فرصت ها و چالش هاي تبليغ دين در فضاي مجازي بر اساس قرآن كريم

شناسه محتوا : 31161

1398/07/01

تعداد بازدید : 224

فضاي مجازي يكي از ابزارهاي نوين ارتباطي در اختيار مبلغان ديني است كه، به دليل عجين شدن زندگي اكثر مردم جهان با اين فضاي حقيقي، تاثير و تأثّر از آن، استفاده و فعاليت جدي هدفمند و برنامه ريزي شده دشمنان اسلام از اين امكانات، بي توجهي و فعاليت بدون شناخت صحيح از اين فرصت در جهت ترويج معارف ديني، بي شك پاسخگو بودن در محضر الهي را قطعي مي نمايد. مبلغي كه شناخت صحيحي از تبليغ و ابعاد آن از ديدگاه قرآن دارد، فضاي مجازي را عرصه اي مي بيند كه با تعديل هزينه هاي اقتصادي، گستردگي مخاطب، دربرگيري گستره جغرافيايي، امكان عرضه و دسترسي به پيام در اشكال مختلف در كمترين زمان و تسهيل روابط او با پيامگيران، فرصت هايي بي نظير را براي اهداف او ايجاد نموده است؛ كه آشنايي با آيات قرآن، تاييد كننده اين فرصت هاست. نگاهي واقع بينانه مبلغ را به اين ديدگاه رهنمون مي سازد كه اين فرصت ها در فضايي ايجاد شده است كه حاكميت آن صهيونيسم بين الملل و مجريان آن دشمن سرسخت اسلام يعني يهوديان بوده و براي رسيدن به جهاني بدون مرز برنامه ريزي و هدفگذاري شده است. وقتي با قرآن همراه شود، مي آموزد گستردگي مخاطب، ناهمگوني به همراه دارد كه رعايت مقتضاي حال را دشوار و دامنه اثر گذاري ضعف او را افزايش مي دهد. تعديل هزينه ها، تحميل هزينه هايي چون تهديد سلامتي، تهديد امنيت و... را در پي دارد. پيام درست او را در محيطي هوشمند و در رقابت با محتواي نزديك به بي نهايت و نامناسب به چالش مي كشد. ضمن كاهش ارتباطات چهره به چهره، حركت به سمت حذف ارتباط دائم با خداوند، افزايش اولويت هاي ناصحيح، تقويت روابط مخالف با اصول قرآني، او و پيامگيرش را به انزوا و افسردگي مي كشاند. بنابراين طبق آيات نوراني قرآن كريم، تبليغ دين در فضاي مجازي به دليل همراه بودن فرصت هاي اين ابزار با چالش هايي جدي، نيازمند مهارتي ويژه و فراهم نمودن مقدماتي است. فضاي مجازي مي تواند ابزاري باشد ولي اينكه در شرايط فعلي و براي هر مبلغي ابزار باشد جاي تامل دارد و كوتاهي در ايجاد اين شرايط و مهارت ها خيانت به اسلام است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه