كثرت گرايي در نجات از منظر آيت الله جوادي آملي

شناسه محتوا : 35675

1400/07/03

تعداد بازدید : 117

چكيده مسير هدايت و كمال انساني نيازمند برنامه و راهنمايي جامع و كاملي مي‌باشد كه همه‌ي ابعاد، قوا و نيازهاي انسان در آن مورد توجه قرار گرفته باشد. بنابراين تنها برنامه‌اي در نهايت كمال خواهد بود كه از سوي خالق انسان كه آگاه به ويژگي‌ها و اميال و ابعاد وي مي‌باشد طراحي شود. خداوند حكيم دين را به عنوان برنامه‌ي هدايت بشر نازل كرد؛ دين از مهم‌ترين و ضروري‌ترين اموري است كه در زندگي فردي و اجتماعي هر انساني مطرح است؛ به گونه‌اي كه چندين هزار پيامبر براي هدايت انسان‌ها به سوي سعادت دنيوي و اخروي مبعوث شده‌اند. البته تعدد پيامبران و وجود اديان مختلف موجب ايجاد يكسري اختلاف نظرهايي در باب حقانيت هر يك از اين اديان شده است، كه در اين ميان برخي از فيلسوفان غربي نظريه‌ي كثرت‌گرايي را مطرح كرده‌‌اند و بر اساس آن تمامي‌ اديان در زمان حاضر بهره‌اي از حقيقت دارند و پيروي از هريك از آن‌ها موجب نجات و رستگاري پيروان مي‌شود. با توجه به اينكه تصديق يا تكذيب اين مساله مي‌تواند ساير اعتقادات انسان‌ها را تحت تاثير قرارداده و شايد آن‌ها را از رستگاري اخروي كه هدف همه‌ي انسان‌ها مي‌باشد دور كند، بايد صحت و عدم صحت اين موضوع مورد بررسي قرار گرفته و با مباني نظري صحيح و دقيق مورد تأييد يا نقد واقع شود. البته در ميان انواع كثرت‌گرايي، كثرت‌گرايي نجات از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. هرچند بسياري از انديشمندان و متفكران مسايل جديد كلامي به بررسي اين مسئله پرداخته‌اند، اما در اين ميان آيت الله جوادي آملي كه انديشمندي برجسته، فيلسوف، متكلم و مفسري بزرگ است و داراي شخصيت و جايگاه رفيع و آثار فلسفي، كلامي، تفسيري بي‌شماري مي‌باشد، در ذيل تفسير آيات قرآن كريم در تفسير تسنيم و كتاب دين شناسي با دقت علمي بالا، دقيق و به صورت جامع به تبيين اين مساله پرداخته‌ اند. از نظر ايشان اديان الهي غير محرّف از يك منشاء و داراي وحدت در اصول هستند، و عدالت و حكمت الهي اقتضاء مي‌كند انسان‌هايي كه مستضعف در دين و يا قاصر در يافتن آن هستند مشمول عنايت الهي قرار گيرند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : كلام اسلامي
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری «علیها السلام»