رابطه يقين و عبادت با توجه به آيه آخر سوره حجر
همان طور كه درحالات واقعي و امور حسي ، بعضي پاك و بعضي ناپاك است درخاطرات نفساني هم اين گونه است . آن چه به توحيد الهي منتهي مي شود از صفات پاك و آن چه انحراف ازتوحيد را به همراه دارد از صفات ناپاك است . از برجسته ترين صفات پاك روح ، يقين است . در يقين ، انسان همه چيز را از خداوند مي داند و به چيزي جز او توجه نمي كند . هدف و روشي كه براي بدست آوردن اينكه چه ارتباطي بين يقين و عبادت وجود دارد تا مارا به شناختي يقيني برساند در نظر گرفتيم ، روش پردازش اطلاعات ، روش عقلاني و وحياني به كمك توصيف وتحليل و روش گرد آوري اطلاعات كتابخانه اي مي باشد. در آيه 99 سوره حجر ( واعبد ربك حتي ياتيك اليقين )يقين در بعضي از تفاسير ، به معني مرگ است كه به پيامبر وحي شد عبادت خدا كن تا زماني كه به يقين برسي . مرگ امري يقيني است كه در آن هنگام پرده ها كنار رفته و همه چيز براي فرد نمايان مي شود. اماگروهي به نام صوفيه مي گويند وقتي انسان به يقين برسد ديگر نياز به عبادت ندارد چون كامل شده است.راه معرفت از راه عبادت جدا نيست و عبادت لازمه دينداري عالمانه است .پيشوايان دين كه درعرصه ي معرفت ، گوي سبقت را از همه ربوده اند ، هم خود اعمال عبادي را انجام داده و هم ديگران را بدان سفارش كرده اند .ما نيز با الگوگرفتن ازپيشوايان دين ، در راه بدست آوردن معرفت بيشتر كه موجب فزوني عبادت خالصانه و رسيدن به مراتب يقين مي گردد قدم نهاده ، لذا براي حاصل شدن يقين بايد بدانيم معرفت و عبادت ما چگونه صورت گيرد تا بتوانيم به يقيني برسيم كه همه چيز را فقط و فقط خدا و از آن خدا ببينيم .
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : سیستان و بلوچستان
- : زاهدان
- : سیستان و بلوچستان - زاهدان - مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت نرجس«س» - سطح سه