تحلیل استدلالهای قرانی بر مبنای منطق صوری با محوریت تفسیر تسنیم
از آن جايي كه قرآن كريم يك كتاب و روش عام است و به هدف هدايت همه ي مردم نازل شده است؛ سوالي كه مطرح است اين است آيا در قرآن كريم از آن جهت كه در قالب الفاظ تنزيل شده است مانند ساير الفاظ بايد منطبق بر اصول گفتار باشد؟ پاسخي كه به اين سوال داده مي شود اين است كه قرآن كريم فراتر از الفاظ و گفتار بشري مي باشد و والاتر و بالاتر از اين است كه الفاظ خود را بر اساس منطق صوري منطبق سازد. ولي از آن جا كه براي بشر نازل شده است مي تواند ساختار خود را بر اساس اصول منطقي تنظيم كند.در اين تحقيق اشاره مي شود كه منطق دو بخش دارد:
1-تعريف
2-استدلال
و هر يك از بخش ها اصول و قواعد كلي دارد كه بايد كلام بر آن قوانين منطبق شود.
در بحث استدلال هاي منطقي، نوع غالب استدلالات، استدلال غير مباشر است كه از جهت ماده و صورت تقسيم مي شود. منطق صوري به لحاظ صورت به قياس و تمثيل و استقراء تقسيم مي شود و به لحاظ ماده به برهان، جدل، خطابه و شعر و مغالطه تقسيم مي شود كه برخي از اين استدال ها يقين آور و درست و برخي ظن آور و برخي نادرست مي باشند.
تفسير تسنيم كه به صورت تخصصي آيات را به لحاظ منطقي، فلسفي، كلامي و... تفسير مي كند منبع خوبي براي اين بررسي مي باشد.
بر اساسي بررسي هاي انجام شده در تفسير تسنيم و ساير تفاسير به اين نكته مي رسيم كه استدلالات قرآن كريم مبتني بر استدلالات يقيني و درست منطق صوري مي باشد از جمله برهان، جل، قياس و تمثيل
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : سمنان
- : شاهرود
- : سمنان - شاهرود - مدرسه علمیه تخصصی امام جعفر صادق «علیه السلام»