عنوان مسأله: رابطه «تولّي و تبرّي» با ايمان از ديدگاه قرآن و احاديث
به باور قلبي نسبت به آن چيزي كه پيامبر خاتم (ص) آورده است ايمان ميگويند. براي محقق شدن ايمان بايد نسبت به متعلقات آن، اعم از اصول و فروع دين پايبند بود. يكي از فروعات دين دوستي با اهل حق و دشمني با اهل باطل است. برخي گمان ميكنند كه ميتوانند نسبت به فروع دين سهلانگاري كنند؛ در حالي كه «تولي و تبري» با هر يك از «مراتب ايمان» ارتباط بسيار تنگاتنگي دارد. طبق روايات ايمان سه مرتبه قلبي، زباني و عملي دارد. ايمان قلبي شرط تحقق ايمان اوليه است. علامه طباطبايي معتقد است كه ايمان امري قلبي است و اقرا زباني و عمل به متعلق آن در تحقق آن شرط نيست. بنابراين با تصديق قلبي، ايمان محقق شده و اقرار زباني و عمل به اركان؛ باعث افزايش آن ميشود. مهمترين مصداق تولي و تبري دوستي با اهلبيت پيامبر(ص) و پذيرش ولايت آنان و دشمني با دشمنان ايشان است. بنابراين از باب قاعده سنخيت روحي بين محب و محبوب، ميتوان تأثيري مستقيم و دو سويه ميان تولي و تبري با مراتب سهگانه ايمان قائل شد. بدين ترتيب كه: 1- تولي و تبري باعث نفوذ و تثبيت ايمان در قلب شده و ايمان قلبي نيز باعث بروز تولي و تبري ميشود. 2- تولي و تبري باعث بروز لساني ايمان شده و ايمان لساني هم به تقويت آن كمك ميكند. 3- تولي و تبري باعث رفتارهاي مومنانه شده و ايمان عملي نيز به ترويج تولي و تبري كمك ميكند. همچنين زيادت و نقصان در هر يك، زيادت و نقصان را در ديگري به دنبال دارد.و جلوههاي تولي و تبري در هر مرتبه عين ايمان در همان مرتبه است مانند صلوات و مدح معصومين (ع) به عنوان جلوه «لساني تولي» كه عين «ايمان لساني» است.روايات تولي و تبري را شرط حصول و قبول و تكامل ايمان ميدانند.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه