سلامت جسم و روح از منظر فقهي
در طول تاريخ انسانها همواره در غرب و شرق اين كره خاكي بدنبال راهي براي رسيدن به يك زندگي آرماني و اميدوارانه توأم با نشاط روحي و جسمي بوده اند تا از يك رضايت باطني مطلوبي برخوردار شوند؛بدون مبالغه شايد بتوان گفت اين هدف مي تواند تمام فعاليت هاي زندگي روزمره افراد را تحت تأثير قرار دهد.
از آنجا كه بدن انسان بسان مركب روح و ابزار تكامل انسان است،آنچه در سلامت جسم مؤثر است بطور حتم در روح انسان نيز تأثير خواهد گذاشت. تجربه نشان داده است كه بدون شك توجه به دستورات اسلامي،همواره در بهداشت رواني و تعليم و تربيت آدمي و زندگي فردي و اجتماعي او، منشاء خير و نيكي بوده است.
اگر در فقه سفارشهاي فراواني در مورد حفظ صحت و سلامت جسم شده است يا اينكه مثلاً دقت در نوع تغذيه،كيفيت غذا،آداب قبل و بعد از آن،چگونگي مسواك زدن،توصيه به ورزش و خواب مناسب و... شده است مسلماً فقط براي برخورداري از جسمي سالم نبوده است، بلكه اين جسم سالم مي بايست در مسير يك عبادت و بندگي با نشاط روحي و معنوي بكار گرفته شود. شما تصور كنيد كه مثلاً كسي كه پر خوري مي كند و آداب غذا خوردن را رعايت نمي كند، و از گرايش به ورزش و فعاليت به دور است،آيا باز هم اين جسم ناتوان،مي تواند روحيه تعبد و ارتباط با خالق هستي را بارور نمايد آيا با كسالت و تنبلي جسم، نشاط روح حاصل مي گردد آيا باز هم موفق به انجام فرائض ديني خويش خواهد شد حتي ممكن است مبتلا به بيماري زخم معده يا بيماري هاي گوارشي و ... شود؛ كه در اينصورت از گرفتن روزه واجب منع شده يا توفيقات عبادي ديگري را از او سلب خواهد كرد.
اگر افراد آنطور كه در فقه سفارش شده آداب صله رحم، مهماني رفتن، را رعايت كنند، مطالعه مفيد و به جا داشته باشند و در عبادات الهي كوتاهي نكنند،آيا باز هم شاهد اينهمه نزاع و خشونت و افسردگي و ... در روحيه انسانها هستيم خلاصه كلام اينكه شناخت اين متون فقهي به ما كمك مي كند كه بتوانيم بين سلامت جسم وسلامت روح يك ارتباط دو طرفه پيدا كنيم و در نتيجه عمل به فرامين و دستورات الهي به سوي رستگاري حركت نماييم.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه