نقش رضادرسلوك اخلاقي وسعادت انسان
ت بلند معنوي و عرفاني در مسير حركت الهي مقام رضا است، كسي
كه به مقام رضا نائل گردد، همواره در سرور و بهجت و راحتي به سر ميبرد، زيرا به همه
چيز به چشم رضايت مينگرد و در واقع همه امور بر وفق مراد او پيش ميرود. اين نوشتار
كه با رويكرد توصيفي تحليلي و به روش كتابخانهاي است، پس از مفهوم شناسي واژههاي
رضا، رضايت، راضيه، رضوان، سلوك، به اين نكته ميپردازد كه مقام عرفاني رضا در قرآن
انواعي دارد؛ رضاي خدا از بنده و رضاي بنده از خدا كه نوع دوم باعث راضي بودن بنده در
همه حالات، مرضي بودن است و تأكيد ميكند كه كسي كه به اين درجه رسيده باشد، آثار
تربيتي بسياري در خود شخص از قبيل: افزايش ايمان، افزايش يقين، شكر خدا و ذكر حضرت
حق، كسب محبوبيت الهي، ورود به رحمت ويژهي الهي، بهرهمندي از هدايت الهي، افزايش
پاداش، آرامش، دوركننده غم و اندوه، احساس غناي روحي، برخورداري از روحيهي تواضع
و فروتني به همراه دارد، در نهايت اين نكته را يادآور ميشود كه مقام عرفاني رضا نه تنها در
خود شخص، آثار تربيتي و پيامدهاي بالايي دارد، بلكه در سلوك اجتماعي نيز آثاري همچون
خوش زباني، سخن سنجيده، سلام، شنيدن و تحمل سخن ديگران، ترك مراء و جدل، پرهيز
از نجوا، حسن خلق در معاشرت، خوشروئي، راه رفتن با آرامش، رفق و مدارا، نشستن در
پائين مجلس، پذيرش عذرخواهي ديگران، آراستگي، اصلاح ذات البين، صله رحم، دوستي
و مهرورزي با مردم، هدايت گري، ياري رساندن به ديگران، جهاد، امر به معروف و نهي از
منكر، به همراه دارد و سپس در پرتو قرآن، نهج البلاغه و روايات و ديدگاه مفسران و
دانشمندان علم اخلاق، نقش رضا در سير و سلوك انسان به سوي خدا مورد پژوهش قرار
گرفته است.
واژگان كلي دي: رضا، سعادت، سلوك فردي، سلوك اجتماعي
- : سطح3
- : اخلاق و تربيت اسلامي
- : چهارمحال و بختیاری
- : شهر کرد
- : چهارمحال و بختیاری - شهر کرد - مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه