اشتغال زن و تأثير آن در خانواده از ديدگاه فقه اماميه و فمينيسم
پژوهش حاضر با هدف بررسي ديدگاه فقه اماميه و فمينيسم در مورد اشتغال زن و تأثير آن بر خانواده صورت گرفته است. اسلام با اشتغال زنان با ذكر شرايط و آدابي در بيرون از خانه مخالفتي ندارد؛ به شرط آنكه، سلامت اخلاقي آنان به خطر نيفتد. وجواز اشتغال زنان در آيات و روايات مورد بررسي قرار گرفته است. و آثار مثبت اشتغال زنان از قبيل (بالا رفتن عزت نفس بانوان، تقويت روحيه و .....) و همچنين پيامدهاي منفي اشتغال زنان از جمله ( ايجاد تغيير در هنجارهاو ......) بيان شده است. در مقابل، فمينيسم كه يكي از جريان هاي مهم فرهنگي ، اجتماعي، حقوقي كه در عصر مدرنيته پس از رنسانس در اروپا شكل گرفته است در اين پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است كه اين جريان چه تاثيري در روي آوري زنان به اشتغال بيرون از خانه داشته است و چه آسيب هايي بر نهاد خانواده دارد. با بررسي اين جريان مشخص شد كه فمينيسم با روانه ساختن بي¬رويه زنان به بازار كار، اصالت خانواده و كار خانگي زنان را به شدت تحت تاثير قرار داده و بر محيط خانه كه بهترين محيط هنرنمايي زن است، آسيب¬هاي جدي مانند (تاثير بر كاهش فرزندآوري، سقط جنين، بالا رفتن سن ازدواج و جدايي كودك از مادر و ......) وارد كرده است. تحت تأثير جنبش فمينيسم مبني بر استقلال مالي زن، خانواده سه وظيفه حياتي خود را از دست داده است: ارضاي نيازهاي جنسي در چارچوبي مشخص؛ خانواده به عنوان مركز توليد نسل و تعليم و تربيت؛ خانواده به عنوان پشتوانه اقتصادي. و از شعار تشابه حقوقي زن و مرد در فمنيسم، بيشتر از همه، زنان صدمه ديدند، زيرا به بهانه تشابه زن و مرد، تقسيم مسئوليت¬هاي خانوادگي به طور مساوي ميان زن ومرد مطرح شد ودر عمل، زنان دچار فشار مضاعف جسمي و روحي شدند . و اين در حالي است كه در اسلام، نه تنها حق كار زنان به رسميت شناخته شده است، بلكه در كنار آن، استقلال مالي آنان و دست مزد عادلانه نيز مورد تأكيد قرار گرفته است. از ديگر سو، شرايط و محدوديت هايي كه براي اشتغال زنان در نظام حقوقي اسلام مقرر شده با هدف حفظ كرامت و شخصيت زن و نيز مصالح خانواده و اجتماع است. بنابراين، اسلام كار زنان را در كنار ديگر مسائل و امور اجتماعي لحاظ نموده و از نگرش تك بعدي به كار زنان دوري نموده است.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه