نقش بازی در فرمان پذیری کودکان در آیات، روایات و روانشناسی
چكيده:
يكي از مهمترين موضوعاتي كه در آيات، روايات و روانشناسي بسيار مورد توجه قرار گرفته، «بازي» است. گرچه بازي كردن در هر سنّي امكان پذير است. اما اين فعاليت در دوران كودكي يك فرصت طلايي هم براي كودك در جهت رشد در ابعاد گوناگون و هم براي والدين و متصديّان امر تربيت در راستاي انتقال و آموزش مفاهيم ضروري و مورد نياز كودك و كشف مشكلات وي و يافتن راهحل است، بر طبق گزارش آيات قرآن، بازي كردن بهويژه در طبيعت و گردش در آن، نه تنها ميتواند موجب فراهم آوردن فضايي لذتبخش و اوقاتي خوش براي كودك باشد، بلكه در روح و روان وي تأثير گذاشته و موجب انگيزش «تفكر» در كودك ميگردد. وقتي قوهي تفكر و خردورزي فعال گرديد، روحيه توحيدي در كودك پديدار ميگردد و همين مسأله زمينهي اطاعت و فرمانپذيري و دوري از لجبازي و مخالفت را مهيا ميكند. در روايات اسلامي، به اصول برخورد با كودك مانند تربيت درست ديني و برخورد محترمانه تأكيد فراوان شده و از سويي به والدين توصيه شده كه مانع بازي كودك نگشته و حتي خود نيز در بازي وارد شوند. داشتن نظارت بر بازي، كنترل كودك و برنامهريزي لازم از مباني مهم بازي كودك است. در لابهلاي روايات اسلامي، به انواع گوناگوني از بازيها و ورزشها مانند تيراندازي، اسب سواري، تكميل نيم بيت اشعار، استاد و شاگرد بازي ميتوان دست يافت كه هريك با ويژگيهاي خود ميتوانند موجب تخليه و آزاد شدن انرژيهاي متراكم در كودك شده و تا حدود قابل توجهي زمينهي آرامش روحي را در وي ايجاد كنند. همچنين بازي ميتواند به كودك در كسب مهارتها و افزايش اعتماد به نفس، كمك كرده و مانع بروز عصبانيت در وي گردد. نكته جالب توجه در اين ميان، تأثيرات مختلفي است كه بازي در كودك برجاي ميگذارد. اما جالبتر آن است كه ثمرهي مشترك تمام اين آثار، ايجاد روحيهي فرمانپذيري در كودك است. حتي جستجو و مطالعه در نظريات متعدد روانشناسي اعم از كلاسيك يا معاصر نيز نشان ميدهد كه روانشناسان نيز به همان نتيجهاي دست يافتهاند كه پانزده قرن پيش دستورالعمل آن در قرآن و روايات منعكس شده است. نظريات روانشناسي نيز تائيد ميكند كه يكي از اساسيترين تأثيرات بازي، ايجاد روحيهي فرمانپذيري در كودك و از بين رفتن لجبازي است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : تهران
- : تهران - تهران - مؤسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن«ع» - سطح سه