تفسير آيات مشكله تاريخي از ديدگاه علامه طباطبايي وآيت الله معرفت

شناسه محتوا : 29141

1397/12/07

تعداد بازدید : 358

در عصر نزول قرآن كريم، مخاطبان آن چنان مشكلي در فهم آيات نداشتند ولي در قرون بعدي، فهم برخي از تعبيرات قرآني، براي گروهي مشكل بود و با شبهه افكني هاي مخالفان اسلام، روز به روز بر دايره آن افزوده مي شد. از اين رو مي بينيم دانشمندان اسلامي، علاوه بر تأليف كتب تفسيري، براي حل اين مشكلات، به نگارش كتاب هاي مستقلي اقدام كردند. امروزه هم براي فهم درست برخي از آيات، به تحقيق و بررسي بيشتري نياز داريم؛ اين پژوهش، كوشيده است با روش توصيفي – تحليلي و با مراجعه به آثار مكتوب و غير مكتوب (كتاب، مقاله، نرم افزار و درگاه اينترنتي) و ترجمه بعضي متون عربي مربوط به آيات مشكله، در راستاي حل اين مشكلات البته مشكلات تاريخي ، قدمي هر چند اندك بردارد. آيات مشكل، الزاماً همان آيات متشابه نيست و مي توان گفت آياتي هستند كه درك مفهوم آنها نياز به انديشيدن دارد و يا با برخي از آيات ديگر و يا با مسائل قطعي، به ظاهر متعارض مي نمايد و يا آياتي كه در آنها برخي از معجزه هاي خاص بيان شده است. از جمله آيات مشكله ي مربوط به داستان هاي پيامبران، مي توان به داستان هاي (نوح - عيسي – موسي – ابراهيم–عزيرومسيح) اشاره كرد كه علامه طباطبايي و آيت الله معرفت در داستان هاي پيامبران ياد شده، هريك نظر ويژه اي دارند و گاه نظر آنان متفاوت است مثلاً در داستان طوفان نوح، علامه معتقد به جهان شمول بودن اين طوفان هستند ولي آيت الله معرفت، معتقدند اين طوفان عالمگير نبوده و فقط مختص به قوم آن حضرت بوده است؛ چرا كه قرآن دلالتي به جهان شمول بودن اين طوفان ندارد بلكه عكس آن را مي سازد در صورتي كه علامه بر اين باورند كه ظاهر قرآن فراگيري طوفان را مي رساند و به آياتي در اين رابطه استناد مي كنند؛ كه آيت الله معرفت به بعضي از آنها انتقاد وارد مي كنند و نظر ويژه خود را مطرح مي كنند. و يا به عنوان مثال در داستان ذي القرنين، تشابه دو ديدگاه به چشم مي خورد مبني بر اين كه ذوالقرنين، را همان كوروش كبير معرفي مي كنند و هر دو در تأييد نظريه شان به استدلالات ابوالكلام آزاد (پژوهشگر هندي) در اين رابطه استناد مي كنند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : اصفهان
  • : خمینی شهر
  • : اصفهان - خمینی شهر - مرکز تخصصی فاطمه الزهرا«س» - سطح سه