مشتركات اديان ابراهيمي در اخلاق فردي بر اساس گزارش قرآن
اخلاق از مهمترين مباحث قرآني است و خداوند در قرآن به فضائل و رذائل اخلاقي توجه وافري داشته ، پارهاي از قوانين اخلاقي به سهولت از فطرت انساني جوشش ميكند (بديهي هستند) مثل خوبي وفاي به عهد كه نقطه مقابل آن عهد شكني است. اين قوانين مشترك ميان همه انسانهايي است كه از حداقل ظرفيتهاي انساني برخوردارند و به اين خاطر بدينشدت و حدت در نفس آدمي حك شده،تا هرچه بيشتر مورد توجه و در نتيجه اجراي آدمي قرار گيرد. به طوري كه بدون اجراي اين حكم افراد بشر به ارگان تشنه به خون يكديگر بيشتر شبيه هستند تا به آدميزاد. اخلاق در جنبه فردي باعث ايجاد آرامش در نفس و روح آدمي ميشود و او را به كمال شايستهاش ميرساند.مسائل اخلاقي در هر زمان از اهميت فوق العاده اي برخوردار بوده ولي در عصر و زمان ما اهميت ويژه اي دارد چرا كه از يك سو عوامل و انگيزه هاي فساد و انحراف در عصر ما از هر زماني بيشتر است و اگر در گذشته براي تهيه ي مقدمات بسياري از مفاسد اخلاقي، هزينه ها و زحمت ها لازم بود در زمان ما از بركت پيشرفت صنايع بشري همه چيز در همه جا و در دسترس همه كس قرار گرفته و آنچه در اين عصر و زمان انجام مي گيرد نامحدود است در چنين شرايطي توجه به اخلاق خصوصا اخلاق فردي از هر زماني ضروري تر به نظر مي رسد. تمامي اديان ابراهيمي قوانين الهي را مبناي اخلاق و ضامن تعهد اخلاقي ميدانند. به عبارت ديگر معتقدند اخلاق فاقد اصالت بوده و بدون ايمان به قوانين الهي، معياري براي درست يا اشتباه بودن اعمال وجود نخواهد داشت.از اين رواين تحقيق باهدف بررسي و توجه به اخلاق انساني وتعديل قوا ودستيابي به بصيرتي افزون ترنسبت به اديان ابراهيمي تنظيم شده است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : نجف آباد
- : امالائمه«س»