فلسفه ی به کار گیری هنر در انتقال مفاهیم قرآنی
شيوه بيان هنري در قرآن از همان روزگاران نخست، زبانآورترين شاعران و پرقدرتترين سخنوران را به فروتني واداشت.
پاياننامهي پيشـرو در سه فصـل كه شامـل فصل اول: مفاهيم و كليات، فصل دوم: مصاديق هنري و چرايي به كارگيري آن در قرآن و فصل سوم: فلسفه هاي كلان استفاده از هنر در قرآن كريم، سامان يافته است.
پژوهشگر در صدد تبيين اين موضوع مي باشد كه با شناخت مصاديق هنري قرآن مي توان فهميد كه اين كتاب عظيم با استفاده از ابزار هنري توانسته است پيام خود را جاودانه، موثر و با جامعيت فراگير ارائه كند. در اين پايان نامه با مراجعه و مطالعه ي دقيق آيات، فلسفه ي به كارگيري هنر با استفاده از توصيف و تحليل آيات بيان شده است و همچنين رابطه ي علي معلولي انتقال پيام به رشته ي تحرير درآمده است. قصه جزء هنرهاي جذاب و بارز در قرآن ميباشد كه در عرصه فرهنگ و انتقال مفاهيم انساني قدمتي كهن دارد و سازگارترين فرم كلامي با ذهن بشر است. موسيقي از جنبههاي فوق هنري قرآن ميباشد. موسيقي در قرآن تعريف خاص و بنيادين دارد كه بواسطه آن ميتوان علم موسيقي را تدوين كرد و تأثيرگذاري آن روي دين و انسان بدون هيچ بحثي پذيرفته شده ميباشد. پيامهاي ارزنده در قرآن با بيان شيرين و شيوا القاء شده است كه ادلة مطرح شده زيادي گوياي فصاحت و بلاغت اين ادعا ميباشد.يكي ديگر از شيوه هاي بديع قرآن به تصوير كشيدن مفاهيم آن مي باشد كه تصوير آفريني خاصي را در مخاطب خود ايجاد مي كند.
نتايج اين پژوهش نشان ميدهد كه فلسفه ي كلان بهكارگيـري هنر در انتقـال مفاهيم قرآني باعث تأثيرگذاري مؤثر در مخاطب، جاودانگي و ماندگاري و جامعيت و فراگيري قرآن ميشود و ارتباط ميان بيان هنري قرآن و فهم و درك آيات قرآني در همه سطوح مردم در ادوار مختلف به خوبي روشن ميشود، زيرا قرآن كريم با استفاده از اعجاز هنري توانسته است مفاهيم و پيامهاي خود را به نحو احسن به مخاطبانش ارائه دهد.
كليد واژه: بلاغت، تصوير، فصاحت، فلسفه، قصه، موسيقي، هنر.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : تهران
- : تهران - تهران - مرکزتخصصی حضرت فاطمه«س» - سطح سه