ضابطه هاي تأويل قرآن از ديدگاه فريقين
تأويل به معناي ارجاع و بازگشت به اصل و در اصطلاح به حقيقت و عينيت خارجي اطلاق ميشود كه حقايق آيات قرآن بر آن استوار است و در روايات رسيده از معصومين در برابر تنزيل قرار دارد و به عنوان بطون آيات در مقابل ظهر قرآن قرار دارد و با توجه به اين مطلب كه بخشي از معاني و معارف قرآن مربوط به باطن آيات است و جاودانگي قرآن ارتباط وثيقي با باطن قرآن دارد پرداختن به اين مسأله داراي ضرورت است. باطن قرآن معاني و مصاديق ناآشكار و پنهان آيات است و معارفي است كه در بدو امر از آيات برداشت نميشود. علماء شيعه و اهل سنت پيرامون تأويل و ضابطههاي آن ديدگاههاي خود را مطرح نمودهاند از جمله ضابطهها در نزد شيعه عبارتند از؛ رجوع به روايت معصومين (عليهمالسلام)، متناسب بودن با ظاهر آيات، آشنايي با علوم قرآني و دانش قرآني، آشنايي با اسباب نزول و برخورداري از علم موهبت، صفاي باطن و عدم تأويل به رأي؛ همچنين ضابطههاي مهم در نزد اهل سنت شامل مواردي چون رجوع به روش سلف صالح، شناخت دانش قرآن و زبان عربي، وجوب عمل به ظاهر نصوص و ارجاع نصوص متشابه به محكمات قرآن مي باشد. اين پايان نامه به روش كتابخانهاي و بررسي اسناد، به تعريف تأويل و ضابطههاي آن طبق دو ديدگاه پرداخته است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : ری
- : تهران - ری - مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت عبدالعظیم«ع» - سطح سه