محظورات زن حائض در فقه شيعه
محظورات زن حائض از جمله مسائل فقهي است كه بين شيعه و اهل سنت داراي اشتراكات و اختلافاتي
ميباشد. بررسي و شناخت اين محظورات چه موارد مشترك و چه مواردي كه بين شيعه و اهل سنت
اختلافي هستند و بيان و تطبيق مستندات هر فرقه، مكلّف را در رسيدن به نظر و حكم درست و مطابق با
واقع كمك ميكند. موارد اشتراكي محظورات زن حائض از نگاه شيعه و اهل سنّت همان محظورات مختصّ
حائض است كه شامل حرمت نماز، روزه وطواف و همچنين حرمت وطي و طلاق زن حائض ميباشد؛
كه شيعه و اهل سنّت نسبت به اين موارد قول و نظر مشترك دارند و به آيات و روايات استناد كردهاند امّا
محظوراتي كه بين شيعه و اهل سنّت اختلافي هستند، همان محظورات و محرّماتي است كه بين شخص
جنب و حائض، مشترك است و آن: محظور مسّ نام الله و نوشتة قرآن، رفتن به مسجدالحرام و مسجدالنّبي
و توقف و گذاشتن چيزي در ساير مساجد، ميباشد؛ اهل شيعه اين موارد را با استناد به آيات و روايات
بر حائض حرام ميدانند امّا اهل سنّت نظرات و اقوال مختلفي دارند و هركدام به استدلالي تمسّك جستهاند
ولي با بررسي مستندات هر قول مشخص ميشود كه قول راجح و همچنين قول اكثر فقهاي اهل سنّت در
اين موارد همان قولي است كه شيعه بر آن است يعني محظوريّت اين موارد براي حائض؛ چراكه مستندات
آنها قويتر و به معقول نزديكتر است.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : یزد
- : اردکان
- : یزد - اردکان - مرکز تخصصی فاطمه الزهراء «علیها السلام»