نقد و بررسي شيوه هاي تربيت جنسي در سند 2030 بر اساس ايات و روايات

شناسه محتوا : 35447

1399/12/26

تعداد بازدید : 196

تربيت جنسي يكي از پيچيدهترين و مهمترين ابعاد تعليم و تربيت است كه در چگونگي شكلگيري شخصيت انسان نقش مهمي داشته و بر افكار، عواطف و رفتارهاي وي تأثيرگذار است. در قرآن و روايات و به تبع آن، در كتابهاي اخلاقي، به صورت مستقيم و غيرمستقيم، به مسائل تربيت جنسي پرداخته شده است. طرح مسائل تربيت جنسي در اين منابع، به صورت پراكنده است. با نظر به اينكه واكاوي و تحليل مباحث نظري حوزه تربيت جنسي ميتواند زمينهساز روشنگري و تنوير اذهان محققان و علاقهمندان به اين حوزه مطالعاتي گردد. در پژوهش حاضر كه با هدف نقد و بررسي شيوهي تربيت جنسي در سند 2030 براساس آيات و روايات انجام گرديد، با مطالعه و تحقيق در آيات و روايات، مفاهيم تربيت جنسي، غريزه جنسي و آموزش جنسي و در گفتارهاي متفاوت به اهداف نهايي، مياني و كلي تربيت جنسي اشاره شده است، به جهت دستيابي به هدف پژوهش حاضر ضرورت ديده شد كه در دو فصل مجزا شيوههاي آموزش و تربيت جنسي در سند 2030 و همچنين در اسلام (آيات و روايات) كه شامل شيوههاي مستقيم و غيرمستقيم ميشود بيان گردد و در نهايت به تفاوت ديدگاه اسلام (آيات و روايات) و غرب (توجه بر سند 2030) در زمينهي آموزش جنسي پرداخته شده است. در پژوهش حاضر ثابت گرديد كه آرمان و ارزشهاي بنيادين در تربيت جنسي سند 2030 با آرمانها و ارزشهاي اسلامي به ويژه در تربيت جنسي ناسازگاري و تباين وجود دارد، هدف نهايي تربيت جنسي همان هدف نهايي تعليم و تربيت ديني يعني قُربَه اليالله است، اما اهداف تربيت جنسي در سند 2030 آموزش جنسي است. تربيت جنسي معناي وسيعتري از آموزش جنسي است و فراتر از احساس جنسي به رشد شخصيتي، اجتماعي و فرهنگي و اخلاق افراد نيز نظر دارد و بر خويشتنداري تأكيد ميكند. اين تحقيق با رويكرد قرآني و روايي، با هدف بنيادي و به روش توصيفي-تحليلي و جمعآوري اطلاعات كتابخانه¬اي انجام شده است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : کردستان
  • : قروه
  • : کردستان - قروه - مرکز تخصصی الزهراء «‌علیها السلام»