راهبردهاي امام كاظم و امام رضا(عليهما السلام) در آماده سازي شيعيان براي ورود به عصر غيبت (با تاكيد بر برخوردبافرق مدعي مهدويت)
انديشه مهدويت و اعتقاد به ظهور منجي از زمان رسول اكرم مورد توجه بوده، بهگونهاي كه جامعه صدر اسلام كاملا با آن آشنا بوده است، شاهد اين امر، رواياتي است كه در آنها به موضوع مهدويت و مسائل پيرامون آن پرداخته شده است، بعد از پيامبر جامعه اسلامي با انحرافات و مشكلات اعتقادي روبرو شد. در زمان امام كاظم و امام رضا (عليهماالسلام) به دليل نزديكي به عصر غيبت، ظهور مدعيان دروغين و اثرات منفي آنان بر جامعه منتظر، بروز بيشتري داشته است كه ازجمله اين مدعيان ميتوان به اسماعيليه، واقفيه و فطحيه اشاره كرد كه به اغراض مختلفي چون دنياطلبي و منفعت مالي موجب انحرافاتي درزمينه مهدويت شدند. با توجه به جايگاه و اهميت اعتقاد به مهدويت و منجي در پويايي جامعه شيعي و از طرفي با توجه به خطرات و انحرافات ظهور مدعيان دروغين بر جامعه منتظر، ضرورت اتخاذ راهبردي جامع، كامل و تأثيرگذار در جهت مواجهه با اين مدعيان و آمادهسازي جامعه براي ورود به عصر غيبت احساس ميشد.در اين بين دو امام بزرگوار شيعه امام كاظم و امام رضا عليهما السلام ،با بيان راهبردهاي سياسي، فرهنگي، فكري و عملي براي عصر غيبت، در صدد بودند تا جامعه اسلامي را براي ورود به آن دوران آماده نمايند. با توجه به فرا رسيدن عصر غيبت از جمله مسائل اساسي اين است كه معصومين، بهويژه دو امام بزرگوار امام كاظم و امام رضا، چه راهبردهايي در آمادهسازي جامعه اسلامي براي آن دوران ارائه نمودهاند؟ اين تحقيق براساس چارچوب و الگوي راهبردي ارائه شده توسط امام كاظم و امام رضا عليهما السلام در آمادهسازي جامعه اسلامي براي ورود عصر غيبت بررسي نموده است. در ابتدا شرايط و ويژگيهاي جامعه اسلامي عصر امام كاظم و امام رضا عليهما السلام مورد بررسي قرار گرفته است. با توجه به روش تحقيق كه بهصورت توصيفي – تبييني ميباشد. ضمن تبيين واژگان راهبرد، مهدويت، غيبت، جامعه اسلامي، راهبردهاي مواجهه امام كاظم و امام رضا (عليهماالسلام) را در دو راهبرد اصلاح و جلوگيري از انحراف، چون برجستهسازي آموزههاي مهدويت، تبارشناسي مهدي موعود، ارائه معيارهاي تشخيص، پيشبيني ادعاي مدعيان و پاسخگويي به شبهات، اعلام انزجار از مدعيان، ارائه كرامات علمي موردبررسي قرار دهد.
- : سطح3
- : تاريخ اسلام
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری