خبر و شاخصه هاي آن در قرآن

شناسه محتوا : 28457

1397/07/01

تعداد بازدید : 208

امروزه انتشار خبرو اطلاع‌رساني گسترده و سريع، آثار و فوايد بسياري براي جامعه‌ي بشري دارد. بااين‌حال، خطري كه پديد آمده اين است كه اخبار و اطلاعات آن‌چنان برق‌آسا و با حجم زياد انتشار مي‌يابد كه بسياري از مردم، به مصرف‌كننده بي‌اراده اطلاعات تبديل‌شده‌اند و كمتر مي‌توانند درباره‌ي صحت‌وسقم و ماهيت اخبار تأمل كنند. برخي از صاحب‌نظران اين حوزه معتقدند توجه به ارزش‌هاي خبري، به‌عنوان معيارهاي مطلوب (استاندارد) اخبار، كم‌وبيش براي درك ارزش‌هاي واقعي و كيفيت اخبار كفايت مي‌كند. اين ارزش‌ها عبارت‌اند از: دربرگيري، شهرت، اختلاف و درگيري، استثنا و شگفتي، فراواني تعداد، مجاورت و تازگي. ولي در جامعه‌ي اسلامي، «محتوا و ارزش‌هاي خبري» و «نحوه‌ي ارائه‌ي خبر» با جوامع ديگر، متفاوت است و بايد بر مبناي آموزه‌ها و ارزش‌هاي اسلامي‌باشد.درضرورت و اهميت اين پژوهش مي توان گفت: با پيدايش وسايل ارتباطي جديد و توسعه‌ي شبكه‌هاي ارتباطي شكل و كاركرد ارتباط دچار دگرگوني اساسي شده است كه اطلاع‌رساني و انتشار سريع اخبار و نيز كاهش فاصله‌ي زماني وامكاني از پيامدهاي مهم و اساسي و وسايل ارتباطي جديد مي‌باشد. ازاين رو، بررسي كاركردها، آثار، پيامدها و شاخصه‌هاي خبر نسبت به مخبر و مخاطب و خود خبر و مطالعات بنيادين و ديدگاه‌هاي نظري كه موجب توسعه دانش در حوزه‌ي خبري مي‌شود، از اصول ومباني اسلام مي‌باشد كه متقن ترين بيان در مورد خبر و شاخصه‌هاي آن، كتاب مقدس، قرآن مي‌باشد كه از صدر اسلام به خبر و حجيت و قطعيت آن اهميت وافر داده است . قرآن كريم به‌مثابه‌ي قانون اساسي اسلام، دربردارنده كليات و راهبردهاي اساسي براي هدايت انسان و حل مشكلات جامعه‌ي اسلامي در حوزه هاي مختلف، ازجمله عرصه‌ي خبر و اطلاع‌رساني است. از مطالعه‌ي قرآن كريم، معيارهايي براي پخش خبر به دست مي‌آيد كه مي‌توان آن‌ها را معيارهاي اصولي قرآن براي گزينش و پخش خبر در رسانه هاي جمعي ناميد.ازنتايج اين تحقيق، به‌طوركلي مي‌توان گفت خبر و خبررساني از ديدگاه علم ارتباطات، قواعد و ضوابط ثابتي ندارد و بر اصول و منطق روشني-جز نياز و خواست مخاطبان-استوار نيست. به همين دليل، به‌آساني مي‌توان جهت آن را متناسب با مذاق مردم، صاحبان رسانه و مديران خبر، تغيير داد؛ درحالي‌كه قرآن در خبررساني، بر معيارها و اصولي ارزشمندانه در جهت تأمين نياز و مصالح مخاطب تكيه دارد. از ديدگاه قرآن، خبر، هويتي تعريف‌شده دارد و به دليل اهميت آن در جامعه، نبايد با ديگر كاركردهاي رسانه‌اي مقايسه شود.روش گردآوري مطالب اين تحقيق كتابخانه اي و استفاده از نرم افزارها و سايت ها و پايگاه هاي خبري است
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : سمنان
  • : شاهرود
  • : امام‌جعفرصادق«عليه‌ا‌لسلام»