تولید و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی از منظر فقه

شناسه محتوا : 24177

1396/02/25

تعداد بازدید : 330

اسلام دين صلح و امنيت است و پيامبر اسلام براي تمام جهانيان رحمت است و همه را به سلم و آشتي و برادري با همديگر فراخوانده و از جنگ و خونريزي نهي نموده است. هر چند در برخي موارد اقدامات دفاعي يا تهاجمي عليه دشمن مجاز و مشروع است و حتّي به اين اقدامات ترغيب مي‫گردد و به عنوان يك فريضه تلقي مي‫شود امّا دستورات اخلاقي و فقهي دين اسلام مبيّن اين مطلب است كه مسلمانان حتّي در برخورد با دشمن نبايد هدفي جز رستگاري انسانها و هدايت آنها به راه مستقيم داشته باشند و بايد عادلانه‫ترين رفتار را در مقابل دشمن از خود نشان دهد. از اين‏رو توليد و بكارگيري سلاح‫هاي كشتار جمعي از ديدگاه اسلام، ممنوع و حرام شرعي است زيرا باعث هراس و وحشت و از بين برنده‫ي امنيّت عمومي در سطح بين‫المللي مي‫شود و از مصاديق اسراف، ضرر، فساد و منكر است كه در منابع ديني از آن‏ها نهي شده است.‬‬‬‬‬‬‬ هم‏چنين بكارگيري سلاح‫هاي كشتار جمعي با اصولي چون منع از كشتار غير نظاميان و مردم بي‫دفاع، مصونيت پيران و كودكان و زنان و ممنوعيت فتك و اغتيال و ترور، ممنوعيت استفاده از سم و سلاح‫هاي آتش‏زا و ممنوعيت تخريب مناطق غير نظامي مغاير است.‬‬‬ اهداف جهاد اسلامي دعوت به توحيد و رفع استبداد و مبارزه با سران فتنه مي‫باشد و دين اسلام استفاده از هر وسيله و ابزاري را براي رسيدن به اين هدف مجاز نمي‫داند، بنابراين حتي براي اهداف متعالي نمي‫توان از سلاح‫هاي كشتار جمعي استفاده كرد و در صورتي كه توليد اين سلاح‫ها و كاربرد آن‏ها باعث ايجاد خسارت به موجودات زنده و محيط زيست و اماكن غير نظامي شود، مقام مسئول بايد جبران خسارت نمايد.‬‬‬‬‬
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : اصفهان
  • : اصفهان
  • : مجتهده امين