بررسی نزول دفعی باتکیه برکاربرد انزال وتنزیل درقران
قران كتاب هدايت بشريت و معجزه جاويد اسلام ميباشد. براي بهرهمندي از اين موهبت الهي راهي جز ژرفنگري وتفقه وتدبر درآيات قرآن نميباشد.بههمينخاطرقرآنكريم همواره انسانها رابه تدبردرآيات امروتشويق كردهاست.كه اين امرمستلزم دقت بيشتر درمعناشناسي واژگان قرآنكريم براي فهم بهترتفسير آيات ميباشد. يكي از موضوعات مطرح شده در بين مفسران كيفيت نزول قرآنكريم است. كه برخي از مفسران واژه انزال را به نزول دفعي قرآن كريم و تنزيل را متناسب با نزول تدريجي گرفته اند.لفظ نزول و مشتقات آن در لغت با معاني همچون فرو آمدن و پائين آمدن چيزي از مكاني به مكان ديگر همراه ميباشد. نزول داراي اقسامي است:روحاني- مقامي ، حقيقي-اعتباري، بيواسطه-باواسطه. ولي مفهوم و معناي اين واژه وسعت پيداكرده و در نزول اعتباري و حقيقي يا معنوي به كار گرفته شده است.با توجه به برداشتهايي كه آنها ازدوواژه«انزال»و«تنزيل» دارند. از نخستين كتاب فرهنگ كه العين فراهيدي بوده تا مفردات راغب اصفهاني بين دو واژه «انزال»و«تنزيل»درمعنا هيچگونه تفاوتي نبوده است ولي ازمفردات تاكنونواژه«انزال»را اشاره به نزولدفعي ويكباره قرآنبرقلب مبارك پيامبراكرم صلياللهعليهوآله ميدانند و واژه«تنزيل»را اشاره به نزولتدريجي و همراه بامناسبات واسباب نزول ميدانند.در اينتحقيق با بررسي و مقايسه تطبيقي آياتي كه ريشه نزل و به ويژه انزال و تنزيل در آنها به كار رفته است ايننتيجه حاصلشده كه معناي اين دو واژه در نزول قرآن كريم به يك معنا است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : سمنان
- : شاهرود
- : سمنان - شاهرود - مدرسه علمیه تخصصی امام جعفر صادق «علیه السلام»