محاربه و افساد في الارض از ديدگاه فقه و قانون مجازات اسلامي

شناسه محتوا : 24154

1396/02/04

تعداد بازدید : 335

چكيده يكي از اهداف تشريع قوانين اسلام، اجراي عدالت و امنيت جامعه بشري است. اجراي كامل حدود الهي، اموال، ناموس و جان مردم را از هر خطري تامين مي كند. افراد جنايتكاري كه امنيت و آرامش عمومي را سلب كنند و اموال و ناموس مردم را تهديد نمايند و مردم را در معرض خطر قتل و غارت خود قرار دهند، بايد بر اساس حدود الهي سخت مجازات شوند . از جمله عواملي كه امنيت و آسايش مردم را بر هم مي¬زند محاربه و افساد في الارض است. قانونگذار اسلامي با پيروي از ادله قرآني و نظريات فقهاي عظام با وضع قوانين و مقرّرات لازم به مقابله با محاربه و فساد در جامعه پرداخته است. در اين پژوهش ابتدا به بيان مساله محاربه و افساد في الارض ، هدف و ضرورت مساله و ... و سپس به بررسي اين دوجرم در قرآن و روايات ، مجازات وكيفيت اجراي آنها ، راه هاي اثبات محاربه وافساد في الارض و شباهت ها وتفاوت هاي آنها در فقه و قانون مجازات اسلامي و غيره پرداخته شده است. منابعي هستند كه بطور عمومي و يا مستقل ، به مساله محاربه و افساد في الارض پرداخته اند ، اما به صورت تطبيقي در خصوص اين مساله ، كار نشده است.كه بنده سعي كردم اين خلا را بيان كنم. هدف از اين پژوهش شناخت تفاوت ها و شباهت هاي محاربه و افساد في الارض در فقه و قانون مجازات اسلامي ، روشن شدن احكام و مصاديق آنها و ميزان تاثير آنها در ناامني و هرج و مرج در جامعه است. در پايان اين پژوهش اين نتيجه حاصل مي شودكه محاربه و افساد في الارض داراي تفاوت ها و شباهت هايي هستند و اين دوجرم دو عنوانند كه تاثير بسزايي در ناامني وهرج و مرج جامعه دارند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : خوزستان
  • : شوشتر
  • : امام‌هادي«‌ع»