عدالت جنسیتی در پرتو فقه امامیه و اسناد بین المللی به استثناء کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان

شناسه محتوا : 47825

1402/05/09

تعداد بازدید : 86

اگر چه غرب تعريفي متناسب با خواست خود از عدالت ارائه مي دهند، اما به طور كلي عدالت در انديشه غرب به برابري و حقوق مساوي براي تمامي انسان ها تعبير مي شود. اما اسلام برابري همه انسان ها در تمامي حقوق را عين بي عدالتي دانسته و حق را نشأت گرفته از فطرت الهي مي داند. از اين جهت ، وجود تفاوت ميان مخلوقات را نوعي رابطه ي منطقي علت ومعلولي ميداند و براين اساس حقوق متفاوت زن و مرد را مي پذيرد. و معتقد است كه؛ به دليل همين تفاوت‌هاي تكويني، تشابه حقوقي آن‌ها امكان‌پذير نمي‌باشد .ازاين رو، تقابل ديدگاه اومانيستي حقوق بشر با نظام فطري الهي اسلام سرفصل موضوع جديدي به نام عدالت جنسيتي است كه برگرفته از حقوق طبيعي و نياز هاي ذاتي زن و مرد مي باشد. پژوهش حاضر با عنوان «بررسي عدالت جنسيتي از ديدگاه فقه اماميه واسناد بين المللي» باهدف تبيين ديدگاهها در سه حوزه اشتغال ،اموزش ،خانواده ،ميكوشد ؛ نابرابري‌هاي فقهي وبين المللي ميان زن و مرد را براي دستيابي به اين امر كاهش دهد. رساله پژوهشي حاضر در پي بررسي عنوان مذكور به روش كتابخانه ‌اي وتوصيفي و تحليل محتوا، به يافته هاي ذيل دست پيدا كرده است ؛ اينچنين است كه در اسلام ؛در حاليكه تفاوت ها، ناديده گرفته نشده است، تبعيض هم تجويز نمي شود . نقش هاي زنان چه در حوزه اشتغال خانواده،چه در آموزش و...،حقي است كلي كه بايد با توجه به ضوابط و معيارهاي اسلامي چون تناسب نقش زنان با ويژگي هاي زنانه، رعايت حجاب و عفاف، عدم تعارض نقش زن در اجتماع با حقوق شوهر و وظيفه مادري هماهنگ باشد و تداخلي ايجاد نكند. بر اين اساس عدالت جنسيتي از ديدگاه اسلام همان رعايت معيارها و موازين اسلامي است كه باعث سعادت زن و مرد مي شود.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری