های عمده ی مدیریت است و در اسلام مورد نهی قرار گرفته است.اگر نااهلان زمامداری مردمان را به دست گیرند، اموال را به یغما می­برند و مردمان را به خواری می­کشانند و نظام اداره­ی امور را تباه می سازند.
- بسیاری از اخلافاتی که ریشه در هوای نفس، ظاهر­سازی، غرور و منفعت طلبی­ها دارد در پرتو عمل به سنت­های پیامبر (صلی الله علیه و اله) از بین می رود و وحدت و همدلی جایگزین اختلافات می شود.
- کارگزار نظام اسلامی بايد مردم را همچون فرزندان خویش دوست داشته باشد و به آن ها عشق ورزد. از این رو خیر خواهانه هرآنچه به مصلحت مردم باشد و منافع آن ها را تأمین کند در اولویت کاری خویش قرار دهد و هرگز آنچه را مردم از آن متضرر می شوند و منافع آن ها را برباد می دهد بر آنان تحمیل نکند.
- هر تباهي كه در عالم پيدا شده از اين پيدا شده كه كسي در منصبي قرار گرفته كه اهليت آنرا نداشته و چيزي را به خود نسبت داده كه شايستگي آن را نداشته است. اگر نا اهلان زمامداري و كارگزاري مردمان را به دست گيرند اموال را به يغما مي برند و مردمان را به خواري مي كشانند و نظام اداري امور را تباه مي سازند.
- كسي صلاحيت و شايستگي حكومت بر امت را دارد كه از هر جهت وارسته و مهذب باشد كه مقام در او اثري نگذارد؛ زيرا شخصي كه اصلاح نشده باشد رياست بر او اثر مي گذارد و حالت تفوق طلبي بر ديگران بر او عارض مي شود و نسبت به مسووليت و تعهدي كه به عهده گرفته غافل مي گردد؛ در حالي كه تمام اين زرق و برق­ها امانتي ناپايدارند كه به سرعت از انسان گرفته مي­شود؛ پس سزاوار است كه همه مسوولان روش علي بن ابيطالب (عليه السلام) را به عنوان دستور العمل برنامه خويش برگزينند كه نه تنها از خلافت فضيلت كسب نكرد، بلكه با زهد و پارسايي خود رياست و مقام را، ارزش و بها داد.
- امام علي (عليه السلام) آيينه تمام نماي فضايل و كمالات است كه در تمام عرصه­هاي مختلف قهرمان بود و در اداره­ي امور امّت بر اساس عدالت، گوي سبقت را از همگان ربوده بود.
- بر همه متصديان و مجريان امور لازم است كه در مقام عمل پيوند معنوي و وابستگي خود را به حضرت ابراز نمايند و كمك رساني به محرومين و مظلومين را به هر نحو ممكن انجام دهند و عدالت كه جزء اساسي ترين دستورات ديني است را فراموش ننمايند و روش هاي موفق و جامعه ساز حضرت را برگزيده و براي پيشبرد اهداف ديني و اسلامي به كار گيرند تا جامعه اي سالم در پرتو فضيلت و معنويت فراهم گردد و قدمي محكم در مسيري كه حضرت براي سعادت دنيا و عقباي ما فرموده است بگذاريم؛ زيرا اميرالمومنين الگو و اسوه كمالات و فضايل مي­باشد و از هر جهت يگانه و بي نظير است؛ بنابراين بايد زنده نگه­داشتن فرهنگ ناب علوي در رأس برنامه­ريزي ها قرار گيرد.
 
