احكام كفن و دفن اموات كرونايي از منظر فقهاي شيعه معاصر
در ايّام همهگيري بيماري كرونا، با افزايش آمار مرگوميرها و احتمال سرايت بيماري، حين اعمال كفنودفن و تبعات سخت شيوع ويروس مزبور، در ابعاد مختلف جامعه: فرهنگ، آموزش، سلامت، محيط زيست و غيره، بحث كيفيّت خاكسپاري اين اموات، به عنوان يكي از دغدغههاي مهم خانواده ايشان، مطرح گشت. با توجه به اينكه دين مبين اسلام، ظرفيت تأمين همه نيازهاي اساسي فكري، ارزشي و رفتاري فرد و جامعه را داشته و در دو حيطه نظر و عمل همواره كمككار در جريان رشد علم بوده و در اين بين مقوله بهداشت و سلامت فرد و جامعه چه در بعد جسمي و چه روحي بهطور ويژه مورد توجه قرار گرفته است، پويايي شريعت محمدي صلياللهعليهوآلهوسلم در صحنه حل مسائل مستحدثه بار ديگر عينيت يافت و فتاواي فقها به پشتوانۀ ادلّه عقلي و نقلي صادر گشت. قواعد اصولي: ملازمه بين حكم عقل و شرع، قاعده استحاله-التكليفبغيرالمقدور، و قواعد فقهي: اضطرار، دفع ضرر محتمل، وجوب حفظ جان از مشهورترين مستندات علما در استنباط احكام كفن و دفن اموات كرونايي بوده، فصل مشترك آراي علماي مشهور شيعه معاصر در پژوهشي كه به روش كتابخانهاي_ديجيتال صورت گرفت، رعايت موازين بهداشتي و توجه به دستورات متخصصين متعهد و انجام حداقل واجب در غسل، حنوط، كفن، نماز ميّت و دفن بود.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : گیلان
- : رشت
- : گیلان - رشت - مؤسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة النبی «علیها السلام»