فرآیند آموزش معاد در قرآن؛ با تأکید بر تفسیر تنزیلی

شناسه محتوا : 28974

1397/12/04

تعداد بازدید : 195

يكي از مهم ترين اصول اعتقادي مسلمانان، بعد از توحيد و نبوت، مساله معاد مي‌باشد.خداوند براي آموزش اين اصول، از روش‌هاي مختلفي استفاده كرده است تا به طور كامل در طول بيست و سه سال آن را براي مردم ابلاغ نمايد.همانطور كه مي‌دانيم قرآن در دو شهر مكه و مدينه با ويزگي‌هاي سياسي وديني منحصر به فرد خود، نازل شده است.علاوه بر اين، مخاطبان در اين شهرها با آيين‌ها و اعتقادات مختلفي حضور داشته‌اند. نظر بر آنچه كه گفته شد طبيعتا خداوند براي آموزش معاد، بايد از روش خاصي استفاده نمايد و راه فهم و كشف اين فرآيند و روش، بررسي آيات معاد با توجه به ترتيب نزول مي‌باشد.اين پژوهش مسئله فرآيند آموزش معاد را با تاكيد بر تفسير تنزيلي مورد پژوهش قرار داده و از روش كتابخانه اي در گردآوري و توصيفي- تحليلي درتجزيه و تحليل مطالب استفاده كرده است.در اين پژوهش پس از بررسي مسئله معاد كه شامل موضوعات گوناگوني از جمله تهديد منكران قرآن و پيامبر به آتش دوزخ، ويژگي‌هاي بهشت و بهشتيان، جواب به منكران حيات مجدد انسان، دگرگوني نظام آفرينش در آستانه قيامت و ....مي‌شود، نظر مفسران در اين خصوص مورد بررسي قرار داده است.در اين پژوهش براي بررسي مسئله معاد، ارزيابي و تطبيق موضوعات در سور مكي و مدني به عمل آمده است و نهايتاً به فرآيند محتمل براي آموزش معاد در سوره‌هاي مكي و مدني دست يافته شده است.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : تهران
  • : تهران
  • : تهران - تهران - مؤسسه آموزش عالی حوزوی کوثر - سطح سه