منابع
-قرآن، ترجمه فولادوند 
-نهج البلاغه، فیض الاسلام، علی نقی، بی چا، تهران ، 1326ش.
الف. کتاب ها
1-ابن ابي الحديد، نهج البلاغه، چاپ دوم، دار الحيا ءالكتب العربيه،1385
2-ابن اثير، الكامل في التاريخ، ترجمه محمد عبد الرحمن مرعشی، چاپ اول، دار احيا التراث العربي، بيروت ،1408ق
3-ابن سعد، الطبقات الكبري، بی چا، دار الفكر، بيروت، 1414ق
4-ابن منظور ، لسان العرب، تصحیح محمد صادق عبیدی و امین محمد عبدالوهاب ، بی­چا، داراحيا التراث العربی، بيروت ،1374.
5-اميني نجفي ،عبدالحسين احمد ، الغدير ، چاپ دوم ، دار الكتب الاسلاميه ،بی جا، 1366
6-بلاذري ، محمد بن يحيي، انساب الاشراف ، بی­چا، دار الفكر ، بيروت ، 1417ق
7-ثقفي، ابو اسحاق ابراهيم، مترجم جلال الدين محدث ، غارات ، چاپ دوم ، انجمن آثار ملي ، تهران، 1355ش
8-جعفریان، رسول، تاریخ خلفا، چاپ ششم، انتشارات دلیل ما، قم، 1386.
9-حر عاملی، وسایل الشیعه، چاپ پنجم، بی­تا،
10-حسینی دشتی، سید مصطفی، معارف و معاریف (دایره المعارف جامع الاسلامی)، موسسه فرهنگی آرایه، چاپ اول، 1385.
11-   دشتي، محمد، نهج البلاغه، چاپ هشتم، موسسه انتشاراتي موعود اسلام،1385
12-   دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، بی چا، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
13-    رشاد، علی اکبر، دانشنامه امام علی (علیه السلام)، چاپ دوم، تهران، 1382.
14-   عسكري، مرتضي، معالم المدرستين، چاپ چهارم، موسسه البعثه، تهران،1371.
15-  نقش ائمه در احیاء دین، چاپ دوم، انتشارات علامه عسکری، قم، 1389.
16-   طبري، محمد، تاريخ الامم و الملوک، بی چا، روائع التراث العربي، بيروت،1346
17-   عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، بی چا، امیر کبیر، تهران، 1364ش.
18-   متقي هندي، علي بن حسام الدين، بی­چا، كنز العمال، دار الكتب العلميه،  بيروت،1383.
19-   مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت- لبنان، مؤسسه الوفا، 1404ق.
20-   مسعودي ، علي بن الحسين ، مروج الذهب و معادن الجوهر، موسسه الدار الهجره، قم، 1431ق
21-   مشكيني، علی، درس هايي از اخلاق، مترجم استاد ولي، چاپ اول، انتشارات الهادي، تهران،1383.
22-   مطهري، مرتضی، سيري در نهج البلاغه، چاپ چهل ششم، صدرا، تهران،1383
23-   مطهری، مرتضي، نظری به نظام اقتصادي اسلام، چاپ سيزدهم، صدرا، تهران، 1385.
24-   منقري، نضربن مزاحم، وقعه صفين، تحقیق عبد السلام محمد هارون، کتابخانه آیه الله نجفی، قم، 1403ق.
25-   منتظر القائم، اصغر، تاریخ امامت، چاپ چهارم، دفتر نشر معارف، قم، 1387.
26-   موسويان، سید عباس، كليات نظام اقتصادي، چاپ دوم، دار الثقلين، قم،1379.
27-   نميري بصري، عمر بن شبه، تاريخ المدينه المنوره، چاپ دوم، دار الفكر، قم، 1385ق
25- یعقوبی، احمد بن ابي يعقوب، تاريخ يعقوبي، بی چا، دار صادر، بيروت، 1379
 
ب. مقالات
26- ایزدی، حجت الله، امیر المؤمنین علی (علیه السلام) و اقتدار نظام اسلامی در دوران خلفا، مجله مصباح، شماره 40، 1380.
27- حسینی، سید غلامحسین، قاطعیت و مدارا از دیدگاه امام علی ( علیه السلام)، مجله حوزه و دانشگاه، شماره26، 1380.
 
28- قربانعلی درّی نجف آبادی، مبارزه با فساد در حکومت علوی (علیه السلام)، درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام.
29- مشایخ فریدونی، محمد حسین، آیین حکومت داری از دیدگاه علی (علیه السلام)، مجله نهج البلاغه، شماره 2و3، 1380و 1381.
30-  میر معزّی، سید حسین، امام علی و اصلاحات اقتصادی، مجله کتاب نقد، شماره 19، 1380.
31- واعظ زاده خراسانی، محمد، اما علی (علیه السلام) و وحدت، مجله کتاب نقد، شماره 19، 1380.
 

نوشته های مرتبط