بررسي تطبيقي نبوت تبليغي و امامت
به كسي كه از جانب خداوند بدون واسطه¬ي بشري خبر بياورد نبي مي¬گويند. نبوت دو نوع است: تشريعي و تبليغي. پيامبران تشريعي صاحبشريعت و كتاب هستند و تعدادشان با توجه به روايات 313 نفر است كه به ايشان رسول هم گفته مي¬شود، كه پنجتن ايشان اولوالعزم هستند. در قرآن و احاديث ضرورت، ويژگيهاي و وظايف نبي و رسولان بيانشده است.
امام به كسي گفته مي¬شود كه رياست عامه مردم را در امر دين و دنيا بر عهده دارد. ضرورت، ويژگيهاي و وظايف امام هم درآيات و روايات، صريح و شيوا بيانشده است.
بين نبي و امام اشتراكات زيادي وجود دارد مثل داشتن علم غيب، عصمت، هدايت بشر و... اما تفاوتهاي چشم¬گيري هم وجود دارد:
اولاً بر امام وحي بهعنوان اينكه بر مردم ابلاغ كند، نازل نمي¬شود باوجوداينكه محل آمدوشد ملائكه هستند؛ اما بر پيامبران چه تبليغي و چه تشريعي وحي ابلاغي وجود داشته است.
ثانياً امام وسيله¬ي هدايت تكويني هم هست، اما پيامبران فقط هدايت تشريعي بشر را بر عهده داشتند. و مثل امام مثل كعبه است مردم وظيفهدارند به دور امام بگردند اما پيامبران اينگونه نبودند و وظيفه داشتند در ميان مردم بروند و آنها را هدايت كنند.
شناخت ائمه بر مردم واجب است و هر كس آن¬ها را نشناسد و بميرد به مرگ جاهلي از دنيا رفته است، اما در مورد پيامبران چنين سخني نيامده است.
ائمه هدايت كل بشر را بر عهدهدارند اما پيامبران تبليغي، مأمور هدايت منطقه¬ي خاص جغرافيايي بوده¬اند.
ائمه علم تمام پيامبران را دارا بودند.
مقام و مرتبه امامت بالاتر از نبوت عام (همه پيامبران بهجز نبي اسلام ﷺ) و پايينتر از نبوت خاص (پيامبر اسلام ﷺ) است.
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : سيستان و بلوچستان
- : زاهدان
- : حضرت نرجس«س»