جريان شناسي و آسيب شناسي تفسير اجتماعي
تفسير اجتماعي يك رويكرد تفسيري مهم در عصر حاضر است. در نيمه دوم قرن سيزدهم، در مقايسه با پيشرفت غرب جامعه اسلامي با ركود مواجه شد و بين مردم نوعي احساس حقارت و بينيازي به دين ايجاد شد. لذا دانشمندان اصلاح طلب مسلمان با توجه به نياز روز جامعه و انگيزههاي سياسي اجتماعي براي بالا بردن سطح فرهنگ جامعه، شعار بازگشت به قرآن و عقلگرايي در روش و گرايش جامعهنگري به تفسير اجتماعي قرآن پرداختند. البته رويكرد مفسر اجتماعي به عقلگرايي و جامعهنگري از ابتداي پيدايش اين جريان تا به امروز فراز و فرودهايي داشته. شناخت اين شيوه تفسيري و سير تطور و سابقه تاريخي آن و ارزيابي آنچه تحت اين عنوان ارائه ميشود، از مهمترين امور تحقيقاتي در رشته علوم قرآني است. لذا در پي آن هستيم با بررسي گستره و ماهيت، ريشهها و زمينههاي شكلگيري، مباني و پيش فرضهاي اين رويكرد، جريان تفسير اجتماعي را واكاوي كرده و دو بُعد مهم عقلگرايي و جامعهنگري در اين رويكرد را مورد بررسي قرار دهيم. اين جريان تفسيري مانند هر جريان تفسيري ديگر داراي كاركردها و آسيبهايي نيز ميباشد، كه در اين تحقيق آسيبهاي مبنايي كه به علت اشتباه مبنايي مفسر است و آسيبهاي روشي حاصل از عملكرد نوع تفسير مفسر و آسيبهاي غايي كه همان پيامدهاي منفي اين رويكرد تفسيري ميباشد بررسي ميشود. و كاركردها هم بر اساس دو ركن مهم: پيراستن چهره اسلام از نقائص با پاسخگويي به شبهات و اتهامات؛ اثبات توانمندي اسلام با نشان دادن راه شايسته در زندگي از طريق تطبيق آيات قرآن با نيازهاي روز بررسي شده و در پي آن ديگر كاركردها مانند مدلسازي سبك زندگي اسلامي، بيداري اسلامي، رونق تفسير موضوعي، نگاه انتقادي به اسرائيليات، نكوهش تقليد در تفسير و... مورد بررسي قرار ميگيرد.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : تهران
- : تهران - تهران - مرکزتخصصی حضرتفاطمه «علیها السلام»