مولفه هاي تربيتي-تبليغي براساس تبليغ پيامبران(باتاكيدبرسوره هاي طه-انبيا-نوح)
براي ترويج يك پيام و رسالت، نياز به راههاي تبليغي مؤثر و متناسب با مضمون آن پيام و براي ساختن افراد يك جامعه نياز به روشهاي ناب و كارساز تربيتي، دانستن سيره و روشهاي پيامبران در جهت هدايت فرد و جامعه و ابلاغ پيام و رسالت الهي است.
هدف از پژوهش حاضر بيان شيوههاي تربيت و تبليغ پيامبراني است كه با توجه به سورههاي منتخب استخراج شده است وميتوان از آنها درجهت بهبود تربيت و تبليغ استفاده كرد. البته درسوره انبيا به پيامبران بيشتري اشاره شده است كه ما از بين آنها به چند نفر از آن بزرگواران پرداختهايم ازجمله پيامبران الهي كه درسورههاي منتخب مورد بحث قرار گرفته حضرت ابراهيم (عليه السلام) جايگاهي برجسته در امر تربيت انسان و تبليغ رسالت الهي ميان مردمان دارد كه در اين پايان نامه به تبيين شخصيت و روشهاي تربيتي و تبليغي او پرداخته خواهد شد. با توجه به فاصله ديدگاهها در مورد تفاوت تربيت و تبليغ، اين نكته مبناي تفكيك روشها قرار گرفته كه تربيت عمدتاً ناظر به ساختن فرد و تبليغ ناظر به ساختن جامعه است.در قرآن كريم فرازهايي از سرگذشت و عملكرد اقوام پيشين بيان شده است كه مهمترين آنها، داستان موسي و بنياسرائيل است. از اين رو شناخت جايگاه هر روش، سهم بسزايي در موفقيت مربي دارد و بدون چنين شناختي، نيل به نتايج مورد نظر با مشكلات فراوان و چالشهاي جدي روبرو خواهد شد. در اين نوشتار برخي از روشهاي تربيت بر اساس داستان موسي و قوم بنياسرائيل در قرآن مورد بحث قرار گرفته است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : خمینی شهر
- : اصفهان - خمینی شهر - مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمة الزهراء «علیها السلام»