آسيب شناسي اخلاق اجتماعي از منظر قرآن وروايات

شناسه محتوا : 28473

1397/07/02

تعداد بازدید : 334

چكيده اسلام ديني اجتماعي است و احكام فردي آن نيز آهنگ اجتماعي دارد ؛ هم¬چنين، هدف اسلام نه تنها ساختن فرد دين¬دار، بلكه جامعه دين¬دار است. يكي از مسائل مهمي كه اسلام در اين راستا براي آن اهميت قائل شده و در معارف قرآني نيز مورد¬توجه قرار گرفته؛ اخلاق اجتماعي و جامعه اخلاقي مطلوب است. اخلاق اجتماعي به عنوان اصلي¬ترين ركن تثبيت فرهنگ در جامعه اسلامي است كه رعايت اين اصل مهم اخلاقي مي¬تواند جامعه و اجتماع مردم با يكديگر را از بروز آسيب¬هاي جبران¬ناپذير رفتاري و گفتاري در سايه بي¬اخلاقي اجتماعي حفظ كند. رساله حاضر نيز در بعد از تعريف اخلاق اجتماعي و بيان قلمرو و گونه¬هاي آن به بيان آسيب¬هاي اخلاق اجتماعي مي¬پردازد؛ البته روش تحقيق توصيفي مي¬باشد و اطلاعات نيز به شيوه كتابخانه¬اي با استناد به آيات و روايات جمع¬آوري شده است. آسيب-هاي اخلاق اجتماعي¬، از معضلات اساسي و مهم جامعه¬ي معاصر مي¬باشد كه خانواده¬ها را دچار بحران و جامعه را تشنج مي¬سازد و علي¬رغم اينكه در جامعه¬ي معاصر بيش-ترين امكانات مادي و رفاهي نسبت به گذشته در اختيار بشر قرار گرفته اما با كينه¬ها، حسادت¬ها و .. نسبت به يكديگر، افراد احساس تنهايي و بي¬هويتي مي¬كنند كه اين حس، دشمن يك جامعه و از بين¬بردن شادابي و طراوت يك جامعه است. لذا بعد از تبيين مفاهيم اخلاق و اخلاق اجتماعي؛ و ذكر اهميت و جايگاه آن به بيان گونه¬هاي اخلاقي اجتماعي و قلمرو آن پرداخته شده است و در آخر به تفصيل آسيب¬هاي اجتماعي اخلاقي در دو بخش آسيب¬هاي شناختي با عامل دروني و عامل بيروني و آسيب¬هاي رفتاري درحوزه¬هاي مختلف فرهنگ، سياست و اقتصاد ؛ بيان شده است. در پايان بايد گفت با آسيب¬شناسي اخلاق اجتماعي، البته با مراجعه به قرآن و روايات مي¬توان گام موثر و مفيدي را در جهت حل بسياري از معضلات اجتماعي برداشت .
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : تهران
  • : ري
  • : حضرت‌عبدالعظيم«ع»